Tekijänoikeudet Etsitään pareittain vastaukset eri tilanteisiin, käyttäkää lyijykynää! Katsotaan yhdessä, keskustellaan Kootaan tilanteet ja selitykset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekijänoikeudet koulun arjessa
Advertisements

Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Aloita perusteista Tietosanakirjat, esim. Wikipedia Tietosanakirja sisältää yleistietoa  ei sovi lähdeluetteloon.
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Työn nimi (=eläinlaji) Työn tekijä Tallenna tämä sivu luokan omaan kansioon > Omat tiedostot > Biologia > Nisäkkäät > Nisäkkään ja tekijöiden nimet. Noudata.
Tekijänoikeudet Etsitään pareittain vastaukset eri tilanteisiin, käyttäkää lyijykynää! Katsotaan yhdessä, keskustellaan Kootaan tilanteet ja selitykset.
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
Mitä turvataidot ovat? Taitoa pitää huolta itsestä ja omasta turvallisuudesta. Taitoa toimia itseä suojelevalla tavalla uhkaavissa tilanteissa. TURVATAIDOT,
Uutisia ranteessa – mitä, missä ja milloin?
Keskustele kaverin kanssa:
Vinkkejä pulmatilanteisiin (1/2)
Mediakasvatusvinkkejä kirjastoon
Askeleet kohti täysipainoista luovuutta
Digi.kansalliskirjasto.fi - järjestelmä sukututkijan näkökulmasta
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Laaja-alaisen oppimiskokonaisuuden julkaisut, raportit ja esitykset
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Musiikin käyttö yliopistossa
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
PALAUTEKYSELY Tämä palautekysely on suunniteltu pohjaksi jatkuvalle kehittymisellemme valmennusten tarjoajana. Sen tarkoitus on 1) auttaa meitä kehittämään.
Tekijänoikeudet © Marjo Ahola
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Käyttötapoja Puheen tai kirjoituksen lainaukset
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Opeka-kyselyn tulokset
Kvinttiympyrä Kvinttiympyrästä näet kaikki duuri- ja mollisävellajit. Se kertoo myös ylennys- ja alennusmerkkien järjestyksen.
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Svenska projekt Tehdään PowerPointilla tai Swaylla Edisonissa.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
TEKIJÄNOIKEUDET Veera 9B.
Vinkkivideo työnhausta
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Kielitietoisuus.
ImagOA & kuvien käyttö ja julkaiseminen
Finna Aineistotyyppityöpaja
TEKIJÄNOIKEUS Kuvat: Pixabay 3dman_eu, CC0-lisenssi. Digiopisto -hanke
Internetin käyttö opetuksessa
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Kuntoutuksen kuumat perunat
Facebook JYTY-koulutus
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Mikä tai mitä on Youtube?
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
CLT132 Tehtävät (viikko 7).
. Tekijänoikeus ja Creative Commons Nimeä -lisenssi Tekijänoikeusasiamies Maria Rehbinder, Taideyliopistojen tekijänoikeuspalvelu Teksti: © 2017 Maria.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Ajanhallinta opiskelussa
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
Powerpoint-esitelmä Valitse omaan alaasi liittyvä aihe ja valmistele esitelmä Powerpointilla.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
Tieto Edu Hoitoajat Tieto Education Finland.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kentän uudet nettisivut Kentän
Esityksen transkriptio:

Tekijänoikeudet Etsitään pareittain vastaukset eri tilanteisiin, käyttäkää lyijykynää! Katsotaan yhdessä, keskustellaan Kootaan tilanteet ja selitykset luokan seinälle Otetaan seinästä kännykällä kuva ja lisätään myöhemmin blogiin Etsi tietoa kännykällä: www.tekijänoikeus.fi Marjo Ahola

Tilanne 1: Haluan ryhtyä vapaa-ajallani sarjakuvapiirtäjäksi ja haluan julkaista töitäni. Tekijänoikeus auttaa minua suojaamaan töitäni. Oikein vai väärin? Selitys: Oikein, teoksen tekijä saa tekijänoikeudet.

Tilanne 2: Tykkään katsella paljon elokuvia. En kuitenkaan haluaisi maksaa niiden käytöstä, koska netistä voi ladata ilmaiseksikin elokuvia eri jakajien välityksellä. Tekijänoikeuslaki estää viihdetarjontaa kehittymästä. Oikein vai väärin? Selitys: Väärin, koska elokuvan tekijöiden pitää saaha rahaa leffoista.

Tilanne 3: Pidän omaa opiskelublogia ja tuotan sinne omaa sisältöä kuten mielipidekirjoituksia ja oppimispäiväkirjaa. Ne eivät kuitenkaan mielestäni ole kovin taitavia töitä. Sisällöt eivät ylitä teoskynnystä. Oikein vai väärin? Selitys: Väärin, teoskynnys ylittyy kun teos on luova ja omaperäinen.

Tilanne 4: Isoäitini oli eläessään ahkera taidemaalari. Isoisäni osallistui myös joskus samojen töiden tekemiseen. He ovat jo siirtyneet maalailemaan tuonpuoleiseen, mutta onneksi teosten suoja-aika on ikuinen. Oikein vai väärin? Selitys: Väärin, siihen on omat ajat. Esim. 70 vuotta ETA alueella. 70 tai 50 vuotta kuolemasta.

Tilanne 5: Haluaisin laittaa Powerpoint-esitykseeni linkin YLE Areenassa olevaan videonpätkään. Tämä on sallittua, koska opetus- ja kulttuuriministeriö ja tekijänoikeusjärjestöt Kopiosto ja Tuotos ovat sopineet YLE Areenan ja Elävän arkiston julkisesta käytöstä. Oikein vai väärin? Selitys: Oikein.

Tilanne 6: Vaihdoin Facebookin aikajanalle uuden maisemakuvan, jonka otin itse edellisellä viikolla. Nyt huomasin, että kaverini on kopioinut kuvan omalle aikajanalleen ja lisännyt siihen loukkaavan meemitekstin, mutta hän ei mainitse nimeäni. Hän ei ole pyytänyt lupaa tähän. Hän loukkaa moraalista oikeuttani kuvaan. Oikein vai väärin? Selitys: Oikein hänen tulisi kysyä lupaa

Tilanne 7: Minun pitäisi tehdä esitelmä elokuvasta äidinkielen tunnille. En näytä pätkiä elokuvasta enkä käytä luvattomia kuvia. Kaikki tiedot elokuvasta on omin sanoin kerrottua. Tarvitsen esitelmäni julkiseen näyttämiseen kuitenkin elokuvan tekijän luvan. Oikein vai väärin? Selitys: Väärin, saa kertoa jos ei näytä pätkiä elokuvasta tai näytä kuvia vaan kertoo omin sanoin.

Tilanne 8: Haluaisin tulostaa netistä löytämäni kuvan seinälleni ja annoin sisaruksilleni omat kopiot. Teoksen kopiointi yksityiseen käyttöön on sallittua. Oikein vai väärin? Selitys: Oikein, kopiointi omaan käyttöön luokitellaan kun kopioiden määrä on 2-4 max.

Tilanne 9: Haluaisin ruveta ammattimuusikoksi ja säveltää omaa musiikkia. Minulle ei kuitenkaan ole omaa järjestöä, joka pitäisi huolta tekijänoikeuksistani. Oikein vai väärin? Selitys: Väärin, kyllä niitä on. Esim. Gramex, Kopiosto.

Tilanne 10: Teen opiskelublogiini postausta tekijänoikeuksista ja kopioin aiheesta tietoa Wikipediasta. En muokkaa tekstiä itse ollenkaan, mutta merkitsen tekstiin lainausmerkit ja tekstin perään lähteen. Oikein vai väärin? Oikein

Kun käytän omaa blogiani tällä osaamisjaksolla: Kun lisään kuvia, tarkistan, saako kuvaa levittää julkisesti Saa ottaa mm. CC-lisenssillä julkaistuja kuvia Googlella rajaamalla hakua Pixabay, Pinterest Kaverin ottamia kuvia saa käyttää vain lupaa kysymällä (suullinen sopimus on myös pätevä) Turvallisinta on ottaa kuvat itse Kaikkeen saa viitata omassa työssään, mutta lähde pitää aina mainita! Mitään toisen omaa ajatusta ei saa väittää omakseen.

CC-lisenssillä haettu kuva Lähde: https://upload.wikimedia.org/wi kipedia/commons/thumb/2/22/ Turkish_Van_Cat.jpg/700px- Turkish_Van_Cat.jpg 1.12.2015