KOTOUTTAMISPERHELUOKKA Euroopan pakolaisrahasto KOTOUTTAMISPERHELUOKKA JUURI MAAHANMUUTTANEILLE PERHEILLE SEKÄ ENSIMMÄISEN LAPSEN ALOITTAESSA KOULUTIENSÄ SUOMESSA Krista Tarkiainen erityisluokanopettaja
TAVOITTEET TUTUSTUTTAA PERHE SUOMALAISEEN KOULUJÄRJESTELMÄÄN LUODA HYVÄ JA TURVALLINEN POHJA PERHEEN JA KOULUN YHTEISTYÖLLE TUTUSTUTTAA VANHEMMAT OPPIKIRJOIHIN JA LÄKSYJEN TEKOON OPPIA TUNTEMAAN PERHE JA SEN ERITYISTARPEET
TOTEUTUS Perhe käy perheluokassa 4-8 kertaa Perheluokka on kerran viikossa kahden tunnin ajan (8.00-10.00) Oppilas tekee opettajan antamia tehtäviä tuntien aikana Keskustellaan koulujärjestelmästä, läksyistä ja vanhempia askarruttavista asioista Tärkeää myös mukanaolevien perheiden välinen vuorovaikutus Jos koetaan tarpeelliseksi, koulun muu henkilökunta (terveydenhoitaja, kuraattori) voi käydä esittäytymässä
ARVIOINTI Neljän käyntikerran jälkeen arvioidaan tilanne, jos tarvetta jatkaa yhteistyötä, sitä jatketaan.
HYÖTY Koulun ja kodin yhteistyö saa hyvän turvallisen alun Opettajat näkevät millaiset voimavarat perheellä on lapsen tukemiseen (esim. matematiikassa) Vanhemmille tulee luottavaisempi olo paikasta, jossa lapsi viettää ison osan aikaansa päivästä Lapsi kokee oman erityisyytensä -> hänen koulunkäynnillään on merkitystä
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA Oppilaan koulupolun aloitus Perheen maahan tulo Oppilas Vanhemmat PERHELUOKKA Valmistavan luokan opettaja ja työpari opettaja Tulkki 2. Käynti suomalaiseen koulujärjestelmään tutustuminen (terv.hoitaja ja kuraattori esittäytyy) 1.Käynti -tutustutaan perheeseen ja perhe tutustuu kouluun ja sen aikuisiin 3. Käynti - Oppikirjat ja läksyt tutuiksia 4. Käynti - Käyntien arviointi ja jatkotarve JOKA KERTA Oppilaat tekevät koulutehtäviä, tarjotaan kahvit ja keskustellaan