Aluekokeilu Pohjois-Karjala

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Väyläopintomalli Opinto-oikeus SATAEDUN opiskelija voi hakea määräaikaista oikeutta suorittaa opintojaksoja Diakissa. Oppilaitos päättää niistä.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Opiskelijoiden vuosipalaute 2015.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Info väylä-opinnoista Ti , Peltola-sali Minna Turunen Karelia amk 2.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2016.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Erilaisia vaihtoehtoja….
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Jatkoväylä – sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun Tki-asiantuntija Petra Paasonen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
OPON TUNTI Seija Mäntynen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Avoin ammattikorkeakoulu
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kaksoistutkinto.
Omnia.fi/yhteishaku.
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Väyläopintoihin ohjautuminen
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Esityksen transkriptio:

Aluekokeilu Pohjois-Karjala Jatkoväylä – sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun Aluekokeilu Pohjois-Karjala www.vaylaopinnot.fi www.xamk.fi/jatkovayla

Väyläopintojen tausta Taustalla projektit: - Sujuva väylä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun Laadukkaasta koulutuksesta nopeammin työelämään Perustana Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän ja Karelia- ammattikorkeakoulun strateginen kumppanuus Toiminta vakiintunut – vakiinnuttamissopimus on tehty Koordinaattorit nimetty sekä PKKY:ssä että Kareliassa

Tavoitteet Tavoitteena on: Opinnot ovat ilmaisia opiskelijalle. tukea ja sujuvoittaa opiskelijoiden siirtymistä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun (ammatillisen koulutuksen reformi) Opinnot osa ammatillista perustutkintoa Opinnot parantavat korkeakouluopiskelun valmiuksia ja/tai hyväksytään osaksi amk-tutkintoa Lyhentää kokonaisopiskeluaikaa Opinnot ovat ilmaisia opiskelijalle. Opintosuoritukset kirjataan avoimen AMK:n suorituksiksi

Väyläopinnot Pohjois-Karjalassa Tarjolla opintoja Valmentavia opintoja: PKKY:n verkko-opiston tarjoamat valmentavat opinnot Matematiikka, Ruotsi, Englanti, Äidinkieli Karelian järjestämät valmentavat opinnot Matematiikka, kielet, Minustako AMK-opiskelija? AMK-tutkintoihin kuuluvia opintoja osallistumalla opetukseen Kareliassa ”maistiaisopinnot” (ml. työelämäkortit), laajemmat väylät AMK+-näytöillä Ammatillisissa opinnoissa hankitun osaamisen näyttäminen ja sen mahdollinen täydentäminen –> todentaminen Karelian osaamisvaatimusten mukaisesti (arviointi ja suoritusmerkintä Karelian opettajilta)

Tiedottaminen ja ohjaus Opintojen menestyksekäs suorittaminen edellyttää ohjausta sekä ammattiopistossa että ammattikorkeakoulussa Ammattiopistossa tiedotetaan suunnitellusti väyläopintomahdollisuudesta yleisesti ja alakohtaisesti Nettisivujen kautta tiedottaminen: www.vaylaopinnot.fi Alakohtaiset infot, joissa Karelian opo mukana Tutustumiskäynnit Kareliassa Väyläopintojen aikana opot / ryhmänohjaajat / opettajat pitävät sovitusti yhteyttä opintojen sujumisesta

Medianomiväylä Tarjolla Maistiaisopintoja amk+-näyttöjä Ammatillisen tutkinnon viimeisen opiskeluvuoden opinnot Kareliassa osaamista tunnustetaan amk:sta ammatilliseen ammattiosaamisen näytöt Karelian opintojen ohessa Top kuntoon Jos suorittaa 55 op, voi hakea tutkinto-opiskelijaksi ja jatkaa opintoja suoraan 2. vuodelle https://www.youtube.com/watch?v=eJY9grX1XLs

Soten väylä Keväisin väyläopinnot monimuoto-opetuksena, sis. lähiopetusta (16 op) -> tutkinto-opinnoissa (sh / th) siirtyminen suoraan toiselle lukukaudelle - Ammatilliseen tutkintoon tutkinnon osa suoritetuista ammattikorkeakouluopinnoista Lisäksi amk+-näyttöjen mahdollisuus TOP-opintoja ahotoidaan hoitotyössä myöhemmin Kareliassa Hoitotyössä voi nopeuttaa valmistumista jopa vuodella

Miten valitut väyläopinnot sopivat Soten opetussuunnitelmiin ( Miten valitut väyläopinnot sopivat Soten opetussuunnitelmiin ( * sopii täydentäviin opintoihin) Opinnot 16 op sairaanhoitaja terveydenhoitaja fysioterapeutti sosionomi Raportointi- ja kirjoitusviestintä ok Tieto- ja viestintäteknologia Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö täydennettävä Ensiapu 2 ok* Anatomian ja fysiologian perusteet Lääkehoidon perusteet

Sosionomiväylä Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen opiskelijoille oma väylä: Sosionomin ensimmäisen lukukauden opinnot (30 op) osallistumalla opetukseen Edellyttää sosionomin valintakokeen hyväksyttyä suorittamista Pilotoidaan erillishaussa tutkinto-opiskelijaksi hakemista 30 op:n suorituksella (arvosana väh. 2) Vaihtoehtoisesti tarjolla hoitotyön 16 op:n opintojen ohella amk+-näyttöjä sosionomi-opinnoista

Tradenomiväylät 1. Liiketalous - Karelia tarjoaa 15 – 20 op opintokokonaisuuksia - voi kerryttää yhteensä jopa vuoden opinnot - lisäksi tutkintoon kuuluvia kieliopintoja 5-15 op 2. Tietojenkäsittely - maistiaiskursseja max 12 op - amk+-näyttömahdollisuudet

Restonomiväylä Syksyllä 2017 pilotoidaan vuoden restonomiopintoja matkailu- ja ravitsemusalan opiskelijoille Opiskelijat osallistuvat opetukseen Kareliassa, mutta suorittavat ohessa myös ammatillisia opintoja, ammattiosaamisen näyttöjä ja työssäoppimista

Insinööriväylät Konetekniikan, talotekniikan ja rakennusinsinöörin opintoihin tarjolla opintojaksoja Kannustetaan ammattiopistossa erityisesti matematiikan valmentaviin opintoihin ennen väyläopintoja Kareliassa Kone- ja tuotantotekniikkaan kehitetään laajempaa väylää Sisältää matikkapolun ja amk+-näyttöjen kehittämisen Tulossa metsätalousinsinööriväylä

Yhteistyö te-palvelujen kanssa Esitelty väyläopintomahdollisuuksia te-palveluille ja heidän asiakkailleen Keskustelua jatketaan yhteistyömahdollisuuksista

Arviointi Väyläopinnoilla ohjausryhmä, jossa edustus molemmista oppilaitoksista (kokoontuu 2-3 kertaa vuodessa) Kirjallista palautetta pyydetään lukuvuoden lopuksi väyläopintoja suorittaneilta, ammattiopiston opinto-ohjaajilta ja opettajilta Palautekeskustelua käydään alakohtaisissa opinto-ohjaajien kokouksissa (Amot ja Karelia) 1-2 lukuvuoden aikana

Opiskelijamäärät ja opintosuoritukset   Vuosi 2015 Vuosi 2016 Kevät 2017/17.8.2017 Ilm. opiskelijat Suoritukset op ilm.opiskelijat Kieliopinnot 3 7 Työelämäkortit 13 12 10 14,5 Minustako AMK? 1 1,5 Liiketalous 5 8 48 Tietojenkäsittely 4 Sairaanhoitaja/sote 21 235 24 348,5 25 252 Viestintä 6 11 37 118 Tekniikka 45 262 54 402,5 59 434

Hankkeen valtakunnallinen toimintamalli

Tulokset Valtakunnalliset suositukset ja käytännössä kokeillut toimintatavat siirtymävaiheen opintojen ja palveluiden toteuttamisesta  ammatilliselta toiselta asteelta ammattikorkeakouluun siirtyminen nopeutuu ja opiskelijan kokonaisopiskeluaika lyhenee ½1 vuodella Selkeä rakennekuvaus opintopolusta, joka koostuu toisen asteen ammatillisesta tutkinnosta ja amk-tutkinnosta Väyläopintojen ohjausprosessin kuvaus Väyläopinnot, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ja jatko- opintojen ja siirtymävaiheen ohjaus on hankkeen päättyessä laadittujen suositusten mukaista kaikissa toteuttajaorganisaatioissa Ammatillisen koulutuksen vetovoiman lisääntyminen Yhteiset linjat ja ilme ammatillisen väylän ja väyläopintojen markkinointiin ja tiedottamiseen  yhdenmukainen viestintä