Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Advertisements

Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja Tilaisuuden ohjelma 13.00Avaus ja Juhtan esittely, yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara,
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Toimintamalli ja organisointi 1 Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA (14 jäsentä + varajäsenet) Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
JHKA esittely JulkICT.
Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran?
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Anne Kauhanen-Simanainen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Anne Kauhanen-Simanainen
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Tiedon hallinnan sanastoa
Julkisen hallinnon tietoalue N Julkisen hallinnon yhteinen toimija
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja sekä JHKA
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Suuntaviivat rohkealle toiminnan uudistamiselle
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
tavoitetilakuvaukset
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Esityksen transkriptio:

Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus Sami Kivivasara, lainsäädäntöneuvos , yksikön päällikkö 10.10.2016 JulkICT-osasto

Julkinen hallinto toteuttaa perustehtäväänsä tiedolla

Perus- ja ihmisoikeuksien turvaaminen Hallinnon muutos Asiakas, kuluttaja Kansalainen Hallinto Vuorovaikutus ja yhteistyö Hallintomenettely Valtiosääntö Perusoikeudet  Tulevaisuuden hallinto toimii asiakaslähtöisesti ei niinkään toimivaltalähtöisesti; keskeinen jokaisen viranomaisen tehtävä on turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen; kansalainen toimii yhdessä hallinnon kanssa eri elämäntilanteissa ja rooleissa ja hän saa palvelut toimijasta välittämättä; hyvä hallinto merkitsee sitä, että viranomaisella ja viranomaisilla yhdessä on vastuu asiakkaasta.

Tietojen hyödyntäminen Tiedon hallinnan muutos Yhteen-toimivuus Toimijakohtainen rekisteröinti Tiedot vaihtuvat Yksityiskohtainen sääntely Tietoja kysytään vain kerran ja sitä käytetään sen lähteeltä Luovutus ja/tai vastaanotto säännelty tai lupamenettelyn takana Yleissääntely ja käsittelyn yleiset edellytykset riittävät  Tulevaisuudessa tieto liikkuu asiakkaan tarpeen ja hänen saaman palvelun mukana; henkilöllä on paremmat keinot ja kyvyt hallita omia tietojaan

Juhta julkisen hallinnon tietoon perustuvan uusiutumisen tekijänä

Digitalisaation ekosysteemi/alusta (esim. maakunnat) Tietohallintolaki - VM - Juhta Palvelujen parantaminen JH tietohallinnon ohjaus ja yhteentoimivuuden edistäminen ja varmistaminen Yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset Kokonaisarkkitehtuurityö Yhteiset palvelut ja yhtenäisen toiminnan kannalta tarpeelliset toimenpiteet JHS-suositukset

Juhtan toimintamalli ja organisointi Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA (14 jäsentä + varajäsenet) Sihteeristö Asiantuntijajaosto (n. 10 jäsentä) Asiantuntemusalueita / Asiantuntijaryhmiä Kokonais-arkkitehtuuri ja yhteiset palvelut Tietoturva, tietosuoja ja varautuminen Julkisen hallin-non johtamisen yhteinen tieto Paikkatieto JHKA JHS- tai muita työryhmiä Verkostot, kansainväliset asiat, elinkeinot tms. Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset ICT-kehittäminen, hankkeet ja hankinnat Asianhallinta ja arkistointi Tietovarannot ja rekisterit Joku muu osa-alue? Vaikuttavuus ja tuloksellisuus

Päivän teemaan: Yhteentoimivuuteen yhteistyössä Tietovarannot ja niiden käyttö