Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vasaramäen koulun liikuntalinja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vasaramäen koulun liikuntalinja"— Esityksen transkriptio:

1 Vasaramäen koulun liikuntalinja
Normiliikunta 2 h/vko Lisätty liikunta (Lajivalmennus) 2/4/3 h/vko Lukujärjestyksessä vapaat lajiaamut

2 Lisätty liikunta Tavoitteet Sisällöt
Urheilijana kasvaminen/ Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen Fyysiset tavoitteet kehittää monipuolisesti liikunnallisia perustaitoja ja fyysisiä ominaisuuksia ja luoda näin pohjaa lapsen ja nuoren terveelle kehitykselle ja lajikohtaiselle harjoittelulle Psyykkiset tavoitteet itsetunnon kehittäminen, itseohjautuvuuden kehittäminen, tarjota liikunnan iloa, positiivisia elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia Sosiaaliset tavoitteet oppilas ottaa huomioon muut oppilaat, kannustaa ja oppii jakamaan osaamistaan vertaisilleen Tiedolliset tavoitteet Oppii ymmärtämään monipuolisen harjoittelun merkityksen urheilun ja terveyden kannalta Sisällöt Motoristen perustaitojen ja yleistaitavuuden harjoittaminen Ominaisuuksien ja kykytekijöiden harjoittaminen Valitsemastaan linjasta huolimatta kaikilla luokkalaisilla on koulun järjestämää lisättyä liikuntaa. Lisätty liikunta toteutetaan koulun liikunnanopettajien toimesta kiertoharjoitteluna liikuntalinjan tavoitteiden mukaisesti Kiertoharjoittelu pitää sisällään lihashuollon, pienpelit, voimistelun, rytmiikan ja yleisurheilun Säännöllinen itsearviointi

3 Asenteen arviointi =harrastuneisuus ja sosiaalisuus
10 On esimerkki muille Yrittää aina loppuun saakka Erittäin aktiivinen, oma-aloitteinen ja itseohjautuva Kannustaa ja ohjaa muita 9 Osallistuu aktiivisesti ja oma-aloitteisesti tunneilla Pyrkii itseohjautuvuuteen Kannustaa muita Suhtautuu innokkaasti kaikkeen 8 Osallistuu tunneilla myönteisesti Yrittää parhaansa Osaa toimia erilaisissa ryhmissä 7 Osallistuu tunneilla pääosin myönteisesti Usein ei yritä parastaan. Ryhmässä toimiminen valikoivaa 6 Osallistuminen on passiivista Selvittämättömiä/turhia poissaoloja Välinpitämättömyyttä ryhmätoiminnassa ja liikuntavarusteissa 5 Osallistuminen on häiritsevää Paljon selvittämättömiä/turhia poissaoloja Ei osallistu ryhmän toimintaan, vaikka on läsnä 4 Ei osallistu liikuntatunneille

4 Miksi kierto? Monipuolisuus Oppilaiden motivaatio Arviointi
Halu kehittää oppilaita liikunnallisesti myös oman lajin ulkopuolella Halu kehittää oppilaita itseohjautuvammiksi urheilijoiksi/liikkujiksi Omien kehonhuollollisten heikkouksien ja vahvuuksien huomaaminen Lisätyn liikunnan opetus kykytekijöistä ja kunto-ominaisuuksista käsi  monipuolinen kierto Terveydellinen näkökulma  monipuolisuus niin psyykkisen kuin fyysisen kasvun ja kehityksen tukena Urheilijaksi kasvamisen rinnalla Oppilaiden motivaatio Vaihtelua intensiiviseen lajinomaiseen harjoitteluun Itsensä kehittäminen monipuolisesti (heikkoudet) Vaihtelua intensiiviseen harjoitteluun, oman tietotaidon jakaminen Paluu oman lajin pariin tuntuu hyvältä Jos oma laji ei kanna  toisen lajin löytäminen Arviointi Pakollinen arviointi suoritettava opettajien toimesta voidaan arvioida vain sitä mitä nähdään

5 Lisätyn liikunnan lihashuolto-osuus
Asennon ja liikkeen havainnointi Kiinnitetään jatkuvasti huomiota vartalon oikeaan asentoon Erilaiset tavat verrytellä Käydään läpi erilaisia tapoja verrytellä ja valmistaa keho harjoitukseen Lihaskunnon kehittäminen Lihasvoiman harjoittaminen toiminnallisilla liikkeillä eri lihasryhmissä. Suoritustekniikoissa kehittyminen ja lajinomaisten liikkeiden opetteleminen. Aktiivisen ja passiivisen liikkuvuuden harjoittaminen Liikkeiden osana ja eri venyttelytekniikoita käyttäen Rentoutusharjoitukset Mielen ja kehon yhdistäminen  Oman toimintakyvyn tarkkailun ja kehittämisen harjoittelu

6 Lihashuollon arviointi
10 Osaa arvioida omaa toimintakykyään ja on erityisen innokas oma-aloitteisesti kehittämään sitä Omaa vahvan liikkuvuuden ja lihaskunnon sopusuhtaisesti vartalon eri osissa (ylä-, keski-, alavartalo) 9 Osaa arvioida omaa toimintakykyään ja pyrkii aktiivisesti kehittämään sitä Omaa joko vahvan liikkuvuuden tai lihaskunnon vartalon eri osissa ja heikompi ominaisuuksista on vähintään hyvällä tasolla 8 Osaa arvioida omaa toimintakykyään Harjoittaa aktiivisesti lihashuollon osa-alueita ja osallistuu niihin myönteisesti Vähintään toinen ominaisuuksista yltää hyvälle tasolle 7 ei pysty toteuttamaan arvosanan 8 kriteereitä

7 Lisätyn liikunnan yleisurheiluosuus
Tavoitteena yleisurheilun avulla ominaisuuksien ja taitojen kehittäminen Lihasvoiman, liikkuvuuden, nopeuden ja koordinaation kehittäminen Pikajuoksut Hypyt ja loikat Heitot

8 Yleisurheilun arviointi
10 Ominaisuudet ja taidot mahdollistavat tehokkaan rennon suorituksen kaikilla kolmella osa-alueella (pikajuoksut, hypyt, heitot) 9 Ominaisuudet ja taidot mahdollistavat tehokkaan rennon suorituksen kahdella osa-alueella kolmesta 8 Juoksuasento ja koordinaatio mahdollistavat rennon hyväntasoisen juoksun. Hyppäämiseen ja heittämiseen tarvitaan harjaannusta 7 Selkeää harjaantumista tarvitaan kaikilla kolmella osa-alueella

9 Lisätyn liikunnan pienpeliosuus
Pelitaitojen kehittäminen Erilaisten pienpelien pelaaminen sovelletuin säännöin muunnellen peli-ideaa, kentän kokoa, pelaajamäärää ja pelivälinettä. Pelitilannerooleissa ja välinehallinnassa harjaantuminen. Liikenopeuden ja ketteryyden harjoittaminen Osana pienpelien pelaamista Oheisharjoitteina jalkojen liikenopeus ja ketteryysradat Kestävyyden kehittäminen

10 Pienpelien arviointi 10 Löytää peliä edistävän luovankin ratkaisun ja kova tahto pelata molempiin suuntiin Omaa kiitettävän tason liikenopeudessa, ketteryydessä ja kestävyydessä. Reagointi erityisen nopeaa 9 Havainto- ja päätöksentekokyky on pelille tarkoituksenmukaista Omaa kiitettävän tason melko monipuolisesti liikenopeudessa, ketteryydessä ja kestävyydessä 8 Harjaantuu pelitaidoissa ja osallistuu aktiivisesti peliin Omaa tarvittavan tason liikenopeudessa, ketteryydessä ja kestävyydessä osallistuakseen pienpelien pelaamiseen 7 ei pysty toteuttamaan arvosanan 8 kriteereitä

11 Lisätyn liikunnan voimisteluosuus
Vartalonhallinta Vartalon kannatus paikallaan ja liikkeessä Voiman ja liikkuvuuden kehittäminen Keskivartalonvoima ja käsi- ja hartiavoima oman kehon vastuksella Aktiivisen ja passiivisen liikkuvuuden harjoittaminen liikkeiden osana ja eri venyttelytekniikoita käyttäen Tasapainon ja ketteryyden kehittäminen Dynaaminen ja staattinen tasapaino Erilaiset juoksut, hypyt, liikkumistavat, radat ja liikkeiden yhdistelmät

12 Voimistelun arviointi
10 vartalonhallinta on monipuolista ja taitavaa omaa kiitettävän tason monipuolisesti voimassa, liikkuvuudessa, tasapainossa ja ketteryydessä 9 hallitsee vartaloa paikallaan ja liikkeessä monipuolisesti voimistelun eri liikkeissä omaa kiitettävän tason melko monipuolisesti voimassa, liikkuvuudessa, tasapainossa ja ketteryydessä 8 harjoittelee vartalonhallintaa paikallaan ja liikkeessä omaa tarvittavan tason voimassa, liikkuvuudessa, tasapainossa ja ketteryydessä osatakseen voimistelun liikkeitä 7 ei pysty toteuttamaan arvosanan 8 kriteereitä

13 Lisätyn liikunnan rytmiikkaosuus
Rytmitajun kehittäminen Musiikin sykkeen tunnistaminen Musiikin ja liikkeen yhdistäminen Liikkeen sisäisen rytmin tunnistaminen Liikkeen rytmitys Raajojen koordinaatio Erilaiset käsien, jalkojen ja vartalon liikkeiden yhdistelmät

14 Rytmiikan arviointi 10 Tunnistaa musiikin sykkeen ja osaa laskea musiikista itsenäisesti Kykenee toiminnassaan yhdistämään rytmin ja liikkeen kiitettävästi Omaksuu uusia rytmejä sujuvasti ja tuottaa erilaisia rytmejä itsenäisesti 9 Tunnistaa musiikin sykkeen Kykenee toiminnassaan yhdistämään rytmin ja liikkeen hyvin Omaksuu uusia rytmejä harjoittelun kautta ja saa tuottaa erilaisia rytmejä yhdessä muiden kanssa Raajojen koordinaatio on sujuvaa 8 osoittaa toiminnassaan ymmärtävänsä rytmin merkityksen liikkuessa oppii uusia rytmejä harjoittelun kautta harjoittaa raajojen koordinaatiota omien edellytysten mukaisesti 7 Ei pysty toteuttamaan arvosanan 8 kriteereitä


Lataa ppt "Vasaramäen koulun liikuntalinja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google