Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

2MARKKINOIDEN TOIMINTA 1 Markkinoiden toiminta Kuinka markkinat toimivat –kysyntä ja tarjonta Markkinatasapaino Kysynnän joustot Markkinoiden toimivuus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "2MARKKINOIDEN TOIMINTA 1 Markkinoiden toiminta Kuinka markkinat toimivat –kysyntä ja tarjonta Markkinatasapaino Kysynnän joustot Markkinoiden toimivuus."— Esityksen transkriptio:

1

2 2MARKKINOIDEN TOIMINTA 1

3 Markkinoiden toiminta Kuinka markkinat toimivat –kysyntä ja tarjonta Markkinatasapaino Kysynnän joustot Markkinoiden toimivuus ja niiden säätely 2

4 Markkinat ovat mikä tahansa järjestely, joka mahdollistaa ostajien ja myyjien kohtaamisen kaupanteko- tai vaihdantatarkoituksessa. 3

5 Markkinoiden kolme tehtävää: 1.Hyödykkeiden ja palvelujen hinnat määräytyvät markkinoilla. 2.Markkinat määräävät tarjonnan ja kysynnän tasapainon. 3.Markkinat edistävät tuotannon tehokkuutta –Näkymätön käsi (Adam Smith, 1776, Invisible Hand): tehokkaat markkinat ohjaavat hintamekanismin kautta resurssit sellaiseen käyttöön, missä niillä on suurin arvo. 4

6 2.1KYSYNTÄ (Demand) Kysyntä on hyödykkeen tai palvelun ne eri määrät, jotka kuluttaja on valmis ostamaan eri hinnoilla tietyn ajanjakson kuluessa, ceteris paribus (= muiden tekijöiden pysyessä ennallaan) eli sinun kysyntäsi jollekin hyödykkeelle edellyttää, että sinä haluat hyödykettä, sinulla on varaa siihen ja sinä aiot ostaa sen. 5

7 Esimerkki 1: Miten kysytty määrä vaihtelee hinnan funktiona? Pizzan kysyntä: hinta €/kpl kysytty määrä 14 0 12100 10200 8300 6400 4500 2600 0700 Huomaa kysytyn määrän ja kysynnän välinen ero!!! 6

8 Kysyntäkäyrä Määrä hyödykettä jonka ostajat haluavat ostaa eri hinnoilla. 7 Kysyntäkäyrä on hinnan ja kysytyn määrän suhde muiden tekijöiden pysyessä samana. p Q D

9 Kysynnän laki Kysytty määrä on sitä suurempi, mitä alhaisempi hyödykkeen hinta ja vice versa.  Kysyntäkäyrä on laskeva. MIKSI? substituutiovaikutus tulovaikutus 8

10 Substituutiovaikutus –Kun hyödykkeen tai palvelun suhteellinen hinta (vaihtoehtoiskustannus) nousee, ihmiset siirtyvät käyttämään substituuttihyödykkeitä (korvaavia hyödykkeitä), joten hyödykkeen/palvelun kysytty määrä laskee. Tulovaikutus –Kun hyödykkeen tai palvelun hinta nousee suhteessa tuloihin, ihmisillä ei ole enää varaa kaikkiin aikaisemmin ostettuihin hyödykkeisiin/palveluihin, siis kysytty määrä laskee.

11 Kysyntään vaikuttavat muuttujat 10 Mitkä tekijät vaikuttavat kysyntään?

12 Kysyntään vaikuttavat muuttujat 1. Hinta (p x ) 2. Tulot (Y) 3. Muiden hyödykkeiden hinnat (p r ) 4. Odotukset (p e ) 5. Maut ja tottumukset (  ) 6. Kuluttajien määrä (N) 11 D: Q x = f(p x,Y, p r, p e, , N)

13 Eri tyyppisiä hyödykkeitä normaalit - vs. inferioriset hyödykkeet substituutit vs. komplementit välttämättömyys- vs. ylellisyyshyödykkeet 12 Miten tulojen muutos vaikuttaa kysyntään? Kulutetaanko hyödykkeitä yhdessä vai korvikkeina? Näiden tuotteiden hintajousto erilainen…

14 KYSYNTÄKÄYRÄ, D Kysyntä vs. kysytty määrä Kysynnän muutos 13 D’’ D’D’ Q P D Q1Q1 P1P1

15 Kysytyn määrän muutos,  Q Tuotteen oman hinnan muutokset saavat aikaan kysytyn määrän (Q) muutoksen eli liikutaan kysyntäkäyrää pitkin. 14

16 Kysynnän muutos, D  D’ Muutokset muissa kysyntään vaikuttavissa muuttujissa kuin hintamuuttujassa saavat aikaan kysyntäkäyrän siirtymisen eli kysynnän muutoksen. 15

17 Kysynnän osittaisderivaatat eri muuttujien suhteen: 16 normaalihyödykkeille (< 0 inferiorisille hyödykkeille) komplementti substituutti <><> <><> 0 0 eli kun p x ↑  Q x ↓ Q x = f(p x,Y, p r, p e, , N) Miten hyödykkeen x kysytty määrä Q x muuttuu kysyntään vaikuttavien tekijöiden muuttuessa? =

18 2.2TARJONTA (Supply) Tarjonta on hyödykkeen tai palvelun ne eri määrät, jotka myyjä on valmis myymään eri hinnoilla tietyn ajanjakson kuluessa, muiden tekijöiden pysyessä ennallaan eli jotta yritys tarjoaisi hyödykettä sillä täytyy olla tarvittavat resurssit ja teknologia hyödykkeen tuottamiseen, sen täytyy saada voittoa tuotannosta ja se aikoo tuottaa ja myydä hyödykkeen. 17

19 Tarjonnan laki Tarjottu määrä on sitä suurempi, mitä korkeampi hyödykkeen hinta ja vice versa.  Tarjontakäyrä on nouseva. Miksi korkeampi hinta kasvattaa tarjottua määrää? –Yleensä rajakustannukset kasvavia, eikä yrityksen kannata myydä hyödykettä, jos se ei saa korvattua rajakustannuksia. 18

20 Tarjontaan vaikuttavat muuttujat 1.Hyödykkeen markkinahinta (p x ) 2.Tuotannontekijähinnat (p F ) 3.Teknologia (T) 4.Odotukset (p x e ) 5.Muiden tuotteiden hinta (p r ) 6.Myyjien määrä (F) 7.Muut ulkoiset tekijät S: Q x = g(p x, p F, T, p e, p r, F) 19

21 TARJONTAKÄYRÄ, S 20 Tarjonta vs. tarjottu määrä ja tarjonnan muutos P Q S’ S S’’ P1P1 Q1Q1

22 Tarjonnan muutos, S  S’ Muutokset muissa tarjontaan vaikuttavissa muuttujissa kuin hintamuuttujassa saavat aikaan tarjontakäyrän siirtymisen eli tarjonnan muutoksen. 21

23 2.3MARKKINATASAPAINO Tarjonnan ja kysynnän vuorovaikutus määrää markkinahinnan ja myydyn määrän eli markkinatasapainon E* (market equilibrium). tasapainohinta (equilibrium price = market clearing price) tasapainomäärä (equilibrium quantity) 22 E*

24 23 Q D P P* Q* S E*. On olemassa vain yksi hinta, jolla kysytty määrä = tarjottu määrä. E* = markkinatasapaino

25 Markkinat pyrkivät kohti tasapainoa 24 Hyödykkeen markkinahinnan poiketessa tasapainohinnasta seurauksena on joko ylitarjonta tai pula (shortage), jonka hintamekanismi pyrkii korjaamaan. Q D P P* Q* S E*. p1p1 p2p2 Hinta nousee, jos markkinahinta alle tasapainohinnan ja laskee, jos hinta yli tasapainohinnan. MIKSI JA MITEN?

26 Kuluttajan/tuottajan ylijäämä (CS ja PS) 25 P* määrä hinta D = MB 1 S = MC 1 CS Erotus sen välillä mitä ollaan valmiita maksamaan ja mitä todellisuudessa maksetaan. PS Erotus sen välillä millä hinnalla ollaan valmiita myymään ja millä hinnalla todellisuudessa myydään. 1 Kysynnän (tarjonnan) voidaan ajatella kuvaavan kuluttajan (tuottajan) rajahyötyä (rajakustannusta). Koko yhteiskunnan tasolla voidaan puhua sosiaalisesta rajahyödystä/-kustannuksesta (MSB/MSC) MSC > MSB MSB > MSC MSB = MSC CS PS

27  Viereisessä kuviossa sekä kysyntä että tarjonta lisääntyvät.  Vaihdettu määrä kasvaa, mutta vaikutus tasapainohintaan epävarma. Kysynnän ja tarjonnan muutoksen vaikutus markkinatasapainoon

28 Kysynnän ja tarjonnan muutoksen vaikutus markkinatasapainoon jatkoa  Viereisessä kuviossa tarjonnan lisäys ja kysynnän lasku johtavat tasapainohinnan alentumiseen.  Uusi tasapainomäärä on epävarma.

29 2 esimerkkiä kysyntä-tarjonta-analyysistä 28 TalousTalous 8.8.2014 HS Asiantuntijat: Venäjän pakotteet laskevat ruuan hintaa Suomessa Venäjän vastapakotteiden johdosta ruuan hinta laskee suomalaiskaupoissa, arvioivat asiantuntijat. Erityisesti hinnat laskevat tuotteissa, joiden tuonnin Venäjä torstaina kielsi. Taustalla on koventunut kilpailu kuluttajien euroista.

30 29 p Q D Suomen eintarvikemarkkinat S0S1S0S1 P0P1P0P1 Kuluttajat hyötyvät pakotteista Kun yhtiöt etsivät uusia markkinoita, kuluttajat hyötyvät tuotteiden tarjonnan kasvusta. – Pakotteet kohdistuvat nyt maitotuotteisiin, hedelmiin ja vihanneksiin. Näiden markkinat sekoittuvat pahiten ja siellä tullaan näkemään jonkinlaisia hintamuutoksia. Eri asiantuntija-arvioiden mukaan pakote-elintarvikkeet halpenevat noin prosenttiyksikön verran. Hintojen muutoksien taustalla on ennen kaikkea se, että eurooppalaiset, australialaiset ja pohjoisamerikkalaiset elintarvikeyhtiöt etsivät tuotteilleen uusia markkinoita.

31 Etlan Suni: Raaka-aineiden hinnat alkavat 26.8.2015 olla pohjalla Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkija Paavo Suni ennakoi, että raaka-aineiden hinnat voivat alkaa olla lähellä pohjalukemiaan. Niiden nousu vaatisi tuotannon leikkausta tai kysynnän paranemista. Matalat hinnat syövät kannattavuutta Hintaheilahduksiin on monta syytä, mutta suurin yksittäinen vaikuttaja on Kiina. Maailman metallinkulutuksesta maan kontolla on puolet. 2000-luvun alussa raaka-aineet kallistuivat kiivaasti, kun Kiinan talous kasvoi jopa yli yhdeksän prosentin vuosivauhtia. -Tarjonta ei pystynyt reagoimaan ja hinnat nousivat rajusti, Suni kertoo. Kysyntään vastaamiseksi perustettiin uusia kaivoksia. Etenkin öljyä alettiin etsiä aiempaa hankalammista paikoista ja Yhdysvalloissa hyödyntää kiveen sitoutunutta liuskeöljyä. Kiinan talouskasvu on hiipunut odotetusti, mutta tuotantoa ei ole kutistettu samassa suhteessa. 30

32 Raaka-aineiden hinnat heilahtelevat 31 P Q S1S1 S0S0 D0D0 D1D3D2D1D3D2 Q 0 Q 1 P1P0P1P0 1: 1.Kiinan talouskasvu kasvattaa raaka-aineiden kysyntää, D 1, tarjonta ei ehdi kasvaa: Hinnat ja määrät nousevat. 1. 2. Tarjonnan kasvattamiseksi etsitään mineraaleja ja öljyä yhä hankalammista paikoista, S 1. 3. Kiinan talouskasvu hidastuu ja raaka-aineiden kysyntä laskee, D 2 : Hinnat ja määrä laskevat. 4. Hintojen nousu vaatisi kysynnän kasvua, D 3 ja/tai tarjonnan supistumista S 2. S2S2

33 Hintojen “liukumäet, raketit ja vuoristoradat” Miksi esim. peruskännyköiden ja tietokoneiden hinnat ovat laskeneet hurjasti vuosien kuluessa vaikka niiden kysyntä on kasvanut? Miksi asuntojen hinnat monissa maissa varsinkin ennen finanssikriisiä nousivat räjähdysmäisesti? Miksi joidenkin tuotteiden kuten banaanien ja kahvin hinnat sahaavat ylös alas kuin vuoristorata? 32

34 Korkean teknologian tuotteiden hintakehitys kuin liukumäki MIKSI? näillä tuotteilla suuret kiinteät kustannukset, R&D, siis alenevat yksikkökustannukset kun patentit vapautuvat tuottajien määrä saattaa kasvaa rajusti tuotteiden tarjonta kasvanut erittäin voimakkaasti suhteessa kysynnän kasvuun. 33 Vaikka kysyntä kasvanut!

35 Hinnan liukumäki 34 $ Q S1S1 S0S0 D 1 D 0 Q 0 Q 1 p0 p0 p1p1

36 Hintaraketit Hinnat lähtevät nopeaan nousuun, jos kysyntä kasvaa nopeammin kuin tarjonta –asuntomarkkinoilla mm. alhaiset korot lisäsivät nopeasti kysyntää –voimakas muuttoliike jollekin alueelle voi myös nostaa kysyntää nopeammin kuin tarjonta pystyy siihen vastaamaan –Vastaavasti monien raaka-aineiden kysyntä kasvoi Kiinan nopean talouskasvun takia rajusti 35

37 Omakotitalojen hintakehitys Suomessa 36 Lähde: Tilastokeskus http://www.stat.fi/til/kihi/2015/01/kihi_2015_01_2015-06-05_tie_001_fi.html Hintakehitys v. 1985 – 2009 (1985=100) Hintakehitys v. 2005 – 2013 (2005 =100)

38 Hintaraketti 37 P Q S’S’ S D’ D Q 0 Q 1 p1p1 p0p0

39 Maataloustuotteiden hintojen vuoristorata Maataloustuotteiden kuten banaanien ja kahvin kysyntä suhteellisen vakaata (ainakin kehittyneissä maissa), mutta tarjonnassa saattaa olla suuria heilahteluja vuosittain säästä riippuen (kuivuus, sateet, hallat, tulvat) 38

40 Hinnan vuoristorata 39 P Q S’S’ S D Q 0 Q 1

41 Harjoitus kysyntä-tarjonta-analyysistä: Nyt kannattaa hamstrata! Kahvin hinta nousussa Ilta Sanomat, Markku Ulander, julkaistu: 2.10.2012 Jos vielä löydät kaupasta kahvipaketteja kahdella eurolla, kannattaa laittaa muutama varastoon. Kahvipaketin hinta Suomessa saattaa nousta, sillä maailman kahvivarastot ovat tällä hetkellä alhaisimmat vuosikymmeniin. Lisäksi kahvin kysyntä on lisääntynyt erityisesti kehittyvissä maissa. - Kahvivarastojen täyttämiseksi tarvitaan useita hyviä satoja, sanoo Paulig-konsernin kahviryhmän ostojohtaja Katariina Aho.Katariina Aho Suomessa kahvi on veden jälkeen toiseksi nautituin juoma. Viime vuonna suomalaiset kuluttivat eniten raakakahvia maailmassa. Kulutus oli 12,3 kiloa henkilöä kohti. Jatkuu  40

42 Kahvin hinta kävi viime vuonna historiallisen korkealla ja on yhä pitkäaikaista keskiarvoa korkeampi. Kysynnän ja tarjonnan lisäksi hintaan vaikuttavat muun muassa yllättävät säänmuutokset ja se, että kahvi on myös sijoituskohde. Tulevaisuudessa myös ilmastonmuutos näkyy yhä selvemmin kahvintuotannossa. Saksalainen asiantuntija Kerstin Linne Green Line Consulting -yrityksestä arvioi, että etenkin Vietnam, Itä-Afrikan maat Kenia ja Uganda sekä Etelä-Amerikan Peru ja Brasilia ovat maita, joissa ilmastonmuutos näkyy voimakkaasti. - Muutos näkyy selvästi sekä raakakahvin määrässä että laadussa, hän arvioi.Kerstin Linne STT 41

43 Kysymykset a)Käytä kysyntä-tarjonta-analyysiä osoittamaan, miten kahvin hinnan voidaan olettaa nousevan artikkelin kuvaamien tekijöiden seurauksena. Mainitse erityisesti kysyntään/tarjontaan vaikuttavat muutokset. b)Mitä outoa on mielestäsi artikkelin toteamuksessa: ”Kysynnän ja tarjonnan lisäksi hintaan vaikuttavat muun muassa yllättävät säänmuutokset ja se, että kahvi on myös sijoituskohde.” Miten mallintaisit lausahduksen ilmiöitä kysyntä-tarjonta-analyysilla? 42


Lataa ppt "2MARKKINOIDEN TOIMINTA 1 Markkinoiden toiminta Kuinka markkinat toimivat –kysyntä ja tarjonta Markkinatasapaino Kysynnän joustot Markkinoiden toimivuus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google