Kaunokirjallisuuden analyysi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Yo-kokelaiden tekstitaitokokeessa havaitsemat sadun piirteet
ANTIIKIN KIRJALLISUUS
Annie Proulx, kertomuksia Wyomingista
Antiikki 600 eKr.-400 jKr. Jaetaan Kreikan aikaan 600eKr.-200eKr. ja Rooman aikaan 200eKr.-400jKr. Antiikin kirjallisuus jaetaan epiikkaan, lyriikkaan.
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Novellin analyysin käsitteitä
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Kirjallisuuden lajit.
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Kirjasampo - kirjallisia elämyksiä ja tutkimuksellisia haasteita Kaisa Hypén ITK2012.
Kirjallisuuden lajeja
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Vertailussa aikuisten sekä nuorten novellikokoelma
Kirjallisuuden alalajit ja kaunokirjallisuuden käsitteet
Renessanssi By: Tiia, Erik & Oona.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Yksinäisyys miehen elämässä Petri Tammisen mukaan
Normipäivä Elina Ranta-Nilkku ja Pia Lipponen
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
EPIIKKA Proosan analyysia
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Veijo Meri Moderni sotakuvaaja. Veijo Meri Romaaneja, novelleja, kuunnelmia, runoja, esseitä ja tutkielmia sekä käännöstöitä (esim. Hamlet)
Tarina - ikiaikainen tapa kertoa asioista!. Ihmiskunta on aina kertonut tarinoita: leirinuotioilla, satujen muodossa, elokuvissa, tv-sarjoissa, kolumneissa,
Tekstin sävy
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Esseekokeen aihepiirit ja tekstilajit TÄRPPEJÄ ÄIKÄN ESSEEKOKEESEEN?
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Proosatekstin analyysi
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
KERTOJ(I)A PERUSKURSSI
9lk kirja-analyysi.
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
JOHDANTO.
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
OUTOLINTU Englanninkielinen alkuteos; Divergent |Veronica Roth | 2011 |Trilogian 1. osa.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Luen, kirjoitan ja kerron
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Novellin erittelyn apuvälineitä. Mistä asioista voi tehdä havaintoja?
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Novellin käsittelyä ryhmissä
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
Millainen oppija sinä olet?
Novellin lajeja.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Ohjeita kirjaesitykseen
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
AI8 muistiinpanot Ti
KIRJALLISUUDEN LAJIT.
Epiikka eli kertomakirjallisuus Draama eli näytelmäkirjallisuus
Fiktion keinoja fiktion kirjoittamiseen ja tutkimiseen.
Novellianalyysin kirjoittaminen
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

Kaunokirjallisuuden analyysi

Kirjallisuus jaetaan: Tietokirjallisuuteen Eläinkirjat, karttakirjat, keittokirjat Kaunokirjallisuuteen eli fiktiiviseen kirjallisuuteen Epiikka (kertomakirjallisuus, tekstilajeja esim. romaanit ja novellit) Lyriikka (tekstilaji runo) Draama (tekstilajina näytelmät: tragedia eli murhenäytelmä ja komedia eli huvinäytelmä) Sarjakuvat

Kaunokirjallisuus: proosa Käsitteitä Aihe: mistä teos kertoo (esim. kahden ihmisen rakkaustarina) Teema: aihetta laajempi teoksen kokonaisidea, jotain, joka koskettaa ihmiselämää yleisemmin (esim. rakkaus) -> vaatii tulkintaa Aukko(kohta): joitakin asioita ei kerrota suoraan, vaan lukijan täytyy päätellä ne Mahdollisuus tulkintaan Lisää käsitteitä

Ekspositio eli alkuasetelma esittelee tekstin keskeiset ainekset, kuten henkilöhahmot, heidän keskinäiset suhteenas, aika, paikka jne. Ennakointi: vihjaus tulevaan tapahtumaan Motiivi: toistuva yksityiskohta, joka jäsentää tekstiä Takauma: viittaus kerrontahetkeä aiempaan tapahtumaan (esim. muistelut) Sisäinen ristiriita -> henkilön mielessä, henkilö joutuu tekemään jonkin ratkaisun

Ulkoinen ristiriita huipentuu juonen käänteessä Ristiriidoista syntyy tekstiin jännite Fokalisaatio = tekstin kertominen jonkun henkilöhahmon näkökulmasta Kehyskertomus luo yhteyden yksittäisiin upotettuihin kertomuksiin ja tekee niiden kokonaisuudesta teoksen (esim. Boccaccio: Decamerone)

Kertoja (ei kirjailija) Kaikkitietävä kertoja tietää henkilöistä enemmän kuin nämä itse. Ei osallistu itse tapahtumiin. Voi vaihtaa näkökulmaa kesken tarinan eri henkilöiden välillä. Hän-kertoja käyttää kerronnassa hän-pronominia (yksikön 3. persoonaa) -> voi myös olla ulkopuolinen kertoja Minä-kertoja kertoo tarinaa omasta näkökulmastaan, yleensä itse mukana tarinassa Epäluotettavan kertojan havainnot ovat vääristyneitä, hän voi jättää asioita kertomatta tai kuvailee niitä itselleen edullisella tavalla

Proosan analysointia kerronta/näkökulmat Kieli Intertekstuaalisuus Henkilöhahmojen suhteet Henkilöhahmon kehittyminen Tunnelma Miljöö (-kuvaus) ja aikaperspektiivi

Hän havahtui ojasta. Oli yö, mikä yö? Oliko Kertoja, miljöökuvaus Hän havahtui ojasta. Oli yö, mikä yö? Oliko kulunut päivä tai kaksi vaiko vain yksi yö? Pöllö huhuili. Mustat pilvet kulkivat kuisella taivaalla. Tukka oli märkä. Hän nousi istumaan, oli päästävä kotiin. Aluspaita, alusmekko, mekko ja sukkanauhavyö olivat paikoillaan. Oksanen (2008): Puhdistus, s. 152

Kertoja, kuvailu En voinut olla tunnustamatta, että hänen käytöksensä tyrmistytti minua, sillä hän jatkoi holtitonta tanssiaan pompahdellen terälehden toiselta liuskalta toiselle ja hieroen väliin takamustaan sitä vasten. Ykskaks hän valahti velttona rähmälleen ja näytti pureskelevan himokkaasti huulen tyvessä harittavaa hienoa untuvaista nukkaa. No niin, me olimme julkisella paikalla, ja minä käänsin katseeni pois elostelijasta. Krohn (1985): Tainaron, s. 13

Kirjoita vihkoon lyhyt teksti analyysin mukaan Fantasiaromaanin katkelma ”Vihreiden keijujen valoissa” kertoo päähenkilökeijun selviytymistarinan koulukiusaamisen keskellä. Katkelmassa on kaikkitietävä kertoja, joka vaihtaa fokalisaatiota eri henkilöhahmojen välillä. Päähenkilö Nidda-keijun fokalisaatiosta kerrotaan eniten, mutta kiusaamistapauksissa fokalisaatio siirtyy kiusaajakeijuihin. Tekstissä on myös takautumia, jotka kertovat päähenkilökeijun hyvistä muistoista.

Extra: Kirjoita vihkoon lyhyt teksti analyysin mukaan Novellikatkelma ”Jos olisin ollut viisaampi” on minäkertojan kuvaama teksti, jossa korostuu erityisesti miljöö- ja henkilökuvaus. Tapahtumaympäristöjä ovat koulu ja päähenkilö Mikon koti sekä puisto, jonka läpi päähenkilö kävelee päivittäin tarkkaillen eri ihmisiä. Ihmisten ja ympäristön kuvailu on erittäin yksityiskohtaista, mutta kuvailun sävy tuntuu muuttuvan päähenkilön tunnetilojen mukaan: Kun päähenkilö on iloinen, kuvailussa käytetään adjektiiveja, kuten ”sointuisa” ja ”näpsäkkä”, ja huonolla päällä ollessaan päähenkilön pohdinnoissa on synkempiä sanavalintoja kuten ”kuralammikko” ja ”nenäkäs”.