PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Advertisements

Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Harvialan koulu ja päiväkoti
RPS.
TEEMAT VUOROVAIKUTUS -VASTUSTAJAN KUNNIOITTAMINEN -PALLOTTOMAT TILANTEET -RANGAISTUKSET - UUDET PELISÄÄNNÖT.
Liike ja valppaus p p Ilman palloa, käännöksissä katse parissa
FC Espoo Palaute PTE10, PTE11 ja TD12-13.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Sensorinen integraatio
Vasaramäen koulun liikuntalinja
Alkulämmittelymalli, min
2/2009 Intia. 2/2009 Intia ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? Intiassa on paljon erilaisia kulttuureja,
BOOGIE TOUR 2004 Vaasassa Rollingin salilla Fusku (lavajive) ja
Liikunnan arviointi luokilla
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ryhmänohjaajakoulutus
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Yli puoli miljoonaa suomalaista toimii vapaaehtoisena urheiluseuroissa. Ohjaajat ja valmentajat ovat lasten ja nuorten urheilun mahdollistajia.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
Näkemyksiä nuorten voimaharjoittelusta Yläasteelta - lukioon Erik Piispa Suomen Valmentajat ry Fysiikkavalmentaja.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
TANSSIMUSIIKIN RYTMIIKKA
4. MONO-päivä Klo
LAJILÄMMITTELY Liikkuvuusliikkeet x5/puoli:
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
TANSSITUNNILLA HUOMIOITAVIA KÄYTÄNNÖN ASIOITA
Liikkuva koulu –seminaari
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Kohtaamisia pelimaailmassa
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Nopolan koulu Opettajien veso
Liikkuva koulu -ohjelma Heidi Honkanen, Langinkosken koulu
Ideointia Oulussa
VII Buddhalaisuus Prinssistä Buddhaksi.
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Seuratanssiako vaiko kilpatanssiako?
Pelit opetuksen tukena
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
Kokonaisvoiman laskeminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Ohjeita Valmentajille/ joukkueenjohtajille tehtävät ennen fba tapahtumaa - pelaajien lisäys - joukkuetapahtumien lisäys (valmentaja)
Laaja-alainen arviointi
TERVEYSTIETO 8 Aloitus.
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Liikunnan Perusopinnot
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT Tanssikoulu TanssinTahti Liisa Kontturi-Paasikko 2016

Paritanssin ydinasiat /KEHO Kehon kannatus, linjaukset Kehon liike paikallaan Taivutukset, kierrot, kallistukset jne. Kehon liike tilassa Motoriset perustaidot (kävely, juoksu, erilaiset hyppelyt jne.) Taivutusten, kiertojen, kallistusten jne. lisääminen tähän Suunnistaminen tilassa Kehon ja liikkeen dynamiikka Kehon dynamiikka, jännitys/rentous Liikkeen dynamiikka

PARITANSSIN YDINASIAT / KOMMUNIKAATIO MINÄ Uskallus olla ryhmässä, uskallus olla parin kanssa, uskallus heittäytyä olemiseen ja tekemiseen Me (pari) Henkinen kontakti Fyysinen kontakti ME (ryhmä) Miten minä ja/tai me (pari) toimimme ryhmässä

PARITANSSIN YDINASIAT / MUSIIKKI Perussyke ja perusrytmi Tasajakoinen / kolmijakoinen syke Tasaisen sykkeen hahmottaminen omassa liikkeessä Perusrytmikerroksen löytäminen ja motoristen taitojen liittäminen siihen Musiikin tunnelma Lajinomainen musiikki Muutokset musiikissa

PARITANSSIN YDINASIOIDEN TULOKSENA Jokainen lajiperhe sisältää kehon käytöstä, kommunikaatiosta ja musiikista asioita, jotka ovat tyypillisiä ja tyylinmukaisia ko. perheelle. Yksittäiset tanssilajit käyttävät ydinasioista poimittuja yksittäisiä asioita, joiden avulla lajeihin löydetään tyylinmukaiset kuviot, ajoitukset, liikkumistavat, parityöskentelyn tavat, musiikintulkinnan tavat jne.

1. Porras / ENNEN PARITANSSIA Tässä vaiheessa harjoitellaan perustaitoja, joiden päälle päästään rakentamaan lajiin johtavia ja lajikohtaisia erityistaitoja. Taitoja ja asioita harjoitellaan paljon yksin, pyrkimyksenä on saada mahdollisimman monipuolinen osaaminen omaan kehoon ja selkeä valmius omaan mieleen. Opettamisen haasteet: Lasten opetus lähtee luontevasti näistä taidoista, mutta miten näitä opetetaan aikuisikäisille oppilaille? Miten pystytään eriyttämään opetusta niin, että ne, jotka tarvitsevat harjaannusta näissä taidoissa saavat sitä? Miten saadaan motivoitua aikuinen, tanssikurssille tullut oppilas, harjoittelemaan näitä asioita ja taitoja?

2. PORRAS / KOHTI PARITANSSIA Tässä vaiheessa harjoitellaan asioita, jotka ovat yhteisiä isommille lajiperheille. Parityöskentelyn perusasioita : Suljetussa tanssiotteessa tehtäviä asioita / Avoimessa tanssiotteessa tehtäviä asioita  Paikallaan , liikkuen tilassa Luova lähestymistapa on hyvä pitää mukana. Koska vielä ei mennä tanssilajeihin, ei ole olemassa ”oikeaa tai väärää” tapaa tehdä asioita. Miten vienti-seuraaminen sujuu, miltä se tuntuu, mitä siinä tapahtuu? Miten se toteutuu ”paikkalajeissa ><liikkuvissa lajeissa? Miten kuviot muodostuvat, onko niissä jotain lainalaisuuksia?

3. PORRAS / Paritanssi Paritanssilajit koostuvat: Oman kehon hallinnasta sekä paikallaan ja liikkeessä Vuorovaikutuksesta eli kommunikaatiosta parin kanssa Parin yhteisestä liikkeestä suhteessa soivaan musiikkiin Mitä vankemmalla pohjalla nämä asiat ovat, sitä nopeammin päästään etenemään varsinaisten paritanssilajien opettelussa.

POHDITTAVAKSI ja Ihmeteltäväksi Onko olemassa oikeaa tai väärää tapaa toteuttaa asioita? Voiko tanssiminen olla vuorovaikutteista ja musikaalista ilman että tanssittavalle lajille annetaan jokin nimi? Mikä on minun suhteeni tanssiperinteessä oleviin käsityksiin esim. lajin karakterista? Mikä on minun suhteeni soivan musiikin vaikutukseen tanssimisen tyyliin tai lajin askelikkoihin? Kuka vie ja kuka seuraa? Onko olemassa viejä ja seuraaja? Missä vaiheessa pidän kiinni / opetan rajoja, missä vaiheessa opetan päästämään niistä irti?