Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa JulkICT Puheenvuoro JHKA-työryhmän kokous 30.1.2017 Jari Kallela JulkICT
Julkisen hallinnon haasteet ja digitalisaation painopisteet Tarvittavat kyvykkyydet Tunne asiakkaasi Opi digitalisoimaan Johda muutosta Hanki joustavasti Hyödynnä alustoja Jalosta tietoa Turvaa tieto Mahdollista säädöksillä Muutosvoimat Ikääntyvä väestö Asiakasodotukset Hyvän hallinnon periaatteet Tietotekniikan kuluttajavetoisuus Tietoturvauhat Yksityinen palvelutuotanto Yhtenäinen, asiakaslähtöinen julkinen palvelu Avoin tietojen hyödyntäminen Palvelualusta ekosysteemien mahdollistajana
Digitalisaation painopisteet
Tavoitetilan piirteitä Ominaisuus Asiakaskeskeinen Yhteentoimivuus Saavutettava Luotettava Turvallinen Toimintavarma Hallittu riski Yksinkertainen Harkitusti velvoittava Vapaaehtoinen Innovatiivinen Avoin Tuloksellinen Objektiivisuus Tarkoituksenmukainen Yhdenvertainen
Julkinen hallinto palvelee yhtenäisesti asiakkaitaan Asiakas (kansalainen ja yritys) ovat keskiössä Palvelujen kehittäminen asiakkaan tarpeista lähtien Hallinnonrajat eivät estä hyvää palvelua Palvelumuotoilun avulla parempia palveluja 1. Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti 2. Poistamme turhan asioinnin 3. Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluja 4. Tuotamme asiakkaalle hyötyä nopeasti 5. Palvelemme myös häiriötilanteissa 6. Pyydämme uutta tietoa vain kerran 7. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluja 8. Avaamme turvallisesti tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille 9. Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan
Julkinen hallinto hyödyntää avointa, omaa ja yhteistä tietoa Tieto ei kulu käytössä vaan paranee Avoin data on raaka-ainetta digitaalisille palveluille ja datavetoisen talouden resurssi Oikeus itseään koskevaan tietoon (omadata)
Julkinen hallinto palvelualustana mahdollistaa ekosysteemit Palvelualusta mahdollistaa eri toimijoiden palvelutuotannon Palvelualusta on luotettava ja pitkäjänteinen tekninen ja toiminnallinen kokonaisuus, johon voi liittyä ja jonka päälle voi perustaa uusia palveluja.
Kyvykkyydet digitalisaatioon
Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä Johda muutos Asiakastarve Palvelumuotoilu Rohkeus uudistaa Opi digitalisoimaan Innovointi IT-osaaminen Riskinotto Solmi kumppanuuksia Hankinnat Arvoketjut Hyödynnä alustoja Käyttökokemus Joustavuus Kustannustehokkuus
Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä Jalosta tietoa Koko elinkaari Päätöksenteko Sisällön määrittely Kysy vain kerran Turvaa tieto Tietosuoja Luottamuksellisuus Eheys Saatavuus Mahdollista säädöksillä Yksilön perusoikeudet Normien purku Laillisuusperiaate Yleislainsäädäntönä
Jari Kallela neuvotteleva virkamies Puh. 0295 16001 (vaihde) Lisätieto: etunimi.sukunimi@vm.fi www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500