Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Advertisements

Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
Ainedidaktiikan infotilaisuus Filosofia ja ET Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET, filosofia ja psykologia
Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET, filosofia ja psykologia
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET, filosofia ja psykologia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Pedagogiset aineopinnot lv
Väittelyharjoitus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Sähköiset yo-kirjotukset
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ohjelmarunko LUENTO 1/11.1. SILTAVUORENPENGER 3A, ATHENA, SALI 261, HISTORIATIETOISUUS JA HISTORIAKULTTUURI LUENTO 2/13.1. SILTAVUORENPENGER 3A,
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi: ET ja filosofia
Ajattelun opettaminen ja Lipmanin P4C (FILA)
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Professori Juha Raitio KURSSIAVAIN: YksOik2 (sisämarkkinaoikeus)
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Suorituksen peruslinjat Ainedidaktiikan perusteet erilaisten osien suorittaminen: Yleisdidaktiikka: luennot, kirjat ja tentti. (2 op) Suoritetaan erikseen Ainedidaktiikan luento-opetus sekä siihen liittyvä kirjallisuus, joista tentti, joissain aineissa essee. (2+2 op) Joissain aineissa essee, filosofia ja ET -> tentti Jos opiskelijalla on vain yksi aine, kirjallisuus suoritetaan laajemmin (esim. tentti + essee) Ainedidaktiikan ryhmäopetus sekä siihen liittyvä kirjallisuus ja tehtävät. (2+2 op) Lisäksi harjoitteluun kuuluva kouluun tutustumisen jakso, joka toteutetaan harjoittelukouluissa + essee 1. aineen ryhmään. (1 op)

Harjoitteluun kuuluvat osuudet, vain “1. aineessa”! Lisäksi harjoitteluun kuuluvat jaksot: kouluun tutustumisen jakso, joka toteutetaan harjoittelukouluissa + essee 1. aineen ryhmään. (1 op) reflektio siltana harjoitteluun, 2 ryhmätapaamista ja lisätehtäviä (1 op)

Suorituksen tarkennukset Luennot ET FI Ryhmät 2 op 4 op

Ainedidaktiikan luento-opetuksen kirjallisuus Seuraavassa eritelty aineittain Tenttiin suunnitteilla 5 kysymysaluetta, joissa on useita osakysymyksiä Brenifier Filosofia kirjallisuus ET kirjallisuus Luennot: didaktiikka, opetusmenetelmät Luennot: OPS ym (jakautuu aineittain) ET FI 2 op:n tekijä (ET tai FI) vastaa kahteen ja 4 op:n tekijä neljään.

Kirjallisuus (filosofia) Suoritettava kirjallisuus Brenifier, O. (2007). Keskusteleva opetus. Tampere: niin&näin. Juuso, H. & Tomperi, T. (toim.)(2008). Sokrates koulussa. Tampere: niin&näin. EI alakoulu esittely Muuttuva lapsuus (Sharp Kennedy & Cohen -> FILA) Salmenkivi 341-

Kirjallisuus (ET) Suoritettava kirjallisuus Brenifier, O. (2007). Keskusteleva opetus. Tampere: niin&näin. Elo, P. & Honkala, S. & Salmenkivi, E. (toim.)( 2004). Hyvän osaamisen katsomustieto – Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat (FETO) ry:n 2004. Helsinki: Feto. (on jaettu, ei vanhan OPSn rakennetta) niin & näin 1/2013 Katsomusopetuksen teemanumeron artikkelit. Filosofia, uskonto ja elämänkatsomustieto koulussa -teemapaketin verkkosivun artikkelit, http://netn.fi/katsomusaineet Tomperi, T. (2004). Elämänkatsomustiedon tiedetaustasta. Teoksessa Ahonen S. & Siikaniva A. (toim.) Eurooppalainen ulottuvuus – Ainedidaktinen symposiumi Helsingissä 6.2.2004. Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos. Tutkimuksia 252, 392–408. Helsinki: Yliopistopaino (on verkossa)

Ainedidaktiikan ryhmä-opetuksen täsmennys (2 vs. 4 op) Läsnäolo Yhteiset tehtävät ja tekstit Esim. Liisan opas filosofiassa enemmän artikkeleita, ET:ssä 2 OPSia Opetustuokio Kurssisuunnitelma

Ainedidaktiikan ryhmä-opetuksen täsmennys (2 vs. 4 op) 4 op:ksi laajentaminen Luetaan yksi teos (lisää filaa), Tehdään siitä alustus (ml. ojenne etukäteen Moodleen) Osallistutaan seminaariin 17.10.

FILA-tehtävä 2 4 op:n AD-ryhmän suorittajat (eli yleensäö 8 op fi + et tekijät) "FILA-seminaari 2” lukevat yhden seuraavista: Hans-Ludwig Freese, Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992). Gareth Matthews, Filosofisia keskusteluja lasten kanssa (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003). Maughn Gregory, Filosofiaa lapsille & nuorille. (suom. Jarkko S. Tuusvuori, n&n, 2009.) (Lipmanilainen) Sokrates koulussa (2008): Sharp + Cohen & Kennedy

FILA-tehtävä 2 Kaikki lähettävät 12.10. klo 20.00 mennessä lyhyen ojenteen (väh. vajaa sivu; esim. 5–7 ransk.viivaa) Moodle FILA keskustelualueelle. Kaikki pitävät luetusta kirjasta n. 5-15 min alustuksen, jonka pohjalta keskustellaan (alustukset yht. 15 min/kirja, alustuksen pituus riippuu ko. kirjan lukeneiden määrästä).

FILA-tehtävä 2 (jatkoa) Ojenteessa ja suullisessa puheenvuorossa otetaan kantaa seuraaviin kysymyksiin: tekstiin liittyvä filosofiakäsitys sen didaktinen toimivuus lukiolaisten ja pienempien lasten erot filosofian oppijoina FILAn katsomuksellinen merkitys muut tekstin herättämät kysymykset Keskustelu tapahtuu ns. FILA-seminaari2-istunnossa 17.10.