Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Innovaatioprojektiopinnot kevät 2017, aikataulu LUONNOS 18.10.2016 Orientaatio, info, opintojen aloitus ke 1.2. Teemat viikolla 1: Orientaatio, mikä on innovaatio, innovaatiotoiminta, ryhmädynamiikka, tiimityö Teoriaopetusta ma - ti 6. – 7.2., välipäivä ke 8.2. Projektiryhmien ensimmäinen tapaaminen to 9.2., ohjaustapaaminen myös pe 10.2. Orientaatio 1.2. Viikko 1 6.2. – 10.2. Teemat: Ideointi, tiedonhaku, ”fuzzy front end”, projektisuunnitelman tekeminen, projektihallinta Maanantaisin teoriapäivä Projektiryhmien tapaaminen ohjaajan kanssa torstaisin, projektiryhmien omaa työskentelyä ti - pe Viikko 2 13.2. – 17.2. Teemat: Ideoiden kehittäminen ja testaaminen, prototyyppi, tiimityö, palvelumuotoilu, sisäinen ja ulkoinen viestintä Maanantaisin teoriapäivä Projektiryhmien tapaaminen ohjaajan kanssa torstaisin, projektiryhmien omaa työskentelyä ti -pe Viikko 3 20.2. – 24.2. Teemat: Innovaation konkretisointi, prototyyppi, idean asiakaslähtöisyys, laatu, palvelumuotoilu Viikko 4 27.2. – 3.3. Teemat: Kehittämistoiminnan arviointi, riskianalyysi, raportointi, tulosten esittäminen Viikko 5 6.3. – 10.3. Teemat: Implementointi, (innovaation markkinointi ja kaupallistaminen), tulosten esittäminen ja yhteenveto Projektiryhmien tapaaminen ohjaajan kanssa ma Projektien viimeistelyä ma, ti ja ke Lopputuotosten esittely to 16.3. (Minnofest) Palaute, arviointikeskustelu ja opintojen päätös pe 17.3. Viikko 6 13.3 – 17.3. Teemojen muutokset mahdollisia, vaihtelevat projektien mukaan
Missä vaiheessa Innokylästä voisi olla hyötyä? 1. Orientaatio 2. Ideointi 3. Ideoiden testaaminen 4. Prototypointi 5. Kehittämisen arviointi 6. Implementointi ja markkinointi
1. Orientaatio Työtilassa työskentelevät opiskelijat, opettajat ja asiakkaat = edistää monialaisuutta ja avoimuutta Työtilassa paikka kehittämis-työn dokumen-taatiolle Työtila yhteiseen työskentelyyn Minno-porukka Projektiryhmä (haaste)
2. Ideointi Ideointiin menetelmiä Innokylästä Ideoinnin tulokset näkyville ja talteen työtilassa Osallista eri tahot mukaan ideointiin Etsi valmiita ratkaisuja Innokylästä; käytä muiden kehittämiä toimintamalleja oman ratkaisun pohjana
Innovaatio-opinnoissa synnytettyjen ideoiden jatkojalostusmahdollisuus 3. Ideoiden testaaminen Keskustelu-mahdollisuus; Mahdollisuus osallistaa eri tahoja kehittämiseen Mahdollisuus toteuttaa pienimuo-toisia kyselyitä Innovaatio-opinnoissa synnytettyjen ideoiden jatkojalostusmahdollisuus
Jäsentää esim. palvelumuotoilun avulla konseptoitua ideaa (esim Jäsentää esim. palvelumuotoilun avulla konseptoitua ideaa (esim. miltä kehitettävä asia näyttää eri toimijoiden näkökulmasta) 4. Prototypointi Löydä Innokylästä erilaisia kehittämisen menetelmiä ja niiden sovelluksia Paikka ideoiden jatko-jalostamiselle Testaa protoasi Innokylän kautta -vertaisarviointi -asiakkaat
5. Kehittämisen arviointi Paikka kehittämis-työn dokumen-taatiolle Mahdollisuus opettajille arviointiin ja ohjaamiseen Linkki työtilaan asiakkaalle: kehittäminen läpinäkyvää ja avointa Mahdollisuus arvioinnin suunnitteluun ja tulosten näkyväksi tekemiseen
6. Implementointi ja markkinointi Toimintamalleilla mahdollisuus hakea Innopalkintoa ja hyödyntää työnhaussa Ilmoita ilmaiseksi Innokylän tapahtuma-kalenterissa Levitä kehittämääsi ratkaisua Innokylän kautta Hyödynnä Innokylän viestintäkanavia – näkyvyys moninkertaistuu
Yleisiä hyötyjä opintokokonaisuuteen: Auttaa ylläpitämään työskentelyjännettä Jatkohankkeiden ja opinnäytetöiden mahdollisuus Viestinnällinen yhteistyö Innokylän kanssa Innokylän työvälineiden käyttö osa tulevaisuuden osaamista Innokylässä ”oikeita” työelämän toimijoita
Innokylä meets Minno – miten? STEP 1 Työtilan perustaminen STEP 2 Työskentely verstaalla STEP 3 Tulokset tiiviiksi toimintamalleiksi