Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos
Suorituksen peruslinjat Ainedidaktiikan perusteet erilaisten osien suorittaminen: Yleisdidaktiikka: luennot, kirjat ja tentti. (2 op) Suoritetaan erikseen Ainedidaktiikan luento-opetus sekä siihen liittyvä kirjallisuus, joista tentti, joissain aineissa essee. (2+2 op) Joissain aineissa essee, filosofia ja ET -> tentti Jos opiskelijalla on vain yksi aine, kirjallisuus suoritetaan laajemmin (esim. tentti + essee) Ainedidaktiikan ryhmäopetus sekä siihen liittyvä kirjallisuus ja tehtävät. (2+2 op) Lisäksi harjoitteluun kuuluva kouluun tutustumisen jakso, joka toteutetaan harjoittelukouluissa + essee 1. aineen ryhmään. (1 op)
Harjoitteluun kuuluvat osuudet, vain “1. aineessa”! Lisäksi harjoitteluun kuuluvat jaksot: kouluun tutustumisen jakso, joka toteutetaan harjoittelukouluissa + essee 1. aineen ryhmään. (1 op) reflektio siltana harjoitteluun, 2 ryhmätapaamista ja lisätehtäviä (1 op)
Suorituksen tarkennukset Luennot ET FI Ryhmät 2 op 4 op
Ainedidaktiikan luento-opetuksen kirjallisuus Seuraavassa eritelty aineittain Tenttiin suunnitteilla 5 kysymysaluetta, joissa on useita osakysymyksiä Brenifier Filosofia kirjallisuus ET kirjallisuus Luennot: didaktiikka, opetusmenetelmät Luennot: OPS ym (jakautuu aineittain) ET FI 2 op:n tekijä (ET tai FI) vastaa kahteen ja 4 op:n tekijä neljään.
Kirjallisuus (filosofia) Suoritettava kirjallisuus Brenifier, O. (2007). Keskusteleva opetus. Tampere: niin&näin. Juuso, H. & Tomperi, T. (toim.)(2008). Sokrates koulussa. Tampere: niin&näin. EI alakoulu esittely Muuttuva lapsuus (Sharp Kennedy & Cohen -> FILA) Salmenkivi 341-
Kirjallisuus (ET) Suoritettava kirjallisuus Brenifier, O. (2007). Keskusteleva opetus. Tampere: niin&näin. Elo, P. & Honkala, S. & Salmenkivi, E. (toim.)( 2004). Hyvän osaamisen katsomustieto – Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat (FETO) ry:n 2004. Helsinki: Feto. (on jaettu, ei vanhan OPSn rakennetta) niin & näin 1/2013 Katsomusopetuksen teemanumeron artikkelit. Filosofia, uskonto ja elämänkatsomustieto koulussa -teemapaketin verkkosivun artikkelit, http://netn.fi/katsomusaineet Tomperi, T. (2004). Elämänkatsomustiedon tiedetaustasta. Teoksessa Ahonen S. & Siikaniva A. (toim.) Eurooppalainen ulottuvuus – Ainedidaktinen symposiumi Helsingissä 6.2.2004. Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos. Tutkimuksia 252, 392–408. Helsinki: Yliopistopaino (on verkossa)
Ainedidaktiikan ryhmä-opetuksen täsmennys (2 vs. 4 op) Läsnäolo Yhteiset tehtävät ja tekstit Esim. Liisan opas filosofiassa enemmän artikkeleita, ET:ssä 2 OPSia Opetustuokio Kurssisuunnitelma
Ainedidaktiikan ryhmä-opetuksen täsmennys (2 vs. 4 op) 4 op:ksi laajentaminen Luetaan yksi teos (lisää filaa), Tehdään siitä alustus (ml. ojenne etukäteen Moodleen) Osallistutaan seminaariin 17.10.
FILA-tehtävä 2 4 op:n AD-ryhmän suorittajat (eli yleensäö 8 op fi + et tekijät) "FILA-seminaari 2” lukevat yhden seuraavista: Hans-Ludwig Freese, Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992). Gareth Matthews, Filosofisia keskusteluja lasten kanssa (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003). Maughn Gregory, Filosofiaa lapsille & nuorille. (suom. Jarkko S. Tuusvuori, n&n, 2009.) (Lipmanilainen) Sokrates koulussa (2008): Sharp + Cohen & Kennedy
FILA-tehtävä 2 Kaikki lähettävät 12.10. klo 20.00 mennessä lyhyen ojenteen (väh. vajaa sivu; esim. 5–7 ransk.viivaa) Moodle FILA keskustelualueelle. Kaikki pitävät luetusta kirjasta n. 5-15 min alustuksen, jonka pohjalta keskustellaan (alustukset yht. 15 min/kirja, alustuksen pituus riippuu ko. kirjan lukeneiden määrästä).
FILA-tehtävä 2 (jatkoa) Ojenteessa ja suullisessa puheenvuorossa otetaan kantaa seuraaviin kysymyksiin: tekstiin liittyvä filosofiakäsitys sen didaktinen toimivuus lukiolaisten ja pienempien lasten erot filosofian oppijoina FILAn katsomuksellinen merkitys muut tekstin herättämät kysymykset Keskustelu tapahtuu ns. FILA-seminaari2-istunnossa 17.10.