Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Minna, Viktoria, Sanni, Sofia ja Reetta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Minna, Viktoria, Sanni, Sofia ja Reetta"— Esityksen transkriptio:

1 Minna, Viktoria, Sanni, Sofia ja Reetta

2 PERUSTIETOA Kaikki käyttäytyminen on motivoitua refleksejä lukuunottamatta motiivi= toiminnan psyykkinen syy, tarve joka tekee toiminnan mielekkääksi emootio eli tunne on koettu elämys motivaatio= yksilön eri motiivien summa motiivihierarkia= motiivien tärkeysjärjestys

3 LIMBINEN JÄRJESTELMÄ ohimolohkosta, väliaivoista ja aivokurkiaista ympäröivästä kudoksesta muodostuva toiminnallinen kokonaisuus vaikuttaa käyttäytymiseen ja motiiveihin

4 MASLOW’N TARVEHIERARKIA
tarve= elimistön vajaatila

5 K.B MADSENIN MOTIIVIEN LUOKITTELU
1. Orgaaniset motiivit: nälkä ja jano, nukkuminen, suojautumismotiivit, tyhjentämismotiivit, seksuaalimotiivi 2. Sosiaaliset motiivit: äitimotiivi, kontakti- eli liittymismotiivi, pelko, valtamotiivi, itsetehostusmotiivi 3. Toiminta- ja psykologisia motiiveja: elämysten tarve, liikkumisen tarve, uteliaisuus ja älyllinen ponnistelu, luomisen tarve, jännityksen tarve

6 ERILAISIA MOTIVAATIOITA
1. Ulkoinen motivaatio  muiden antama palaute ja palkinnot 2. Sisäinen motivaatio  itsestä lähtevä 3. Suoriutumismotivaatio  pyritään suoriutumaan aina vain paremmin

7 MINÄPYSTYVYYS - Usko omiin kykyihin
Henkilön omat selviytymisodotukset ja pärjääminen tietyissä tilanteissa Asetettavat tavoitteet ja niissä onnistuminen Minäpystyvyyden tunteeseen vaikuttavat henkilön ATTRIBUUTIOT eli tulkinnat oman onnistumisen/ epäonnistumisen syistä Minäpystyvyyttä lisäävät tekijät: 1. Oma onnistuminen 2. Toisten onnistuminen 3. Kannustus 4. Myönteinen ajattelu

8 PSYYKKINEN ITSESÄÄTELY
Coping: minän hallintakeinot, ovat tietoisia ja rakentavia keinoja pyrkiä psyykkiseen tasapainoon Defenssit: puolustuskeinot torjunta eli aktiivinen unohtaminen kohteenvaihto rationalisointi eli selittely sublimaatio eli jalostaminen arvon kieltäminen uudelleenarviointi

9 TUNTEET

10 MITÄ TUNTEET OVAT? Tunteet eli emootiot ohjaavat ihmisen toimintaa ja ovat mukana kaikessa tekemisessä Ne ovat lyhytkestoisia sisäisiä kokemuksia, joihin liittyy kehon reaktioita, toimintavalmiuksia, arvioita tilanteesta ja tunneilmaisuja Tunne kestää vain hetken, mielialat ovat pidempikestoisia, vaikuttavat tunteiden laatuun ja voimakkuuteen Taipumusta tiettyihin tunteisiin voidaan pitää luonteenpiirteinä Tunneäly= kykyä tunnistaa tunteita itsestään ja muissa, ymmärtää tunteisiin liittyviä ilmiöitä. Tunneälyä voi kehittää.

11 PERUSTUNTEET

12 ILO

13 SURU

14 PELKO

15 VIHA

16 INHO

17 HÄMMÄSTYS

18 BIOLOGINEN NÄKÖKULMA Tunteista evolutiivista hyötyä;
-pelko auttaa pakenemaan -nälkä saalistamaan -agressio on vaikuttanut asemaan ryhmässä Useimpiin tunteisiin liittyy fysiologinen aktivoituminen. Esim. säikähdyksen nopea humaus herättää silmänräpäyksessä verisuonet, hengityksen, lihakset ja koko vartalon Autonomisen hermoston ja hormonien tuottamat reaktiot voimistavat tunnekokemusta Ilmelihakset, ryhti ja lihasten jännittyneisyys viestivät tunteista muille ja ovat osa tunnekokemusta. Perustunteiden ilmeet universaaleja ja geeneihin kirjattuja

19 SOSIOKULTTUURINEN NÄKÖKULMA
Kulttuuriset normit vaikuttavat Yksilön asema ryhmässä ja yhteiskunnassa (esim. pelkoa voidaan paheksua miehillä) Tunteet vaikuttavat ihmissuhteisiin. (esim. syyllisyys motivoi hyvittämään tekonsa ja syyllisyyttä potevalle on helpompi antaa anteeksi kuin katumattomalle)

20 PSYYKKINEN NÄKÖKULMA Minäkäsitys ja maailmankuva sekä käsitys omasta kehosta tärkeitä (esim. uhattu itsetunto voi altistaa aggressiolle) Lapsuuden kiintymyssuhde luo pohjan tasapainoiselle tunne-elämälle Yksilön traumat ja kriisit  millaiset asiat ovat kipupisteitä Tunteiden alisäätely  impulsiivisuus ja hankaluudet esim. normien/lakien kanssa Tunteiden ylisäätely  jännittyneisyys, masennus, fyysinen sairastelu Tunneälyssä: Kyky tunnistaa tunteita itsessä ja muissa. Osaa säädellä tunteita sopivasti ja käyttää niitä hyväkseen esim. itsensä motivoimisessa

21 STRESSI Stressi on elimistön kokonaisvaltainen aktivoituminen mihin tahansa ulkoiseen tai sisäiseen vaatimukseen (stressitutkija Hans Selyen) Sen aiheuttaa liikarasitus Stressin vaikutukset ovat fysiologisia, psyykkisiä ja sosiaalisia

22 Kieli ja ajattelu

23 Ajattelu-tiedon käsittely
Käsitteet ja kieli ovat ihmisen ajattelun työkalut Kieli on myös kommunikaation väline Ajattelu tuottaa uutta tietoa: Tarkkaavaisuudessa, havaintotoiminnassa ja työmuistissa on perimän aiheuttamia rajoituksia, joita kutsutaan pysyviksi reunaehdoiksi Rajoittavat ajattelua Reunaehtojen takia ihminen tekee virheitä

24 Käsitteellinen ajattelu
Käsitteet ovat esineiden, tapahtumien tai ilmiöiden luokkia Viestinnän ja ajattelun välineitä Käsitteiden oppiminen alkaa n.1,5-vuotiaana Käsitteet jaetaan konkreettisiin ja abstrakteihin käsitteisiin tai täsmällisiin ja liukuviin käsitteisiin Käsitteet voivat muuttua ajan myötä

25 Kielen ja puheen hermostollinen toiminta
Isot aivot jakautuvat 2 aivopuoliskoon Vasen puolisko säätelee kehon oikeaa puolta ja oikea vasenta Yleensä vasen aivopuolisko ohjaa kielellisiä ja matemaattisia taitoja Oikea puolisko ohjaa mm. Luovuutta ja sosiaalisuutta Aivojen kielialueita ovat mm: Brocan alue, joka säätelee puheen tuottamista Wernicen alue, joka liittyy puheen ymmärtämiseen

26 Eläinten ajattelu ja kieli
Kädelliset käyttävät symboleita ja useat muut eläinryhmät signaaleja kommunikointiin Simpanssit ovat oppineet käyttämään symboleita ja niiden avulla keskustelemaan asioista, jotka eivät ole läsnä Ovat oppineet mm. Viittomakieltä ja kommunikoimaan muovimerkeillä

27 älykkyys ja luovuus

28 ÄLYKKYYS JA SEN MITTAAMINEN
Älykkyyttä voidaan mitata monin eri tavoin esimerkiksi. kykyä suoriutua vaativista tehtävistä, kyky ymmärtää maailmaa, vastata haasteisiin, oppia uusia asioita ja soveltaa niitä käytäntöön. Älykkyyteen vaikuttavat perimä ja ympäristö Tunneäly on ns. sosiaalista älykkyyttä eli kykyä tulla toimeen toisten ihmisten kanssa ja ymmärtää heitä.

29 ÄLYKKYYS

30 ONGELMANRATKAISUT JA PÄÄTÖKSENTEKO
Ongelma tarkoittaa tilannetta, jossa tavoitteen saavuttamiseen ei ole keinoja. Ongelmanratkaisussa pyritään keinojen avulla saavuttamaan haluttu päämäärä Erilaisia elämään liittyviä ongelmia esimerkiksi: - Sosiaaliset, emotionaaliset, terveydelliset tai kognitiiviset ongelmat Ongelmanratkaisun päävaiheet: 1) Ongelman jäsentäminen ja tavoitteiden asettaminen 2) Keinojen etsiminen ratkaisujen löytämiseksi 3) Ongelman pohjalta hypoteesi, jotka kattavat ongelmakentän 4) Hypoteesi hyväksytään tai hylätään

31 ONGELMIENRATKAISUT

32 LUOVA AJATTELU Luovuus määritellään usein tuloksina. Yksilön tai yhteiskunnan kannalta. Luovuuden perusulottuvuudet: 1) uusien ideoiden, tuotteiden ja mielipiteiden luominen 2) elämisen tyyli Luovuuden vaiheet: valmisteluvaihe, kehitysvaihe, keksimisvaihe, todentamisvaihe Luovuutta vähentävät tekijät: tekniikka ja automaatio, sosiaalinen paine, sukupuoliroolit, itsetyytyväisyys, auktoriteettiin tukeutuminen ja kulttuurin luomat asenteet

33 LUOVA AJATTELU


Lataa ppt "Minna, Viktoria, Sanni, Sofia ja Reetta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google