Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YMPÄRISTÖTAIDE PUBLIC ART YHTEISÖTAIDE OSALLISTAVA TAIDE
Advertisements

Nykytaide -Mitä se on?.
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Virtuaalimaailmat Tekijät:
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Yhdyskunnan arvot, merkitykset ja estetiikka Kuinka ympäristö mielletään? Miten ympäristöä arvotetaan? Mikä on esteettinen arvo? Kevin Lynch ja ympäristön.
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Taide ja kasvatus? Miten taide ja kasvatus suhtautuvat tosiinsa?
Taide ja kulttuuri vanhustyössä Keinu taiteilijat vanhustyön arjessa väliseminaari Seppo Väänänen Uusi kehittyvä ”rajaton” ilmiö.
Graffiti ja katutaide vaikuttamisen välineinä Tuhti-seminaari
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Kirjallisuuden lajeja
MITÄ TAIDE ON? Tänä päivänä taiteen määritteleminen on suhteellisen vaikea tehtävä. Ja kuitenkin: mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka taidetta voidaankin.
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
Kirjallisuuden tulkinta Syyslukukausi 2007, Minna Sääskilahti.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
St. Amant (1999): Planning and User Interface Affordances
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Analyysissä huomioitavaa
HYVÄ PELI? MITÄ VAADITAAN, ETTÄ PELI ON HAUSKA, HYVÄ, KIINNOSTAVA? Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Yhtäläisyyksiä ja eroja Sari Toivakka,  Tarkastellaan asioiden yhtäläisyyksiä ja eroja  Kerrotaan havaituista asioista rinnakkain  Ensin esitellään.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Egyptin kirjoitustaito, käsityöt ja taideteokset.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Mitä oleminen on?.
Taide elämässä.
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
Patio 1 1.
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
TEHTÄVÄ 1 ”Taide ja taito”
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Moraali Eräät nohevat 9A.
Mitä tällä tunnilla tehdään?
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Tutkielman teko-ohjeet
Essee – tekstien jalokivi
22. Kristinuskon kulttuurivaikutuksia
SURREALISMI Surrealismi on taidesuuntaus, joka syntyi Dada-ryhmän hajotessa ja André Bretonin vuonna 1924 julkaiseman surrealismin manifestin mukana. Manifestissa.
Tavoitteet ja arviointi
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
Satakunnan kulttuuribusiness
Eksistentialismi taustaksi kysymys siitä, onko kaikilla olioilla jokin perimmäinen OLEMUS (lat. essentia) ESSENTIALISMIN (olemusajattelun) mukaan kullakin.
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
Millainen oppija sinä olet?
Turha toisto eli tautologia
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
KUVATAIDE Kuvataideopetuksen tarkoituksena on kehittää opiskelijan ymmärrystä yhteiskunnan ja ympäristön visuaalisista ilmiöistä ja niiden merkityksistä.
Historia2 eurooppalainen Ihminen
(Työ)elämän esiintymistilanteet
PASTISSI   Pastissi on taideteos, joka tarkoituksellisesti jäljittelee jotakin taiteilijaa tai aikakautta. Pastissi voi olla kantaaottava, irvaileva tai.
Selkokieli.
10. Ajattelu.
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
kKestävä kehitys: kuvataide
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
2. Olio-ohjelmoinnin perusteita
Esityksen transkriptio:

Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio

TAITEEN ERÄS MÄÄRITELMÄ Taide on yksi kulttuurin peruskäsitteistä. Se koostuu erilaisten elementtien tarkoituksellisen järjestelyn tuloksista ja prosesseista, joilla pyritään vaikuttamaan tunteisiin tai ajatteluun subjektiivisella tasolla. Taide on ilmaisun, viestinnän, kannanoton ja mielihyvän tuottamisen väline. Se, onko jokin teos taidetta, riippuu paljolti tarkastelijan omaksumasta taidekäsityksestä. Taidetta voi olla myös sellainen, joka aiheuttaa kokijassaan muitakin kuin esteettisyyden tunteita. Taide-sanalla yleensä tarkoitetaan kaikkia niitä toimintoja ja tuotteita, joilla ihminen aistein havaittavin keinoin koettaa herättää toisissa itsessään kokemiaan tunnevaikutuksia. http://fi.wikipedia.org/wiki/Taide Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Taiteen monet lajit Kuvataiteet Elokuva- ja mediataiteet Taideteollisuus ja taiteellinen suunnittelu Käsityötaiteet Musiikki Teatteri- ja näyttämötaiteet Tanssitaiteet Kirjallisuus eli sanataide Perusjako: esittävät taiteet ja ei-esittävät taiteet Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Taidekäsitys eli taideteoria Taidekäsitys (myös taideteoria) on taiteentutkimukseen liittyvä käsite, jolla viitataan ERILAISIIN määritelmiin siitä, mikä on taidetta. Erilaiset taideteoriat ja taidekäsitykset sekä niiden kulloinenkin vallitsevuus liittyvät aikaan ja kulttuuriin. Taide on vaikea määriteltävä! Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Keskeisimmät taidekäsitykset Institutionaalinen käsitys teoksen asema eli status taiteena määrittyy sen esittämisyhteyden, museon, teatterin tai muun vastaavan instituution kautta: instituution ihmiset määrittävät mikä on taidetta mikä ei elitistinen käsitys taideteos on artefakti (tehty, ei luonnontuote) WC-pytty ei sinänsä ole taidetta, mutta voi muuttua sellaiseksi jonkin kuuluisan gallerian näyttelyssä! Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Intentionaalinen käsitys teoksen asema taideteoksena määrittyy taiteilijan tarkoitusperien perusteella vaikkapa taiteilijan mustaksi maalaama seinä ei ole taideteos, ellei taiteilija itse ole niin tarkoittanut taidetta on se, mitä taiteilija taiteena pitää Ovatko kissantappovideot taidetta, jos niiden tekijä niin väittää? Voiko julkisen tilan seinät tuhria spraylla, jos tekee mielestään taidetta? Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Tekijälähtöinen taidekäsitys - täysin subjektiivinen ja mielivaltainen käsitys - taiteilijan maalaama musta seinä olisi taidetta maalaajan tarkoitusperistä riippumatta, jos joku niin määrittelee, vaikkapa katsoja Voiko kuka tahansa paikkojen sotkija olla taiteilija, jos a) hän itse pitää itseään taiteilijana tai b) joku auktoriteetti pitää häntä taiteilijana? Onko mikä vain taidetta? Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Esteettinen taidekäsitys objektiivinen käsitys, lähtee taideteoksesta itsestään perustuu teoksen ominaisuuksiin: mikäli nämä täyttävät vallitsevat normit, teos voidaan lukea taiteeksi esimerkki normeista, joihin esteettinen taidekäsitys nojaa, on käsitys kauneudesta Esteettisen taidekäsityksen ongelma on siinä, että se rajaa paljon taiteena pidettyä taidekäsityksen ulkopuolelle. Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Taiteeseen liittyviä elementtejä Aika, kulttuurikonteksti Esteettisyys, kauneus Taiteilija ja sen kokija Tunteet ja elämykset Tulkinnan mahdollisuus Ainutkertaisuus, uniikkius Tyyli, tyylisuunta ? Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Taidekriittisyys ja filistinismi Taidekriittinen Ei suostu pitämään aivan kaikkea "taiteen" nimellä markkinoitua taiteena Ymmärtää, että taiteella on rajat Ymmärtää, että vain että 90% kaikesta taiteeksi kutsutusta on keskinkertaista, osa jopa roskaa Arvostaa todellista taidetta syvästi Filistinisti Kaiken taiteen halveksuja Yleensä halveksuu ja vihaa myös älyllisyyttä, koulutusta ja lukeneisuutta ei ole kiinnostunut ”kahvikuppia” syvemmästä Sari Toivakka, Kauhavan lukio