Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos
Aihepiirit Elämän- ja maailmankatsomus sekä katsomusopetus ET:n luonne Uskonnon ja omantunnon vapaus sekä säädökset ET:n OPS:n ydin Didaktiset lähtökohdat Didaktiset haasteet
Katsomus Mitä on elämän- ja maailmankatsomus? Katsomusopetuksen luonne Katsomuksellinen yleissivistys
ET:n luonne ET:n historia ET:n identiteetti: uskontokuntiin kuulumattomien oppiaine → kaksoisluonne (neutraalius ja uskonnottomuus) Neutraalius lähtökohtana kansainvälisesti hyväksytyt arvot Uskonnottomuus uskonnottomuuden piirteitä ET:n kenttä
Uskonnon ja omantunnon vapaus Säädökset, jotka säätelevät uskonnonvapautta ja katsomusopetuksen järjestämistä koulussa Uskonnonvapauden käytännön toteutuminen koulussa
ET:n OPS POPS 2014:n rakenne: 1–2, 3–6 ja 7–9 sekä laaja-alainen osaaminen. OPS:n yleissuunta vuorovaikutustaidoista (kulttuuri)tiedollisempaan suuntaan, etiikka ja ajatteluntaidot jatkuvana punaisena lankana. Tavoitejatkumot (?) Sisältöjatkumot erit. 1–2 & 3–6 vs. 7–9
Didaktiikka Ei opeteta yhtä katsomusta Lähteminen lapsesta Filosofiaa lapsille Keskustelu yleismenetelmänä monipuolisuus erilaisten keskustelujen vetäminen
Didaktiset haasteet Katsomusopetus (oman kasvun opetus) esim. suhde koteihin Eettinen ja moraalikasvatus esim. asenteiden muutos Kestävää kehitystä edistävä kasvatus esim. kysymys kaksinaismoraalista Moraali- ja ihmisoikeuskasvatus esim. ET:n IO-kytkennät Kulttuuri- ja identiteettikasvatus Esim. kysymys kulttuurifundamentalismin välttämisestä