Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Alustava liiketoimintasuunnitelma
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
Toimintasuunnitelma.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tuotteistaminen.
Hyvinvointiteknologia kartoitus  Toteuttaminen  Tavoitteet  Tulokset Kati Tuokkola
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Palvelun muotoilu, Workshop
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
TKI-aineistonhallinta ja uusi työkalu Minna Marjamaa, Laurea-ammattikorkeakoulu Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
BUSINESS MODEL CANVAS KUMPPANIT YDINTOIMINNOT ARVOLUPAUS ASIAKASSUHDE
Yrityksen projektisuunnitelma
Toimintasuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
Tekesin viestit 2016 VIESTIT Markkinat
BMC - Liiketoimintasuunnitelma
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Tervetuloa Innokylään
… … … … … … … … ….
Keskustelua sähkösavukkeesta
Extrication& new technology
Kaikki viestintä, toiminta perustuu ihmiseltä ihmiselle.
Työkaluja tehtävien tueksi
Yritysostomahdollisuuksien kartoitus
Innokylä tutuksi ja käyttöön
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Tervetuloa Innokylään
Mistä tunnistan innovaation? Juha Järvinen asiantuntija, innovaatiot
Tervetuloa Innokylään
Osallistava budjetointi
Oikea palvelut oikeaan aikaan
AHAA-palvelun tilanne
PITCHAUS Hero 2017.
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Avainresurssit ja kyvykkyydet
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Arvioinnista arkipäivää
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Kysely yleisille kirjastoille 2013
PÄHEE OTE HANKE Mediatiimin koulutus
Taloudellisesta arvioinnista
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Kasvumoottorikilpailutus nro 2
Myyntikanavien… …kaivelua.
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä Tämä työkalu auttaa nostamaan esille ja konkretisoimaan keskeiset tekijät palveluiden suunnittelun ja kehittämisen tueksi. Ennen työkalun käyttöä on hyvä olla olemassa visiopaperi johon on lyhyesti määritelty seuraavat asiat: Millaisesta palvelusta on kyse? Mikä tekee ideasta ainutlaatuisen? Kenelle palvelu on tarkoitettu? Onko idealle olemassa kannattavat markkinat? Mihin tarpeeseen/ ongelmaan palvelu tuo ratkaisun? Mitä palvelu sisältää? Miten ja missä palvelu toteutetaan? Tämän jälkeen määrittele vielä asiakassegmentit eri näkökulmista (käyttäjäasiakkaat, ostaja-asiakkaat, palvelun järjestäjä jne.) esim. palvelun kohderyhmä: pitkäaikaistyöttömät 17-29-vuotiaat, ostaja-asiakas: kunta, palvelun järjestäjä: järjestötoimija jne. Tämän jälkeen on selkeintä täyttää oma Lean Canvas jokaisen asiakassegmentin näkökulmasta. Lean Canvas Asiakassegmentit. Kuvaus kohderyhmästä. Ongelma/ Tarve. Kolme tärkeintä ongelmaa tai tarvetta joihin uusi palvelu tai toimintamalli tarjoaa ratkaisun. Arvolupaus. Kertoo, miksi palvelu on erilainen kuin muut olemassa olevat palvelut ja miksi tuottaa lisäarvoa. Herättää mielenkiinnon. Ratkaisu. Hahmottele ratkaisu(t) joilla ratkaistaan ongelma tai vastataan tarpeeseen. Kanavat. Miten oikea kohderyhmä tavoitetaan? Tulovirrat. Miten palvelun avulla saadaan  tuloja/ säästöjä, mistä tulot muodostuvat.  Kulurakenne. Mistä palvelun tai tuotteen kiinteät ja muuttuvat kustannukset muodostuvat. Avainmittarit. Millaisia vaikutuksia halutaan todentaa ja miten niitä voidaan mitata? Resurssit. Mitä resursseja tarvitaan palvelut toteuttamiseksi? Huomioi paitsi henkilö- ja osaamisresurssit, myös aineelliset (tilat, teknologia, välineet..) resurssit. Piritta Hiltunen 15.5.2017

2 4 3 9 1 ONGELMA/ TARVE Listaa 1-3 ongelmaa joihin palvelu tuo ratkaisun Listaa myös, kuinka ongelma ratkaistaan tällä hetkellä RATKAISU Hahmottele ratkaisu jokaiseen ongelmaan ARVOLUPAUS Selkeä ja vakuuttava viesti, joka saa tietämättömän asiakkaan kiinnostumaan RESURSSIT Mitä resursseja palvelun toteuttaminen vaatii? (henkilöt, osaaminen, tilat, teknologia..) ASIAKAS-SEGMENTIT Kohderyhmät (Käyttäjäasiakkaat, ostaja-asiakkaat) kenelle palvelu suunnattu AVAINMITTARIT Mitä vaikutuksia mitataan /voidaan mitata /kannattaa mitata ja miten? KANAVAT Miten palvelu tavoittaa asiakkaan? KULURAKENNE Listaa muuttuvat ja kiinteät kustannukset TULOVIRRAT Miten toiminta rahoitetaan? 8 5 7 6

2 4 3 9 1 8 5 7 6 ONGELMA/ TARVE RATKAISU ARVOLUPAUS RESURSSIT ASIAKAS-SEGMENTIT AVAINMITTARIT KANAVAT KULURAKENNE TULOVIRRAT 8 5 7 6