Osuustoiminnan Päivä 2003 8.4.2003 Helsingin Messukeskus Toimitusjohtaja Ilkka Halava MDC RISC International Oy
RISC Yhteisöllisyysindeksi Osuuskuntajäsenyys Osuuskunta- tai asiakasomistajajäsenyys Suomalaisuus Suomalaisten tuotteiden paremmuus Valmius valita suomalainen vaihtoehto Paikallinen yhteisöllisyys Kotiseutuarvostus Halu säilyttää paikalliset erityispiirteet Oma yhteisö Oman ryhmän vahvat sisäiset suhteet Kiinnostus oman asuinalueen tapahtumiin Oman yhteisön arvot ja menneisyys tärkeää Viettää aikaa omassa yhteisössä Haluaa jakaa tunnekokemuksia yhteisössä Sosiaalinen vastuu Yhteiskunnan yhteinen päämäärä Paikallisten ja kaukaisten asioiden kiinnostavuus Jäsenyys monessa yhteisössä Osa kokonaisuutta, jossa omat teot vaikuttavat
RISC Yhteisöllisyysindeksi Kehitys 2001-2003 17 48 19 16 2002 N = 2520 15 49 19 17 2001 N = 2475 15 51 18 16 Ryhmät % Antiyhteisölliset Välinpitämättömät Yhteisölliset Tosiyhteisölliset Indeksi - 50 Antiyhteisölliset erittäin matala kiinnostus yhteisöllisyyteen tai yhteisötoimintaan Indeksi 50 - 90 Välinpitämättömät matala kiinnostus yhteisöllisyyteen tai yhteisötoimintaan Indeksi 90 - 110 Yhteisölliset keskimääräinen kiinnostus yhteisöllisyyteen tai yhteisötoimintaan indeksi 110 - Tosiyhteisölliset keskimääräistä kiinnostuneempi yhteisöistä tai yhteisötoiminnasta
RISC Yhteisöllisyysindeksi Johtopäätöksiä Suomalaisuus, paikallisuus, yhteisöllisyys ei ikäsidonnaista Suomalaisuus, paikallisuus, yhteisöllisyys ei ole vähenemässä Antiyhteisöllisten osuus silti kasvaa, Välinpitämättömien osuus supistuu Osuustoiminta/omistajajäsenyys on yrityksen vahvuustekijä tulevaisuudessakin Eettisyys ja monikansallisiin yrityksiin kohdistuva kritiikki tuo osuustoimintaan/omistajajäsenyyteen nostetta.
RISC Yhteisöllisyysindeksi Kulutus Samaa mieltä Total <50 50-90 90-110 >110 Haluaa heti tietoa uusista tuoteista ja palveluista 46,2 40,6 42,7 49,8 58,5 Kiinnittää huomiota siihen, miten tuote vaikuttaa terveyteen 69,8 53,5 66,1 81,0 85,3 Nauttii mainosten katselusta 21,8 15,8 20,3 23,1 30,8 Tärkeää, että muut tunnistavat merkkini 17,2 11,4 14,5 19,8 28,7 Yritysten eettinen tausta kiinnostaa 45,3 31,0 40,6 56,4 61,5 Yhteisöllisyys korreloi aktiivisen elämäntyylin kanssa, myös kulutuksen! Suomalaisuus, paikallisuus, yhteisöllisyys korreloivat eettisyyden kanssa