ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät 15.3.2017 Anita Nikkanen,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Prisma 27 S-marketia 8 Salea 4 S-Rautaa 8 Agrimarketia 10 Multasormea 10 ABC-liikennemyymälää 19 ABC-automaattiasemaa 3 ABC Car Wash –pesuyksikköä.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Työelämäosaajana OKM.
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Tervetuloa Innokylään
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Neuvokas perhe –hanke Työpaja IV
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Lisätietoja: Opettaja Marjo Paasisalo
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Yhteistyössä mukana TYP ja työkykypalvelu – vastavuoroinen toiminta
Ravinne- ja energiatehokas maatila
OT-keskus Erityistaso
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Maksuton varhaiskasvatuskokeilu
Asukkaat paikalliskehittäjinä Kouvolassa –hanke Pohjois-Kymen Kasvu ry
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Vaikuttamistyötä lasten oikeuksien puolesta yhdessä
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Ketterien kokeilujen puinti
Rivakka OTE ! Ketterä verkosto Uusimaa
Työhönvalmennuksen prosessi
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Osallisuuden toimintamalli
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Esityksen transkriptio:

ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät 15.3.2017 Anita Nikkanen, Jaana Sihvola ja Tuija Väyrynen, Kouvolan kaupunki, PL 85 45101 Kouvola, etunimi.sukunimi@kouvola.fi.puh.02061511 26.1.2018

KEHITTÄMISTYÖN TAVOITTEET Kouvolan kaupungin maahanmuutto-ohjelmaan vastaaminen monialaisella yhteistyöllä Verkostojen ja yhteistyömahdollisuuksien löytäminen Mahdollisten väliinputoaja-asiakkaiden selvittäminen ja tukeminen Maahanmuuttajaäitien hyvän arkielämän, kouluttautumisen, työllistymisen ja hyvien etnisten suhteiden mahdollistaminen sekä eriarvoistumisen vähentäminen MENETELMÄT JA TOTEUTUS Toimijoiden kartoittaminen Monialainen suunnittelu ja toimijoiden perehdytys sekä toiminnan koordinointi Maahanmuuttajaäitien S2-opetus ja lasten lastenhoito samassa rakennuksessa 2x vko 4kk Toiminnallinen ja asiakkaiden tarpeista lähtevä S2-opetus Lastenhoito ja suomalaisen varhaiskasvatuksen tutuksi tekeminen 26.1.2018 AN

TULOKSET JA KOKEMUKSET Kaupunkiin saatiin uusi rakennemalli, ja verkostojen sitoutuneisuus toimintaan vahvistui. Arjen peruskäytäntö toteutettiin yksikertaisilla jo olemassa olevilla toimintojen ja osaamisten yhteensovittamisella. Toimijoiden kokemukset kartoitetaan jaksoittain säännöllisillä arvioinneilla kaikkien toimijoiden osalta. Maahanmuuttajaäidit: ” Nyt vasta ymmärrän, miten olla hyvä äiti tässä maassa.” ” Kun osaan suomea voin auttaa lapsia läksyissä, pärjään lääkärissä. Lasten kasvaessa voin mennä töihin.” ” Pelkkää iloa koko kurssi.” Maahanmuuttopalvelut: Yhteistyö ja ammatillinen osaaminen peruspalveluiden kanssa tiivistyy ja lisääntyy. Perhekohtainen kotoutumissuunnitelma toteutuu. Avoin varhaiskasvatus: Oma tietoisuus ja ammatillisuus sekä kulttuuritietoisuus kasvaa. Lasten luottamus ja äitien yhteisöllisyys ilahduttaa. S2 - opettaja: ”Ihmiset voittavat pelkonsa, tutustuvat ja kohtaavat lämpimästi, sitoutuvat yhdessä tekemiseensä ja lopulta unohtavat olevansa erivärisiä ja erikielisiä. Kaikki ovat oppineet toisiltaan.” ”Luulisin, että tämä on äideille ainutlaatuinen kokemus tähänastisesta elämästään Suomessa.” Kouvolan seudun ammattiopisto: Opettajat:” Mielenkiintoinen jakso päästä tutustumaan tämän tyyppiseen toimintaan. Käytännön harjoittelu on opiskelijoille ainutlaatuinen mahdollisuus kohdata eri kulttuureja. Opiskelijat: ”Oli kiva kokea kommunikointia enimmäkseen eleiden kautta.” ”Uusi, avartava kokemus.” Kymenlaakson Martat Ry: ” Monen toimijan yhteistyöllä saadaan toimiva kokonaisuus. Käytännön läheisyys on tarpeen äideille. Itselleni sain uusia kokemuksia ja ihmisyydestä. ” 26.1.2018 AN

ARVIOINTI JA JOHTOPÄÄTÖS Kohtaamisten merkitys korostuu Maahanmuuttajaäitien itsenäistyminen lisääntyy Toiminnalla on taloudellista vaikuttavuutta Verkostoissa on voimaa eli erilaisen osaamisen ja resurssien yhteensovittaminen on hyödyllistä ja toimintaa rikastuttavaa! Pienillä asioilla voidaan saada aikaan suuria asioita. 26.1.2018

26.1.2018 KIITOS