Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Advertisements

N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
MISTÄ OIKEIN ON KYSE?.
Asiakasyhteistyö toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
Perhetyön moninaisuus?
Informaali- ja nonformaalikasvatus nuorisotyössä
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Lastensuojelu nuoren tukena
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Sensorinen integraatio
Kuntoutusmuodot Minna Launonen.
Elämänhallintatyöryhmän kokous
ASIAKAS KILPAILIJA YRITYS. Nykyinen toimintatapa: Ongelmat ja niiden arviointi Toiminnan kehityshistorian ja nykyisten ristiriitojen analysointi Uuden.
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Varhainen tuki ja moniammatillisuus
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Mielenterveys s. 110 –
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Toimintakyvyn arviointi
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
1 Lastensuojelun tieto lapsesta - Mille tiedolle tuki ja työskentely rakentuu? Tuula Kivistö-Pyhtilä kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun.
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Mitä on kulttuuri?.
( Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
HYVINVOINTI JA SOSIAALIPOLITIIKKA Toni Uusimäki
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaari 2016 Prof.Raija-Leena Punamäki PsT Marjo Flykt.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Etelä-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Integroiva innovaatiomalli
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
Epilepsialiiton näkemyksiä erikoissairaanhoidon keskittämisestä
Pelaajakehitystapahtuma Rovaniemi
OP
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Temperamentti.
Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Pyörön koulussa lv
NORMAALIUS PSYYKKISEN ITSESÄÄTELYN TASAPAINOISUUS
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Kokemuksia Hiidiksestä
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Hyvinvointia kestävästi
Lapsuus ja nuoruus.
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Mielenterveystyön kehittämissuunnitelma
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Opiskeluhuollon palvelut
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen Terveys Runne- ja käyttäytymiskehitys Perhe- ja sosiaaliset suhteet Identiteetti Oppiminen Ymmärrys sosiaalisesta ympäristöstä Itsestä huolehtimisen taidot Perushuolenpitp Turvallisuuden varmistaminen Emotionaalinen lämpö Oppimisen tukeminen Ohjaus ja rajat Vakaus ja jatkuvuus Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen LAPSEN KEHITYKSELLISET TARPEET TOIMINTAKYKY VANHEMPANA PERHE- JA YMPÄRISTÖTEKIJÄT Perheen historia ja toimintakyky Perhe laajassa merkityksessä asuminen työllisyys toimeentulo Perheen sosiaalinen integraatio Ympäristön resurssit