Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1 Karhulan lukio
Arviointi Monipuolinen näyttö: tuntityö, tehtävät, ryhmätyöt, viittaaminen ym. Tuntiaktiivisuus Itsearviointi Koe koeviikolla
Säännöt 1. Poissaolot selvitettävä Helmeen 2. Ei luvattomia poissaoloja: seuraa lisätehtäviä, lopulta ei kurssisuoritusta 3. Myöhästymiset: 3 kpl = 1 poissaolo 4. Työrauha tunneilla Kurssin tehtävät peda.nettiin Tunneilla mukana tietokone ja kirja (sähköinen tai sähkötön)
Ohjeita Lue kirjan kappale kotona käsittelytunnin jälkeen (helpottaa huomattavasti koeviikkoa) Tee tehtävät ja muistiinpanot Seuraa tunneilla Ole aktiivinen Kysy, jos jokin jäi epäselväksi tai et ymmärtänyt
Mikä on olennaista 1. kurssissa? Miten ihminen on tullut toimeen eri aikoina? Miten talous on muuttanut ihmisen elämäntapaa? Miten ihminen on hyödyntänyt luontoa ja mitä vaikutuksia luonnolle on ollut hyödyntämisestä? Miten väestö on kehittynyt eri aikoina?
Miksi historiaa opiskellaan? Oman ja muiden kulttuurien ymmärtäminen Auttaa ymmärtämään nykyisyyttä ja suunnittelemaan tulevaa Vankka pohja yleissivistykselle Ihmiskunnan yhteinen muisti
Historialliset aikakaudet Esihistoria (ennen 3000 eKr.) Vanha aika (3000 eKr- 400 eKr.) Antiikki (800 eKr.- 400 jKr.) Keskiaika (400-1500) Uusi aika (1500-1789) Uusin aika (1789-1914) Nykyaika (1914-)
Miten historiaa tutkitaan? Historiaa tutkitaan lähteiden avulla (menneisyydestä säilyneiden jäänteiden avulla). Kirjalliset lähteet: kirjeet, vanhat kirjat, asiakirjat, päiväkirjat, sanomalehdet.. Kuvalliset ja esineelliset lähteet: työkalut, valokuvat, maalaukset, vanhat rahat.. Suulliset lähteet: haastattelut, tarinat, kansanperinne Historian tutkijan pitää suhtautua kriittisesti lähteisiin: onko lähde aito? (ulkoinen lähdekritiikki) Onko lähteen tieto luotettavaa (sisäinen lähdekritiikki)
Kansallisarkisto Helsingissä
Maakunta-arkistot ja niitä johtava Kansallisarkisto muodostavat arkistolaitoksen. Maakunta-arkistot sijaitsevat Hämeenlinnassa Joensuussa Jyväskylässä Mikkelissä Oulussa Turussa Vaasassa Esineitä säilytetään museoissa, esim. Vellamo (Kymenlaakson maakuntamuseo)
Kirjallinen lähde: Ylistaron kirkonkirja v. 1864
Kirjallinen lähde: Mikael Agricolan ABC-kirja (1543)
Kuvallinen lähde: valokuva Karhulasta 1960-luvulta
Esineelliset lähteet: kampakeraaminen ruukku (n. 4200 eKr Esineelliset lähteet: kampakeraaminen ruukku (n. 4200 eKr.) ja vasarakirves (n. 3200 eKr.)
Ulkoinen lähdekritiikki: komissaari Nikolai Yezhov on poistettu kuvasta ja teloitettiin v. 1940