Jumala.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Advertisements

2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
USKONTO JA KULTTUURI.
Uskonnot ilmiöinä.
Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
FILOSOFISIA POHDINTOJA.  Mitä hyötyä on  matematiikasta  biologiasta  historiasta  filosofiasta  rakkaudesta?  Mitä on hyöty?
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
JAETUT EVÄÄT Jyväskylä. KOHTAAMINEN ! Inhimillinen lämpö – Hengellinen syvyys, Pyhä Nimeltä kutsuttu Tervetuloa.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
Klassiset jumalatodistukset
Anselm Cantenburylaisen ontologinen todistus etenee seuravaasti:
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Väestöllinen huoltosuhde 1865–2060
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
A Rocha Suomi, Panu Pihkala
Eutanasia s
Humanismi.
HI04- Eurooppalaisen maailmankuvan kehittyminen
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Uskonnot yhteiskunnassa
Ikuisia kysymyksiä Maailma synty - miten kaikki tapahtui? Luonnontieteet: fysiikan, biologia kemia - miksi kaikki sai alkunsa? Uskontojen maailmansyntymyytit.
Positivismi.
Ikuisia kysymyksiä erityisesti uskonnot vastaavat näihin, mutta myös monet ideologiat kaikissa uskonnoissa tai ideologioissa ei vastauksia kaikkiin kysymyksiin.
Kristinuskon oppi maailman suurin uskonto (2,1 mrd kannattajaa), perustuu Jeesus Nasaretilaisen toimintaan ja julistukseen Yhteinen historia juutalaisuuden.
Harjoituksia II.
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Islamin synty ja Koraani
JUMALAKÄSITYKSIÄ TEISMI DEISMI MONISMI VARAUK-SELLISET MONO-LATRIA
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Hermeneuttisia näkökulmia
Skolastiikka Filosofian ja teologian yhdistämää tiedettä kutsutaan skolastiikaksi Skolastiikan tavoitteena oli osoittaa, että kirkon oppi oli sopusoinnussa.
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Reformoitu opetus.
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
Finský intensivní Titta Hänninen.
Kristinusko – armo ja sovitus
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
UUDEN AJAN JÄRKYTTÄVIÄ PALJASTUKSIA !
Luku 13 – Raamatun tutkimus
VOIKO JUMALAN OLEMASSAOLOA TODISTAA
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
KPL 2. ALKUPERÄISKANSO-JEN USKONNOT
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Voiko jumalan olemassaoloa todistaa?
Voiko Jumalan olemassaoloa todistaa ?
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
Kristinuskon oppi usko yhteen, kolmiyhteiseen Jumalaan : Isä (kaikkivaltias Luoja) – Poika (Jeesus Kristus, pelastaja) – Pyhä Henki (Pyhittäjä) pelastushistoria:
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Kristinuskon oppi.
2. tieto osana maailmankuvaa
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
RAAMATUN PUNAINEN LANKA
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
AKVINOLAINEN.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Jumala

MITÄ TIEDÄT JUMALASTA? MILLAINEN JUMALA ON? MITEN JUMALAA VOI KUVATA?

Erilaisia jumalkäsityksiä: Monoteismi Polyteismi Panteismi Animismi Teismi Deismi Agnostismi Skeptisismi Skientismi

MARTTI LUTHER Jumala on ihmiselle se, johon hän viime kädessä luottaa ja turvaa, ja mikä hänelle on tärkeintä. Jokaisella on siis jokin jumala, koska jokaiselle jokin on tärkeintä. Tuo jumala voi olla ihmiselle esimerkiksi raha, toimeentulo, joku toinen henkilö, ihminen itse tai sitten tuonpuoleinen Jumala. Kristinuskon mukaan nämä pienillä kirjaimilla kirjoitetut jumalat eivät ole Jumala vaan ihmisen itsensä luomia jumalia, ns. epäjumalia, joilla hän yrittää korvata todellisen Jumalan.

Kristinuskon tärkeimmät dogmit: - On olemassa yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki -> kolminaisuusoppi - Jeesus on yhtä aikaa ihminen ja Jumala -> kaksiluonto-oppi https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scutum_fidei_LAT.svg Jeesus on ihmisten pelastaja, joka on kuolemallaan sovittanut kaikkien synnit -> sovitusoppi

FRITZ OSER ja JUMALKÄSITYKSEN KEHITYS 1. Antropomorfinen vaihe eli jumala ajatellaan ihmisen kaltaiseksi, Jumala ohjaa maailmaa. 2. Maaginen eli taikauskoinen vaihe - ihminen uskoo voivansa vaikuttaa Jumalaan rukouksin. 3. Legalistinen, etäinen Jumala tai moralistinen Jumala – ihminen katkoo suhteita auktoriteettiin, myös Jumalaan, Jumala on "piilossa" tai Jumala on auktoriteetti, joka määrittelee oikean ja väärän, mustavalkoinen suhde. 4. "Sisäinen" Jumala – jumaluus, taustatuki, johon nojata, Jumala ilmenee "sisäisesti" ihmisessä. 5. Dynaaminen Jumala - täydellinen vapaus, samanaikaisesti jatkuva suhde Jumalaan, usko Jumalaan määrittää kaikkea elämässä, kaikessa on läsnä yliluonnollinen ulottuvuus.

Pohdi Uskotko Jumalaan tai johonkin korkeampaan voimaan? Miksi? Miksi et? Miksi juuri siihen voimaan? Mille Oserin tasolle oman uskosi sijoittaisit? Tee kaksi saraketta: Syitä uskoa Jumalaan / Syitä olla uskomatta Jumalaan. Voiko Jumalasta saada tietoa?

SKOLASTIIKKA TUTKI JUMALAA Jumalan olemassaoloa on yritetty selittää ja todistaa historian eri aikoina, kuten antiikin filosofiassa ja keskiajan skolastiikassa.  Skolastiikka: keskiajalla 1100-1500-luvuilla vallalla ollut filosofinen suuntaus, joka yhdisti klassisen filosofian ja teologian eli jumalaan liittyvien asioiden tarkastelun.

JUMALAN TUTKIMISESTA NYKYPÄIVÄNÄ Nykyään kaikista filosofisista todisteluyrityksistä on käytännössä luovuttu, koska ns. klassiset jumalatodistukset eivät nykykäsityksen mukaan ole loogisesti aukottomia. Apuvälineitä Jumalan kuvailuun. Jumalaa on vaikeaa tutkia. Uskontoja voidaan tutkia erilaisin yhteiskuntaa, kulttuuria ja historiaa koskevin tutkimuksin. Teologia tutkii esimerkiksi kristinuskoa tieteen keinoin ja tieteellisin kriteerein.

Tiivistelmää siitä, miten Jumalasta saadaan tietoa: Jumalasta ei voi saada tietoa aistein, mutta kuitenkin monet - jopa tieteellisen maailmankuvan muuten tunnustavat ihmiset - uskovat korkeampaan voimaan tai Jumalaan. Jumala on tiedon tavoittamattomissa, joten on kysymys uskosta (s. 20 kuva) Teistit ajattelevat, ettei tiede tavoita kaikkia todellisuuden puolia. Elämänmerkitystä ja mielekkyyttä koskevat kysymykset tieteen ulottumattomissa. Jumalan olemassaolon puolesta puhuvat: ihmeet: mutta mitä ihmeet ovat? Henkilökohtaiset jumalakokemukset

TEISMI VASTAAN ATEISMI Väitelkää parin kanssa siitä, onko Jumalaa olemassa. Millaisia argumenttejä keksitte. Tutustukaa sen jälkeen saamaanne monisteeseen ja siihen kirjattuihin teistin ja ateistin argumentteihin. Kuinka monta keksitte ilman monistetta?

Testaa tietosi: Kristinuskon opin mukaan: Ihminen ei voi lähestyä Jumalaa. Luonto kertoo Jumalasta. Raamattu on Jumalan erityinen ilmoitus. Useimmat ihmiset pitävät Raamatun tekstiä Jumalan erityisenä sanomana. Usko Jumalaan on ihmismielen heijastuma. Jumala on luonut luonnonlait. Tarkista vastaukset kirjasta!

Ryhmätyö: lopputunti + 60 min seuraavasta tunnista. Sitten aloitetaan purku. Aiheet ovat lähestymistapoja samaan aihealueeseen: lukekaa koko alue ja poimikaa hyödyllinen tieto aiheenne kannalta. Palautus esseenä, kollaasina, videona, draamana – miten vain. Kuitenkin: muille pitää jäädä jonkinlainen muistiinpano Pedanettiin. Kommentointi: kommentoikaa toistenne töitä oman tutkimuksenne näkökulmasta tunnilla ja Pedanetissä. Keskustelu on sallittua ja suotavaa. Plussaa ajankohtaisiin asioihin kytkemisestä – keskustelu mediassa jne. Muista tekijänoikeudet (kuviin ottajan nimi/lähde jne.) Ei suoraa kopiointia wikipediasta tms. 

Ryhmätyö s. 21-59: Synti Toivo Hyvä ja paha Elämän tarkoitus Ihminen Jumalan kuvana Jumalan ilmoitus Pelastus Elämä kuoleman jälkeen Usko, luottamus ja epäilys Kristillinen kultti ja riitit (Jeesus, kolmiyhteinen Jumala)