Start-up tai pienyritys patentoi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Panu Niemi Lahti Panu Niemi  TUPO:sta ei yksin ole pelastajaksi ◦ Tuonti jatkaa nousuaan ◦ Suomessa myydyistä huonekaluista noin 60% on tuontitavaraa.
Advertisements

Menestykseen Turku Science Parkin hautomopalvelut – ideasta yritystoiminnaksi Olli Mankonen
Tuotekehityksen ja kansainvälistymisen kautta laajemmat markkinat Samuli Vanhala
JKL Protomo Pilot Yrittäjyydestä tai ideoiden, ongelmien tarpeiden uudenlaisesta ratkaisusta kiinnostunut!   Pyöritteletkö päässäsi mainiota tuote, palvelu.
Turvallinen ja tehokas kertakirjautuminen webbipalveluihin Pekka Lindqvist
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Toimintasuunnitelma.
Lahden tiedepuisto Lahden seudun kehitys LADEC Oy.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
Mitä Mistä Miten Paljonko? Suomen Puheentunnistus Oy Esa Rimpiläinen.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Aineettomat oikeudet ja niiden käyttö yritystoiminnassa
OURIS/ pr Kenen puoleen kääntyä ensimmäiseksi yliopistoyhteistyössä? -tutkimusyhteistyö Pekka Räsänen Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Oulun yliopisto.
Palvelun muotoilu, Workshop
Työ- ja elinkeinokeskus ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS – TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA 2007 –
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
Liikeidean esittelyohje
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
Asiakasvalinta Asiakaskriteerit Asiakaspriorisointi Asiakashyödyt Asiakkaan päätösprosessi.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
AVOIMEN TIETEEN EDISTÄMINEN YLIOPISTO(I)SSA EEVA NYRÖVAARA
Vähittäiskaupan kehitys, minne olemme menossa? Raija-Leena Söderholm
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
BUSINESS MODEL CANVAS KUMPPANIT YDINTOIMINNOT ARVOLUPAUS ASIAKASSUHDE
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Luento Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
Toimintasuunnitelma.
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
YRITTÄJYYS OP2.
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Muutamia uskomuksia patenteista
Pohdiskeleva ajattelu ja tasapainotarkennukset Kotitehtävän ratkaisu
KUIVAKETJU10 Uudella kosteudenhallinnan toimintamallilla tulevaisuuden haasteita vastaan.
YRITTÄMINEN s
Luku 3 Kansantalouden kiertokulku.
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Case – Mikä meni pieleen?
Muutamia uskomuksia patenteista
Team Finland – palvelutarjonta
YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
Muutamia uskomuksia patenteista
Luento Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Lapin Digistep, ryhmätyö
Tilaus-toimitusprosessin esimerkki – miten saadaan tuotteet asiakkaille ajallaan ja mitä asiakirjoja liikkuu? Lähde:
Luento Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
Markkinoinnin perusteet
Suomella on erinomaiset mahdollisuudet saada osansa kasvavista metsäteollisuustuotteiden markkinoista Suomen mittava ja kasvava raaka-ainepotentiaali kestävästi.
Monetising mobile customer’s perceived value
Start-up tai pienyritys patentoi
…arviointia? (jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Liiketoimintakauppoja hyödyntävä strategia Erkki Petäjä
…edellytykset yrityksen syntymiseen?
Mitä muita asioita tulisi huomioida?
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Esityksen transkriptio:

Start-up tai pienyritys patentoi Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto

Hyöty start-upille Mitä hyötyä patentoinnista on start-upille?

Hyöty start-upille Sijoittajien vakuuttaminen On todennäköisempää, että sijoittaja (yksityinen) tai rahoittaja (julkinen) rahoittaa suojattua keksintöä tai ideaa (yhdessä vakuuttavan tiimin kanssa) kuin suojaamatonta Pienyrityksen IPR-strategia!

Hyöty start-upille Pienyrityksen IPR-strategia!

Hyöty start-upille Perusliiketoiminnan turvaaminen Pidetään hajurakoa kilpailijoihin ja varmistetaan kassavirtaa Mahdollistaa kasvun

Hyöty start-upille tai pienelle yritykselle Lisensointi tai myynti Kun yritys myydään tai liiketoiminta luovutetaan, patentit ovat rahanarvoista kauppatavaraa Lisenssi on helpompi myydä, jos jotain on patentoitu (toki ei ainoa kriteeri)

Hyöty start-upille tai pienelle yritykselle Asiakkaiden vakuuttaminen, osa 1 Asiakas ostaa todennäköisemmin suojatun tuotteen tai ratkaisun kuin suojaamattoman (toki vasta, jos tuote tai ratkaisu tuo asiakkaalle tulevaa katetta tai ratkaisee ongelman)

Hyöty start-upille tai pienelle yritykselle Asiakkaiden vakuuttaminen, osa 2 On helpompi vakuuttaa asiakas patentoidulla ratkaisulla siitä, että tuote ei loukkaa kilpailijan patentteja kuin jos ratkaisu ei ensinkään olisi suojattu Pätee toki Suomessa, mutta erityisesti ulkomailla (USA:ssa)

Hyöty start-upille tai pienelle yritykselle Yrityksen kasvumahdollisuuksien turvaaminen Jos ja kun markkinaosuus esimerkiksi USA:ssa lähestyy 5 % rajaa, haaste esim. kilpailijalta tai NPE:lta on todennäköinen Tällöin oma patenttisalkku on arvossa