Kysynnän ja tarjonnan laki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakkuudet luovalla alalla
Advertisements

Suhdannekatsaus 1/2010 Elintarvikkeiden hinnat. Ruuan hinta laski • Arvonlis ä veron alentaminen n ä kyi ruuan hinnassa v ä litt ö m ä sti – hintojen.
RUOKAKOUVOLA VIESTINNÄN PROSESSI VISIO RUOKAKOUVOLA TAVOITTEET PÄÄMÄÄRÄT.
Norjan kalatalouden näkymiä 2008 Nofima, Fiskeriforskning
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
Lamppu NY – Välähtävää toimintaa!. NY 6h -leiri Aurinkokennovarjostin.
Lähiruoan merkitys viljelijöiden ja alueen taloudelle Paikallistalous-hanke: Lähiruokaa ja lähienergiaa Keskisen Uudenmaan kehittämisyhdistys, Kehu ry.
HÄMEENLINNAN SEUDUN TOIMITILAMARKKINAKATSAUS TAMMIKUU 2008
Täydennystä ja kertausta
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Suomalaisen kirjolohen kilpailukyky kansainvälistyvillä
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
2MARKKINOIDEN TOIMINTA 1 Markkinoiden toiminta Kuinka markkinat toimivat –kysyntä ja tarjonta Markkinatasapaino Kysynnän joustot Markkinoiden toimivuus.
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Hyödykkeiden laski Karhu markkinoille kuin Yhdysvaltain kertomukset valmistus, Työttömissä väitteet sekä kodin myynti databitit faltering talouden, kun.
Taloustieto YH2 syksy 2015 Karhulan lukio. Arviointi & poissaolot O 1. Tuntityöskentely: työn tekeminen, aktiivisuus, positiivinen asenne O 2. Koe O Yli.
Julkistaminen klo 9:00–10:30 Hotelli Scandic Marski, Helsinki Julkaistavissa klo 12:00.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikkaa. RAKENNE Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: 1. Kuka käyttää? (Suomi.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
TALOUSTIETO YH2 SUOMI JA KV. TALOUS. SUOMALAISTEN ELINKEINOT 1. Palveluelinkeinot 2. Jalostus 3. Alkutuotanto (maa- ja metsätalous) Omavaraistaloudesta.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
VALUUTTAMARKKINAT.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Euroopan keskuspankin rahapoliittiset välineet
Inflaatio.
Maailmantalouden suuret kysymykset Suhdannetilanne ja -näkymät
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Verkoston ulkoisvaikutukset
20 Yritykset käyvät ulkomaankauppaa s
TALOUS TYYDYTTÄÄ TARPEITA.
VALUUTTAKURSSIPOLITIIKKA
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Valuuttamarkkinat Valuuttamarkkinoilla mm. suursijoittajat, pankit, yritykset ja eläkerahastot ostavat ja myyvät eri valuuttoja Valuuttakurssi = valuuttojen.
Inflaation lajit Petra & Natalie.
KILPAILIJAT.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
Janne Lång ja Wille Kiuru
Luku 3 Kansantalouden kiertokulku.
2 MARKKINOIDEN TOIMINTA
Markkinaoikeuden ratkomistilanne
Tuotteen nimi.
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
ARVONLISÄVERO Heli Kortesalmi.
MAKROTALOUSTIEDE KANSANTALOUDEN TILINPITO
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
Yrittäjyys suomalaisessa yhteiskunnassa – tilastotietoa yrityksistä
Työvoima 2016 Pohjanmaa.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Työvoima 2015 Pohjanmaa.
VALUUTTAKURSSIPOLITIIKKA
RAHAPOLITIIKKA JA EKP.
SUHDANNEVAIHTELUT.
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

Kysynnän ja tarjonnan laki Miten hinta muodostuu?

Kysynnän ja tarjonnan laki Markkinataloudessa tuotteen hinta määräytyy markkinoilla Markkinoilla on keskenään kilpailevia tavaroiden ja palveluiden tuottajia sekä kuluttajia, jotka haluavat tyydyttää tarpeitaan Kun tuottajat tarjoavat tuotettaan myyntiin, syntyy tarjontaa Kun kuluttajat haluavat ostaa tuotteita, syntyy kysyntää Kysynnän ja tarjonnan keskinäinen suhde määrää tuotteen hinnan

Hintamekanismi Jos tuotteelle on paljon kysyntää, siitä saa hyvän hinnan (kulta) Jos kysyntää on vain vähän, hinta laskee alhaiseksi (savi) Jos tuotetta on paljon tarjolla, siitä saatava hinta painuu alhaiseksi (vesi Suomessa) Jos tuotetta on vain vähän tarjolla, siitä saatava hinta nousee korkeaksi (vesi autiomaassa)