Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
ohje kuunteluanalyysiin
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
Today’s Special ENA5 Fall älä jaa sanoja otsikon numero (älä muuta otsikkoa) sanamäärä ei saa ylittyä liikaa! sanaston monipuolisuus! ajattelun.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
NATURE Tuula Isohanni, Doctor of Arts, Art coordinator, Aalto University AALTO-UNIVERSITY ARTCOORDINATION Art is ON.
Mitä on kulttuuri?.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Genetics Dihybrid Crosses.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Seikkailu- ja elämyspedagogiikka
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko.
Näkökulmia musiikki- ja taidekasvatukseen (yht
Lumoutuminen ja hyvä elämä opetuksessa
Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2009 Heikki Ruismäki
Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2009 Heikki Ruismäki
Reports in Apply / eAge system
Millaisia opettajia tarvitaan 2010-luvulla?
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2015
PPJ Ruoholahti-Jätkäsaari 2007/2008
Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2015 Heikki Ruismäki
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Miten kerrotaan tekemisestä?
Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2011 Heikki Ruismäki
Ancient Egypt 3300BC-1000BC By: Katri & Eevi
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
ENA4 Aihepiireinä ja pohdittavina teemoina: yhteiskunta ja sen eri rakenteet, asuminen, perhe ja perhesuhteet, lieveilmiöt ja rikollisuus, Suomi ja suomalaisuus.
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2009
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Hyvän elämä ja sen eväät
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
Hallintasuhteiden sekoittaminen: onko näyttöä vai ei?
Optional A2 languages.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Piirrä muotokuva itsestäsi tai kaveristasi
Oppia ikä kaikki, myöskö 50 + yrittäjyyden opiskelussa?
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
OP
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
vedestä, ilmasta ja tulesta.
© Haaga-Helia StartUp School
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Jukka Tolvanen, Deeply Research Oy.
Esityksen transkriptio:

Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla? Taide ja koulu: Taide rumaa - mopo kaunis? Aalto-yliopisto Taideteollinen korkeakoulu 26.3.2010 Heikki Ruismäki Heikki Ruismäki 26.3.2010 1

(An American Indian proverb) There are two values, which you can give your child as a present for Life. First of all: Roots, and then: Wings (An American Indian proverb) Heikki Ruismäki 26.3.2010 2

”Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla? Koulutuksen tukipilarit Yksittäisen sävelen ja hyvän elämän yhteys Elämyksistä arvoihin ja asenteisiin Mitä taito- ja taideaineet antavat ihmiselle? Heikki Ruismäki 26.3.2010 3

Koulutuksen tukipilarit tällä vuosituhannella 1) tietämään oppiminen 2) tekemään oppiminen 3) yhdessä elämään oppiminen 4) olemaan oppiminen Heikki Ruismäki Tampereella 27.10.2007 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p. 040-5408958 email: heikki.ruismaki@helsinki.fi

Heikki Ruismäki Tampereella 27.10.2007 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p. 040-5408958 email: heikki.ruismaki@helsinki.fi

Pitää ymmärtää yksittäisen sävelen ja hyvän elämän yhteys Ymmärtäminen musiikissa tavoitteena hyvä elämä Sävelen ja hyvän elämän yhteys Pitää ymmärtää yksittäisen sävelen ja hyvän elämän yhteys hyvä elämä elämä taide musiikki sointu intervalli sävel

The (artistic) growth in visual arts You must understand connection between one line and good life good life life art visual arts figure color line

Näkökulmia todellisuuteen Uskonto ja ideologia, maailmankatsomus Taide Tiede ”Ellei ihminen kykene kokemaan elämyksiä, On hyvin vaikea tavoittaa elämän merkityksiä” Heikki Ruismäki Tampereella 27.10.2007 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p. 040-5408958 email: heikki.ruismaki@helsinki.fi

Elämyksistä arvoihin ja asenteisiin Tampereella 27.10.2007 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p. 040-5408958 email: heikki.ruismaki@helsinki.fi

Mitä taito- ja taideaineet antavat ihmiselle? Hyvän harrastuksen kehittymisen* Luovan prosessin (hyppy uuteen) Sosiaalisen harrastuksen* Taidon oppimisen Vuorovaikutuksen toiseen Kuulla/nähdä/tuntea/aistia konkreettisesti työn tulos Konkreettisuus palkitsee Lievittää yksinäisyyttä Terapiaa Taide antaa näkökulmia* Mahdollisuuden (tunne)ilmaisuun Tunne-elämyksiä Sukellus menneeseen Tekemisen iloa ja energiaa Nautintoa, Flow-kokemuksia* Innostumista, onnistumista Mahdollisuuden uppoutua Keskittymiskykyä Hallinnan ja osaamisen tunnetta Heikki Ruismäki 26.3.2010 10

Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen avulla: 1) Et saa sitä mitä tavoittelet ja haluat 2) Saat sen mitä olet tavoitellut ja halunnut 3) Et tiedä mitä haluat 4) Saat sen mitä et ole halunnut 5) Menetät sen, minkä olet saanut ja halunnut 6) Et halua mitään 7) Haluat kaiken 8) Et muista mitä olet halunnut

Power Point –esitys löytyy Googlella: ->Heikki Ruismäki ->Materiaalit - > Aalto heikki.ruismaki@helsinki.fi