Onko kirjasto nyt kaikille avoin. -projektin loppukatsaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdehuollon palvelujen ja kustannusten vertailu vuonna AV
Advertisements

Welcome Office Slussen Neuvontakeskus? Matalan kynnyksen palvelua maahanmuuttajille Pia Hägglund |
KIRJASTOSEKTORIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ : TAITOJEN JA TIETOJEN JAKAMINEN Työkierto Jyväskylän kirjastoissa – mistä kaikki alkoi.
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Asunto Sivakka konsernin asunnoista. Aluksi Asiakas -Ottaa yhteyttä -Käy hyvästä harjoituksesta omien asioiden hoidossa vapautumisen jälkeen -Kertoo sitoutumisesta.
Kokeiltavat ubiikit palvelut Alpakka-hanke Maunulassa 2008 tutkija Sirkku Wallin Teknillinen korkeakoulu TKK projektipäällikkö Anna Kanervo Helka ry. Maunulan.
Äänikirjat oppimisen tukena Seinäjoki
Kansallinen tiedonhakuportaali – Pohjanmaan kirjasto.
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Oodi tietovarasto Eija Ruotsalainen, marraskuu 2005 Opiskelijarekisteri.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
Konstit on monet Kirjastojen kotipalvelukuljetuskyselyn tuloksia Marja Heroja Johanna Oosi-Villikka Koti- ja laitoskirjastohenkilöstön koulutuspäivä Tampere.
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Kristiina Hormia-Poutanen DIGITAALISEN KIRJASTON PALVELUIDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄ Keskuskirjastokokous
Valitse äänikirja, kun tavallinen kirja ei riitä! Seinäjoki Elina Kilpiö.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Mitä on projektinhallinta?
Seutukirjastotyöryhmä, HK KUOPION SEUDUN SEUTUKIRJASTOSTRATEGIA Karttulan kh , Kuopion kh , Maaningan kv
Uusi kirjastojärjestelmä Tuula Haavisto puheenjohtaja Yleisten kirjastojen neuvosto.
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Kirjasto kaikille Päivitetty Koulutusmateriaali Celian yhteistyökirjastoille.
T Loppukatselmus OtaShop2 Halme, Inkinen, Karanko, Kosunen, Kärkkäinen, Larmo, Ojanen.
Kansallinen tiedonhakuportaali – Pohjanmaan kirjasto.
Käyttöliittymän Merkitys A-Tiimi. Raportti Koska käyttöliittymä on ohjelman se osa jota asiakkaat tulevat itse käyttämään, on sen suunnitteluun panostettava.
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
KOULUTUSMATERIAALI CELIAN KORKEAKOULUYHTEISTYÖLLE.
Kokoelmatyöryhmä - tehokas työkalu Pia Kusmin Kemin kaupunginkirjasto Musassa vara parempi. Kokoelmassa kirjaston turva? Rovaniemi
KOULUTUSMATERIAALI CELIAN KORKEAKOULUYHTEISTYÖLLE.
KIRJASTO KAIKILLE- PROJEKTI Tampereen kaupunginkirjastossa.
Nuoret ja vastuullinen yrittäjyys –hanke ja yhteiskunnallinen yrittäjyys Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkoston vuosikokous Simo Tuppurainen.
MITÄ ESTEETÖN OPPIMISYMPÄRISTÖ MINULLE TARKOITTAA Leevi Alahäivälä
Celian palveluiden käyttöönotto kirjastoissa Seinäjoki suunnittelija Elina Kilpiö, Celia.
Celian palveluiden käyttöönotto kirjastoissa Kuopio projektipäällikkö Elina Kilpiö, Celia.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
KOULUTUSMATERIAALI CELIAN KORKEAKOULUYHTEISTYÖLLE.
KOULUTUSMATERIAALI CELIAN KORKEAKOULUYHTEISTYÖLLE.
Tesoman hyvinvointikeskus  Hyvinvointikeskuksen kehittämistyö kytkeytyy Tampereen kaupungin palvelumallityön uudistamiseen ja sen osalta tehtyihin.
Celian palvelut kirjastossa Tampere suunnittelija Elina Kilpiö, Celia.
Kirjaston kotipalvelu  Toimitetaan kirjaston aineistoja niille asiakkaille, jotka eivät itse pääse kirjastoon  Palvelu on asiakkaille sama, mutta toteutustapa.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Yleisneuvontapalvelu
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Kirjastot.fi – verkkopalvelut
Finna-sopimuksen muutostarpeet
KOULUTUSMATERIAALI CELIAN KORKEAKOULUYHTEISTYÖLLE
Yhdessä sisältöä asiakkaiden käyttöön Käyttäjälähtöisyys
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Yleisten kirjastojen saavutettavuussuosituksesta lyhyesti
Uusi Celianet ja Celian muuttuneet käytännöt kirjastoissa
Team Finland – palvelutarjonta
Celian äänikirjojen käyttö mobiililaitteilla
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Hyvien käytäntöjen päivä: ohjelma
Kysely yleisille kirjastoille 2013
Musiikin tilasta ja varastoinnista
Työikäisten kuntoutus
Tervetuloa! Äänikirjoja verkotta – kirjaston palveluita ikäihmisille
Kansallisesta kokoelmapolitiikasta ja Varastokirjaston roolista siinä
Webinaari korkeakoulukirjastoille
Celian palvelut kirjastosta
Celia-rekisteröinnistä korkeakoulukirjaston saavutettavuuspalveluksi?
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Kirjasto kaikille Koulutusmateriaali Celian yhteistyökirjastoille
Celian Vera-palvelun lanseeraus Turun kaupunginkirjastossa
Esityksen transkriptio:

Onko kirjasto nyt kaikille avoin. -projektin loppukatsaus Onko kirjasto nyt kaikille avoin? -projektin loppukatsaus projektipäällikkö Elina Kilpiö

Saavutettavat kirjastopalvelut Yleisillä kirjastoilla ja Celialla on yhteinen pyrkimys: edesauttaa kansalaisten yhdenvertaisuutta kirjastopalvelujen käyttäjinä. Celialla yli 40 000 äänikirjan kokoelma, joka edelleen karttuu. Näihin asti käytössä keskitetty malli: asiakkuus Celiassa. Keskitetyllä mallilla oli vuoteen 2013 mennessä tavoitettu noin 7,5% lukemisesteisten arvioidusta määrästä.

Kirjasto kaikille -projektin tehtävät Projektin päätavoite: Lukemisesteisten asiakkaiden tavoittaminen nykyistä paremmin yleisten kirjastojen ja Celian verkkopalveluiden avulla. Pidemmän aikavälin tavoite: Pysyvä toimintatavan muutos: keskitetystä palvelusta hajautettuun palvelumalliin

Muutosten keskellä Asiakaskokemuksia: ”Kirjastossa virkailija joutui käyttämään aikaansa minun asioihini, ja kaksi oikeaa kirjaston asiakasta joutui jonottamaan.” ”…mahtava valikoima, elvyttää aivotoimintaa…" Kirjaston henkilökunnan kokemuksia: ”En ollut ehtinyt perehtyä uuteen malliin, kun sitä jo asiakas kysyi. Oli kiusallista sanoa, että en tiedä.” ”Palkitsevaa, kun asiakas tulee myöhemmin kiittämään, miten hyvän palvelun kirjasto hänelle järjesti.”

Asiakasmäärien muutos projektin aikana 2013 2015 Asiakasmäärien muutos projektin aikana Potentiaalisten asiakkaiden lukumäärä alueella (arvio: 5 % asukkaista) Tavoitetut asiakkaat (prosenttiosuus)

Celian verkkopalveluun asiakkaita rekisteröivät kirjastot

Korkeakoulukirjastot mukaan Korkeakoulukirjastoille myös oikeudet liittää lukemisesteisiä asiakkaitaan Celian asiakkaiksi. Korkeakoulukirjasto neuvoo ja opastaa asiakkaitaan Celian palvelujen suhteen sekä tekee tuotantotilauksia opiskelijoiden tarvitsemista kurssikirjoista. Lukemisesteiset opiskelijat saavat tietoa ja opastusta Celian palveluista omasta kampuskirjastostaan. Marraskuuhun 2015 mennessä Celian yhteisöasiakkaaksi on tullut 26 korkeakoulukirjastoa.

Tulevaisuuden tavoitteet Kirjastot - Celia yhteistyö jatkuu projektin jälkeen normaalityönä. Pyrkimys: Tavoittaa lukemisesteisiä yhä lisää palveluiden piiriin. Saavuttaa resurssihyötyjä verkkopalveluita tarjoamalla. Huolehtia myös ei-verkonkäyttäjien palveluista.

Kiitokset tähänastisesta – työ jatkuu Projektiryhmän ja projektin omistajan puolesta kiitos Aktiiviselle projektin ohjausryhmälle, jossa oli mukana vaikuttajia eri puolilta Suomea. Kirjastoille ja celialaisille, jotka alusta saakka ovat olleet innostuneina mukana rakentamassa.