Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen luento Filosofian Kurssi 2009.
Toimintaohjeet opelle
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty Kartesiolaisuuden myöhempiä vaiheita Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
Hyvä filosofinen essee
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
Mereologia ja sen soveltaminen
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Antiikin kreikan tiede ja filosofia :
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Virtuaalimaailmojen kehittämisen ongelmat. Sisältö Johdanto virtuaalitodellisuuksiin Esittely työhön Ongelmat kehityksessä Yhteenveto.
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti.
Oikeus ja kamppailut 4. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Moraalikieli Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Regiimien kamppailu.
Toimintaohjeet opelle
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
Aivot ja psyyke —kaksi osittain päällekkäistä tieteenalaa: 1.NEUROPSYKOLOGIA 2.KOGNITIIVINEN NEUROTIEDE AIVOJEN RAKENTEELLI- NEN POIKKEAMA aivovaurio koe-eläinten.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Imagon kehittäminen Seppo Sisättö, valtiot.tri Tampere
1 METAFYSIIKKA FI3 LAJM. 1.1 Mitä metafysiikka on? Kr. ta meta ta physika = luontoa käsittelevän jälkeen.
Tervetuloa opiskelemaan filosofiaa!
Mitä oleminen on?.
Metafysiikka ja tieto-oppi
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Tietoteoria klassinen tiedon määritelmä Tietoa on… HYVIN PERUSTELTU
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Fenomenologia.
ERÄITÄ TIETEENFILOSOFISIA JAKOLINJOJA
Antiikki ja varhainen filosofia
Semiotiikka lavastuksessa
Onko mahdollista tietää?
Voimmeko tietää mitään oman mielemme ulkopuolisesta maailmasta?
Uskonnot modernissa maailmassa
Eksistentialismi taustaksi kysymys siitä, onko kaikilla olioilla jokin perimmäinen OLEMUS (lat. essentia) ESSENTIALISMIN (olemusajattelun) mukaan kullakin.
Yhteisöllinen yrittäjyyskasvatus
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
Filosofian osa-alueet
Onko mieli ainetta ?.
Tietoteoria klassinen tiedonmääritelmä tietoa on…
Materialismi.
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
Onko kaikki ainetta?.
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Mikä on elämänkatsomus?
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
TIETEELLINEN REALISMI 2. Ontologinen realismi
Täydellisen olion teologia
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta A IDEALISMI: perimmäinen todellisuus käsitteitä, ideoita, mielikuvia tms. SUBJEKTIIVINEN IDEALISMI: todellisia ovat subjektiiviset havaintomme ja ajatuksemme äärimuotona SOLIPSISMI: vain minä itse olen olemassa OBJEKTIIVINEN IDEALISMI: yksilön tajunnasta riippumaton todellisuus jäsentyy käsitteiden mukaan esim. Platonin ideoiden maailma tai Hegelin näkemys historiasta Hengen kehittymisenä

B MATERIALISMI: perimmäinen todellisuus kappaleita, energiaa, ruumiillisia toimintoja tms. FYSIKAALINEN MATERIALISMI: todellisuus koostuu mekaanisesti liikkuvista hiukkasista tai energiasta antiikin Demokritos ja atomioppi modernin luonnontieteen näkemys MARXILAINEN MATERIALISMI: historian kulkuun vaikuttavat ihmisten tarpeet, työnteko ja näiden epätasa-arvoisesta jakautumisesta aiheutuvat konfliktit, eivät niinkään aatteet

substanssien määrä MONISMI: vain yksi substanssi Mahtuuko kaikki oleva saman katon alle ? DUALISMI: kaksi substanssia Mikä on niiden suhde ? PLURALISMI: useampia substansseja Mitä tämä tarkoittaisi käytännössä ?

mielenfilosofian kysymyksiä TAHDONVAPAUDEN mahdollisuus jos oletetaan, että todellisuudessa poikkeuksetta vallitsee KAUSALITEETTI (syyn ja seurauksen yhteys), niin jääkö vapaalle tahdolle tilaa vai onko kaikki toimintamme ennalta DETERMINOI-TUNUTTA MIELEN ja AIVOJEN suhde voidaanko mielen toiminta esim. REDUSOIDA (palauttaa) aivojen mekaaniseksi toiminnaksi (ajattelu olisi vain sähköimpulssien kulkua)

TIETOISUUDEN ja ÄLYKKYYDEN määritteleminen TOISEN MIELEN ongelma voiko esim. huipputehokas tietokone olla älykäs TOISEN MIELEN ongelma koska havaitsen vain toisten ulkoista käyttäytymistä, voinko olla varma, etteivät he ole pelkkiä zombeja ilman omaa mieltä

modaliteetit lat. modus, ’tapa’ KAIKKI TODELLINEN EPÄTODELLINEN MAHDOLLINEN MAHDOTON VÄLTTÄMÄTÖN SATUNNAINEN eli KONTINGENTTI Kolmiolla on kolme kulmaa Opettaja on sukupuoleltaan nainen Opettaja on sukupuoleltaan mies Ympyrä on nelikulmainen

modaliteettien keskinäissuhteet voi tulkita eri tavoin esim. deterministille kaikki todellinen on välttämätöntä ja kaikki epätodellinen mahdotonta TODELLINEN EPÄTODELLINEN MAHDOLLINEN MAHDOTON VÄLTTÄMÄTÖN Tulin tänään kouluun En tullut tänään kouluun

kategoriat perimmäiset luokat, joihin oliot ja ominaisuudet voidaan sijoittaa esim. YKSEYS (olioisuus) LUKUMÄÄRÄ RELAATIOT JOUKOT MODALITEETIT

kaksi suhtautumistapaa REALISMI (Aristoteles): kategoriat vallitsevat todellisuudessa IDEALISMI (Kant): mielemme heijastaa kategoriat todellisuuden ylle KATEGORIAVIRHE syntyy, kun yritetään liittää yhteen eri kategorioihin kuuluvia asioita esim. ”Kaurapuuro on enemmän kuin kolme.” ”Sukulaisuussuhde on painava.”