Terveystiede oppiaineena
Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen ja terveydellinen näkökulma
yhteiskunnallinen, kulttuurinen näkökulma käyttäytymistieteellinen, sosiaalinen näkökulma filosofinen, eettinen näkökulma (TERVE!2) median lukutaito, terveyden lukutaito, kriittisyys
Terveys WHO: n mukaan fyysinen psyykkinen sosiaalinen toimintakyky (TERVE! 1 s. 8-9) lisäksi tärkeää muistaa: positiiviset ja negatiiviset terveysvaikutukset
Terveystiedon tasot yksilö yhteisö yhteiskunta globaali
Terveyden edistämisen keinot (TERVE!1 s. 13) = kehittäminen, ehkäisy, yleensä muutosprosessi Terveysosaaminen, valistus ja kasvatus Terveyttä tukeva yhteiskuntapolitiikka, päätöksenteko
3. Terveellinen elinympäristö 4. Terveydenhuolto ja –palvelut 5 3.Terveellinen elinympäristö 4.Terveydenhuolto ja –palvelut 5. Yhteisöllisyys ja yhteisöjen toiminnan kehittäminen
Katso myös Terve 4, s. 73-74; Terveystiedon kokeessa usein toistuvia jäsentelymalleja
Preventio = sairauksien ehkäisy (TERVE!1 S.13-14) sairauksien vähentämistä riskitekijöiden vähentämistä Primaaripreventio kohteena terveet ihmiset esim. rokote, kondomin käyttö 2. Sekundaaripreventio lievästi sairastunut tila, ehkäistään sairauden paheneminen esim. kotiin jääminen lepäämään, seulonnat 3. Tertiääripreventio sairastuneiden parantamista tai kuntouttamista
YO-kysymyksiä Lemmikkieläinten terveysvaikutukset Maidon terveysvaikutukset Kala ja ihmisen terveys (jokeri, 2008K)