- Ja kuinka niistä selvitään!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Advertisements

FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Eeva-Leena Aittoniemi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
7 Terveyden tutkiminen.
Sonera content gateway-rajapinnan ohjelmointi
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
TÄHTITIEDE: ASTROBIOLOGIA Kuvan lähde: Nasa. –Tähtitiedettä biologian ja maantieteen näkökulmasta –toinen pääteema on astrobiologia ja toinen taivaan.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Palautetaidot ja opponointi
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Teoriaosan suunnittelu
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Palautetaidot ja opponointi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Arviointi.
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tutkimuksen abc.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Aineistotyyppi työpaja
- Ja kuinka niistä selvitään!
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Volitioprosessi, tahdon!
TERVEYSTIETO 8 Aloitus.
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Sääntöjä ulkopuoliseen arviointiin
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

- Ja kuinka niistä selvitään! PÄÄTÖSTYÖN HAASTEET - Ja kuinka niistä selvitään!

Kimurantti startti? Tutkimusaiheen keksiminen / työn aloittaminen tuntuvat mahdottomilta / eri vaihtoehdot risteilevät päässä - tuntuu, ettet löydä punaista lankaa. Ratkaisu: Keskustele työn ohjaajan / opiskelukaverin kanssa. Löydätte yhdessä helmet tavanomaisista tai epärealistisista ideoista.
 

Liian laaja aihe? Innostuneena alat tutkia liian suuritöistä ja laajaa aihetta. Silloin kärsivät sekä fokus että aiheeseen syventyminen. Ratkaisu: Rajaa aiheesi. Mieti yksi rajattu näkökulma, jota käsittelet perusteellisesti. 

Tavoittelet täydellisyyttä? Tähtäät täydelliseen, suvereeniin suoritukseen. Pelästyt, kun ensimmäinen vastoinkäyminen koittaa. Saatat sortua ajattelemaan, että ei minusta ole tähän. Ratkaisu: Ole armollinen - tipauta rimaa alaspäin, jos olet asettunut sen epärealistisen korkealle. Ajattele päätöstyötä oppimiskokemuksena, lopeta vertailu muihin ja kulje oma polkusi. Mieti, mikä tällä hetkellä auttaisi työsi edistymistä ja keskity siihen.

Aikatauluttaminen? …ei ole aikaa tutkielman teolle ….on liian paljon aikaa - etkä saa tehtyä mitään. Ratkaisu: Mieti mitä voisit tehdä juuri nyt. Lupaa itsellesi 10min. työhetki. Pääset työhön käsiksi ja mahdollisesti kirjoittamishetki pitenee. Katko työsi pieniin siivuihin ja tee yksi siivu joka päivä. Jos päiväsi ovat täynnä, kirjoita paperille kaikki mihin kulutat aikaasi päivän aikana. Tarkastele listaa ja mieti mistä voisit luopua.


...aikatauluttaminen aina vaan? A) Millainen ajankäyttäjä olet? Rykäykset, vähän joka päivä, go with the flow / pedantti kalenterin käyttäjä? Keppi vai porkkana? Molemmat? Mitä kalenteriisi ON mahduttava, jotta elämä rullaa? OLE REHELLINEN ITSELLESI JA LAADI SEN MUKAAN SUUNNITELMASI!

...aikatauluttaminen aina vaan? B) Millaista ajankäyttöä päätöstyöaiheesi vaatii? 
Huomaa, että KAIKKI aiheet vaativat kypsyttelyä! Lisäksi aikatauluja voivat asettaa esim. materiaalien hankinta, kuivuminen, aineiston saatavuus (kirjastot), haastateltavan kalenteri...

Huolehdi hyvinvoinnistasi, niin jaksat. ”First things first” Huolehdi hyvinvoinnistasi, niin jaksat. Muista elämä päätöstyöprosessin ulkopuolella.

Päätöstyön kirjallinen osuus – miksi kirjoitetaan? Jotta opiskelija voisi... syventyä tiettyyn aihepiiriin parantaa osaamistaan ja osoittaa osaamisensa Kirjallista osuutta tehdessä opiskelijan on osattava: hakea itsenäisesti tietoa arvioida sitä kriittisesti vertailla sitä muiden tietolähteiden kanssa Opiskelija soveltaa oppimaansa - ja tuottaa lopulta uutta tietoa!

Kirjallinen osa – mitä sisältää? Yksityiskohdat riippuvat aina päätöstyön aiheesta ja sen erityispiirteistä. Alussa usein perehdytään siihen, mitä tutkittavasta aiheesta on aiemmin kirjoitettu: Ei ole järkeä keksiä pyörää uudelleen! Lisäksi opiskelija Kerää itse tietoa (esim. taiteellinen prosessi) ja: Hyödyntää jotain tiedonkeräysmenetelmää. Tiedonkeräysmenetelmä voi sisältää esimerkiksi haastattelua, kyselyä tai havainnointia, omaa tekemistä ja sen dokumentointia.

Miten päätöstyö arvioidaan? Arvioidaan mm. Kuinka opiskelija pystyy tuottamaan uutta tietoa, esittämään johtopäätöksiä. Kieliasun odotetaan olevan sujuvaa ja selkeää. Päätöstyön arvioinnissa tarkastellaan myös, kuinka tekijä on hallinnut viittauskäytännöt ja kuinka käytetyt lähteet on esitetty. Erityisesti taiteellisissa töissä kuva-aineistolla on tärkeä osa ja muidenkin päätöstöiden ulkoasun tulee tukea sisältöä. Työn laajuus, taiteellisen prosessin erityispiirteet sekä ajankäytön hallinta. Myös esittelytilaisuus vaikuttaa arvosanaan. Arvioinnissa käytetään asteikkoa yhdestä viiteen. Ohjaaja laatii päätöstyöstä lausunnon. 


Mikä heikentää arvosanaa? Päätöstyön sisältö ei vastaa aihetta – Oletus on, että työn sisältö vastaa tekemääsi kysymyksenasettelua. Ethän päädy selittämään epäolennaisuuksia? Niukka lähdekirjallisuus – Jos olet käyttänyt vähän/ huonolaatuista lähdekirjallisuutta tai se ei kerro aiheestasi. Wikipedia ei ole lähde. Työn ulkoasu - Taiteellisessa työssä ei kuvia? Kasa A4-printtejä niitillä kiinni toisissaan? Ulkoasun tulee tukea sisältöä. Taitto tukee esittämääsi asiaa. Kieliasun ongelmat – Kielenhuolto. Kielenhuolto. Kielenhuolto. Suppeus/pinnallisuus – Vähäinen työmäärä, puolivillainen projektiosuus, ajankäytön ongelmat... Toisaalta myös liian ison projektin haaliminen ja siitä seurannut pinnallisuus. Päätöstyö = yksi lukion kurssi.