MOTIVAATIOTEORIAT
Fordin motivaatioteoria Toiminnan tavoite päämäärä vetää yksilöä eteenpäin Selviytymisodotukset arvio omista mahdollisuuksista ja ympäristön tuesta → minäkäsitys ja itsetunto vaikuttavat Tunnelataus antaa toimintatarmoa, herkistää palautteelle
KLASSISET MOTIVAATIOTEORIAT: - fysiologiasta liikkeelle lähtevä = tarpeet kumpuavat elimistöstä tai aivoista - tavoitteena homeostaasi - oppiminen ei vaikuta tarpeisiin PSYKOANALYYSI - toiminta perustuu viettiyllykkeisiin ja mielihyvään, joka liittyy fysiologisiin tarpeisiin - motivoivat seikat ovat tietoisen ajattelun saavuttamattomissa BEHAVIORISMI - palkitseminen vaikuttaa toimintaan
MODERNIT MOTIVAATIOTEORIAT NUTTIN: - motivaatio ei ole yksilön sisäinen ominaisuus tai voima vaan motiivi on yksilön sisäisen tarpeen ja ulkoisen kohteen välinen suhde - yksilö tyydyttää tarpeensa ulkoisen maailman kohteilla; motivaatiota on tarkasteltava suhteessa tyydyttävään kohteeseen kohteita koskevat kognitiot ovat tärkeitä Esim. nälkä lounasaikana> missä syön, mitä syön, kenen kanssa jne
MURRAYN MOTIIVITEORIA: yksilö kuvattiin tarpeina ja ympäristö paineina esim. ekstrovertti motivoituu (+) sosiaalista kanssakäymistä vaativassa ympäristössä DECI JA RYAN – SISÄSYNTYINEN MOTIVAATIO - autonomia ja kontrolloitu toiminta, jota tehdään koska se on itsessään palkitsevaa - 3 universaalia psyykkistä tarvetta: autonomia, kompetenssi ja läheisyys
KELLYN ”VALMIUSRISTIKKO” - ihmiset toimivat kuin tiedemiehet ennakoiden tulevia tapahtumia henkilökohtaisten käsitejärjestelmien eli konstruktioiden avulla MCCLELLAND tunne- ja tietoperäinen motivaatio TYÖMOTIVAATIOTEORIAT -tavoiteteoria, odotusarvoteoria
http://users.evtek.fi/~heikkis/Henkilostojohtaminen/Motivaatio.pdf http://fi.wikipedia.org/wiki/Motivaatioteoriat