Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Advertisements

Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Oivaltamisen iloa Anna-Liisa Karjalainen, IT-suunnittelija, TAMK
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Digitalisaation toimeenpano julkisessa hallinnossa: kokonaiskuva etenemisestä ja tavoitetila Olli-Pekka Rissanen Hyvä hallinto digitalisaatiossa.
Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resursointi
Digitalisaation vaatima osaaminen julkisessa hallinnossa
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Taloudellinen katsaus kesä 2017
Johtopäätökset / Ajatusmalli: Digitalisaation vaatima osaaminen
Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resurssointi
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Hallitusohjelman toimeenpano Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut Toimenpide 1: Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet.
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Digitalisaation vaatima osaaminen
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
RAKENNUSALAN SUHDANNERYHMÄ Rakentaminen
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Kirjaston prosessit digitalisaation pyörteissä
Anne Kauhanen-Simanainen
ValtioExpo 2014 Kokonaisarkkitehtuuri-esitykset
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Economic Survey Winter 2015
RAKENNUSALAN SUHDANNERYHMÄ Rakentaminen
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely
Suomen julkisen talouden näkymät ja haasteet
Taloudellinen katsaus Talvi 2016
Yhteinen termistö julkisen hallinnon suosituksissa (JHS)
Taloudellinen katsaus Syksy 2016
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Taloudellinen katsaus Kevät 2016
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Suuntaviivat rohkealle toiminnan uudistamiselle
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Vauhtia kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatioon.
JHKA-työryhmä Jenni Taskinen
Suomidigi.fi.
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Taloudellinen katsaus Talvi 2017
Taloudellinen katsaus syksy 2018
Asiointipalveluiden laatu
Taloudellinen katsaus kesä 2018
EIS & EIF revisions JulkICT Jari Kallela
Digi arkeen -neuvottelukunnan kokous 1/2019
Asiointipalveluiden laatu
Digitiekartta
Taloudellinen katsaus syksy 2017
Digitiekartta
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Asiointipisteessä kaikki käy!
Taloudellinen katsaus Talvi 2018
Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
Esityksen transkriptio:

Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa JulkICT Puheenvuoro JHKA-työryhmän kokous 30.1.2017 Jari Kallela JulkICT

Julkisen hallinnon haasteet ja digitalisaation painopisteet Tarvittavat kyvykkyydet Tunne asiakkaasi Opi digitalisoimaan Johda muutosta Hanki joustavasti Hyödynnä alustoja Jalosta tietoa Turvaa tieto Mahdollista säädöksillä Muutosvoimat Ikääntyvä väestö Asiakasodotukset Hyvän hallinnon periaatteet Tietotekniikan kuluttajavetoisuus Tietoturvauhat Yksityinen palvelutuotanto Yhtenäinen, asiakaslähtöinen julkinen palvelu Avoin tietojen hyödyntäminen Palvelualusta ekosysteemien mahdollistajana

Digitalisaation painopisteet

Tavoitetilan piirteitä Ominaisuus Asiakaskeskeinen Yhteentoimivuus Saavutettava Luotettava Turvallinen Toimintavarma Hallittu riski Yksinkertainen Harkitusti velvoittava Vapaaehtoinen Innovatiivinen Avoin Tuloksellinen Objektiivisuus Tarkoituksenmukainen Yhdenvertainen

Julkinen hallinto palvelee yhtenäisesti asiakkaitaan Asiakas (kansalainen ja yritys) ovat keskiössä Palvelujen kehittäminen asiakkaan tarpeista lähtien Hallinnonrajat eivät estä hyvää palvelua Palvelumuotoilun avulla parempia palveluja 1. Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti 2. Poistamme turhan asioinnin 3. Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluja 4. Tuotamme asiakkaalle hyötyä nopeasti 5. Palvelemme myös häiriötilanteissa 6. Pyydämme uutta tietoa vain kerran 7. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluja 8. Avaamme turvallisesti tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille 9. Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan

Julkinen hallinto hyödyntää avointa, omaa ja yhteistä tietoa Tieto ei kulu käytössä vaan paranee Avoin data on raaka-ainetta digitaalisille palveluille ja datavetoisen talouden resurssi Oikeus itseään koskevaan tietoon (omadata)

Julkinen hallinto palvelualustana mahdollistaa ekosysteemit Palvelualusta mahdollistaa eri toimijoiden palvelutuotannon Palvelualusta on luotettava ja pitkäjänteinen tekninen ja toiminnallinen kokonaisuus, johon voi liittyä ja jonka päälle voi perustaa uusia palveluja.

Kyvykkyydet digitalisaatioon

Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä Johda muutos Asiakastarve Palvelumuotoilu Rohkeus uudistaa Opi digitalisoimaan Innovointi IT-osaaminen Riskinotto Solmi kumppanuuksia Hankinnat Arvoketjut Hyödynnä alustoja Käyttökokemus Joustavuus Kustannustehokkuus

Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä Jalosta tietoa Koko elinkaari Päätöksenteko Sisällön määrittely Kysy vain kerran Turvaa tieto Tietosuoja Luottamuksellisuus Eheys Saatavuus Mahdollista säädöksillä Yksilön perusoikeudet Normien purku Laillisuusperiaate Yleislainsäädäntönä

Jari Kallela neuvotteleva virkamies Puh. 0295 16001 (vaihde) Lisätieto: etunimi.sukunimi@vm.fi www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500