Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto"— Esityksen transkriptio:

1 Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
Franchising Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto

2 Mitä franchising on? Historiaa:
Franchisingin kaltainen toiminta alkoi Englannissa 1700-luvulla majoitusliikkeiden, majatalojen ja panimoiden yhteistoiminnasta samankaltaisen toiminta-ajatuksen alla

3 Mitä franchising on? Franchising-toiminnassa on kyse (yleensä) kahden yrityksen välisestä yhteistoimintamallista Franchisingantajan kehittämä liiketoimintamalli, josta on tehty konsepti Konseptin käyttöoikeus luovutetaan tiettyä korvausta vastaan tietyksi ajaksi sopimuksella

4 Mitä franchising on? Kohteena tietotaito, mahdolliset tavaramerkit, tapa toimia sekä yhteistyöedut Nämä annetaan sovittua korvausta vastaan paikallisille yrittäjille – franchisingottajille Näin muodostuu franchisingketju

5 Mitä franchising on? Franchisingantaja ei omista –ottajan yrityksestä osuutta vaan ottaja maksaa tavallisesti franchisingmaksua, osuutta liikevaihdosta franchisingantajalle Maksut toimialasta ja toimintatavasta riippuen erilaisia Perusmaksu Liikevaihtoon sidonnainen korvaus (%)

6 Franchise-sopimusprosessi
Tuotekehitys Markkinatutkimus Koemarkkinointi Pilot-yksikkö Franchisor Myyntituotot Markkinointimateriaali Yrityskuvamainonta Kartoitukset Laatustandardit Tuotemainonta Puitesopimukset Alihankkijalistat Määräalennukset Tavarantoimittajalistat Spesifikaatiot Käyttötuki, ATK Taustatuki Palaute Hankinnat Kulut Mainonta Tuotteet Palvelut Myyntituotot Toimitilat Tavarantoimittajat Paikalliset franchise-yrittäjät Asiakkaat Alihankinta Rahoittajat

7 Franchisingkonsepti Franchisingantaja määrittää joskus hyvinkin tiukasti toimintakonseptin: Keskustelu asiakkaan kanssa, sanat joita käytetään Pukeutuminen Myymälän kalusteet Tavaramerkkien ja muiden tunnusten käyttö

8 Franchisingkonsepti Luovutettava konsepti sisältää franchisingkäsikirjan, johon konsepti ja tapa toimia on koottu Toiminnassa franchisingyrittäjä sitoutuu noudattamaan tätä konseptia Laatuvaatimukset usein tarkat Hankintasäännöt

9 Franchisingkonsepti Konsepti sisältää usein huomattavan määrän koulutusta ja velvollisuuden osallistua koulutukseen, joka antaja järjestää

10 Miten käyttää franchisingia?
Liiketoiminnan tulisi jollain tavoin olla monistettavissa Toiminta voitava opettaa muille (rahantekokone) Tapa tehdä asiat tietyllä, hyväksi koetulla tavalla Variaatioita toiminnassa ei juuri ole – konseptiin pitää sitoutua

11 Miten käyttää franchisingia?
Toiminta on epäonnistunut toisinaan vain siksi, että alkuperäistä liiketoiminnan peruskonseptia ei ole noudatettu kaikissa muodoissaan Oikeanlaisen yrittäjän löytyminen Win-Win – tilanteen muodostuttava

12 Miten käyttää franchisingia?
Konsepti voitava yleensä "brändätä" Valvottava oikean tavan mukaista brändin käyttöä Patenttiin liittyviä oikeuksia lisensoidaan Tavaramerkkiin ja toimintakonseptiin liittyviä oikeuksia franchisataan

13 Patentti - Franchising
Keksinnön suojaaminen patentilla Liiketoiminnan tueksi tavaramerkki Liiketoiminnan monistaminen esimerkiksi franchising-toiminnalla erityisesti, jos toimintaan liittyy palvelua Brändin rakentaminen vie aikaa – samoin vie patentointi eri maissa

14 Franchise-esimerkkejä

15 Franchise-esimerkkejä

16 Franchise-esimerkkejä

17 Franchise-esimerkkejä
Miten keksintöä voi käyttää franchisingissa? Korpikorpi Pikakuivaus Oy, joka on erikoistunut betonirakenteiden kuivaukseen

18 Franchise-esimerkkejä
Keksintö ja liiketoimintamalli Ongelmana vanhojen koneiden jatkuva rikkoontuminen => tarve uudenlaiselle pikakuivauskoneelle, jossa korvausilman määrää voidaan säätää Patenttia haettu 2005 alkaen (FI, EP, US ja CA)

19 Franchise-esimerkkejä
Palvelua laajennetaan valtakunnalliseksi franchisingtoimintamallin avulla. Toimintamallilla pyritään ”varmistamaan yhdenmukainen ja tasalaatuinen palvelu kaikille Korpikorpi Pikakuivaus-ketjun asiakkaille ympäri Suomea.”

20 Franchise-esimerkkejä
Konserniin kuuluva Korvent Oy omistaa KorVent - pikakuivauskoneet ja vuokraa niitä ketjun yrittäjille ja edelleen kehittää pikakuivausmenetelmiä ja -koneita. Laajentuminen näin helpompaa kuin omien toimipisteiden perustamisella

21 Franchise-esimerkkejä
Yhteistyömaksuna 7 % franchise-yrittäjien liikevaihdosta Sisältää koulutuksen ja tukipalvelut Koneiden vuokrat laskutetaan erikseen Lisäksi euron liittymismaksu Alkuun arvioidaan päästävän – euron pääomalla

22 Franchise-esimerkkejä
Lisää esimerkkejä eri toimialoilta löytyy Suomen Franchising-yhdistyksen kotisivuilta:

23 Rajoituksia toiminnassa
Kilpailukielto Salassapito – toiminnasta tai strategioista ei saa antaa tietoa ulkopuolisille Toimintaa ei voi siirtää tai myydä vapaasti Sopimuksen katkaisumahdollisuus yleensä vasta 5 vuoden kuluttua aloittamisesta Kunnon valmistautuminen yritystoimintaan on tarpeen alussa Franchise-ketjun vetämisessä on iso työ

24 Hyötyjä Konsepti valmiiksi testattu
Investointikustannukset usein pienemmät kuin perustettaessa yritys alusta alkaen Epäonnistumisen riski minimoitu Yli 90 % yrityksistä toiminnassa 5 vuoden kuluttua aloittamisesta Itsenäinen yrittäjä vs. vetovastuussa oleva työntekijä

25 Tilastoa Suomessa tällä hetkellä noin 180 franchising – ketjua
Niissä yhteensä lähes työntekijää


Lataa ppt "Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google