Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KIELEN KUVALLISUUS.
Advertisements

Retoriset keinot.
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Terveysosaaminen ja media
Novellin analyysin käsitteitä
Kirjallisuuden lajit.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Nauru kritiikin keinona
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
Kirjallisuuden lajeja
Terveysosaaminen ja media
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Essee – tekstien jalokivi
Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Asiatekstien perustyylilaji YTL:n vaatimus äidinkielen kokeelta
EPIIKKA Proosan analyysia
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
TEKSTILAJIT PERUSPIIRTEITÄ JA TULKINTAVÄLINEITÄ. TIETOA VÄLITTÄVÄT TEKSTIT ERI ALOJEN TIETOTEOKSET, TIETOSANAKIRJAT, OPPIKIRJAT ERI ALOJEN TIETOTEOKSET,
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Tarina - ikiaikainen tapa kertoa asioista!. Ihmiskunta on aina kertonut tarinoita: leirinuotioilla, satujen muodossa, elokuvissa, tv-sarjoissa, kolumneissa,
Mainonnan vaikutuskeinoja
Kampusopaskoulutus Jaana Laakkonen Mikä tekee esityksestä kiinnostavan?
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Tekstilaji eli genre Tekstilajeilla on eri tehtäviä.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
Retorisia keinoja Argumentoinnin tueksi vaikuttavaan kirjoittamiseen ja puhumiseen Sari Toivakka, Retoriset keinot = Kielen tyylikeinot = Tehokeinot.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Proosatekstin analyysi
Jakso 2 Tehdään politiikkaa.
Kuva-analyysin harjoittelemista
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Essee – tekstien jalokivi
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Mainonnan vaikutuskeinoja
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Huumoria ja vertauskuvia
Tietoa välittävä puheenvuoro
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Konteksti polttopisteessä
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Novellianalyysin kirjoittaminen
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Esityksen transkriptio:

Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista

Mediatekstien erilaisia vaikutuskeinoja 1. Kielen retoriset keinot 2. Kuvan keinot 3. Tarinallisuus eli narratiivisuus 4. Huumorin ja naurun keinot 5. Myytit ja intertekstuaalisuus 6. Ideologia ja arvot 7. Perustelutavat eli argumentointi 8. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne 9. Kanava, kirjoittaja 10. Muita keinoja vaikuttaa?

Kielen retoriset keinot (ks Kielen retoriset keinot (ks. Kielen retoriset keinot -diaesitys ja Särmä) vastaanottajan puhuttelu alan erikoissanasto, englannin kieli täsmälliset yksityiskohdat tarkat luvut liioittelut tehokkaat sanavalinnat toistaminen sanaleikkiit kuvakieli vastakkainasettelut Retoriset kysymykset luettelot ja kolmikanta jne. ”Nyt tuli jytky” https://www.youtube.com/watch?v=IT06siITu0Q Jytky-remix

2. Kuvan keinot (Kertaa Särmän avulla!) Kuvakoko ja –kulma Sommittelu Värit Muodot Suunnat Valo ja varjo Tila Kuvan elementit jne.

3. Tarinallisuus eli narratiivisuus Eri mediateksteissä käytetään perinteisen kertomuksen elementtejä vaikuttamiseen: Henkilöhahmoja, eläinhahmoja Hyvä-paha -asetelmaa Tapahtumia, juonta Fiktiivisyyttä -Symbolisuutta Motiiveja Kerronnan näkökulmaa Myyttisyyttä Aikaa ja paikkaa Jne. http://mtl.fi/fi/medialle/uutiset/mtln-uutisia/tarinallinen-mainos-puhutteli-ja-miellytti-raatia-sinebrychoffin https://www.instagram.com/p/BHO500sBWmb/ Vaeltaja-mainos Myös uutiset kertovat tarinoita!

4. Huumorin ja naurun keinot Vastakohdat Liioittelu Stereotypiat ja niiden rikkominen Yllätykset Toisto Kielellinen huumori Jne. Lue Särmästä ja vihosta lisää!

5. Myytit ja intertekstuaalisuus - Ikivanhat tarut ja käsitykset naisesta, miehestä, hyvästä, pahasta, sankarista, roistosta jne. - Muiden tekstin tai kuvien yhteys toiseen tekstiin tai kuvaan http://www.slideshare.net/Aikakausmedia/help-nin-tehdn-hyv-aikakauslehtimainos-2016 Näin tehdään hyvä mainos

6. Tekstin ideologia ja arvot sekä faktojen valinta, näkökulma, periaatteet, tavoitteet - esimerkiksi mainonta, iltapäivälehdistö, kansalaisjärjestöt, politiikka, puolueet https://www.perussuomalaiset.fi/ Perussuomalaisen puolueen kotisivu

7. Perustelut eli argumentointitavat (Kertaa Särmästä!) Järki ja tunne! Esimerkiksi: Määrällistäminen Esimerkit Kokemukset Arvot Faktat Jne. http://www.hs.fi/elama/a1470193725610 Rosa Meriläisen kolumnit

8. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne printtiteksti:otsikko, ingressi, kainalojuttu, sitaatit jne. sähköinen teksti: erilaiset rakenteet eri tekstilajeilla erilaiset visuaaliset käytänteet tekstin sisäinen rakenne http://www.volvocars.com/fi Volvon kotisivut

9. Kanava ja kirjoittaja some, sanomalehti, aikakauslehti, tv… asiantuntija, toimittaja, tavis… tekijän ääni ja rooli

10. Muita mediatekstien keinoja vaikuttaa? Puhujan taidot, erityisesti nonverbaliikka Musiikki Mielikuvien luominen Brändit ja imago ? https://www.youtube.com/watch?v=tIgzT35aMxY Miten syntyy vaikuttava puhe? Marco Bjurströmin kertomana https://www.youtube.com/watch?v=3rq9DnSYghE Presidentti Halosen puhe kouluille ”YK ja maailman tila” 2014