Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Mediatekstien erilaisia vaikutuskeinoja 1. Kielen retoriset keinot 2. Kuvan keinot 3. Tarinallisuus eli narratiivisuus 4. Huumorin ja naurun keinot 5. Myytit ja intertekstuaalisuus 6. Ideologia ja arvot 7. Perustelutavat eli argumentointi 8. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne 9. Kanava, kirjoittaja 10. Muita keinoja vaikuttaa?
Kielen retoriset keinot (ks Kielen retoriset keinot (ks. Kielen retoriset keinot -diaesitys ja Särmä) vastaanottajan puhuttelu alan erikoissanasto, englannin kieli täsmälliset yksityiskohdat tarkat luvut liioittelut tehokkaat sanavalinnat toistaminen sanaleikkiit kuvakieli vastakkainasettelut Retoriset kysymykset luettelot ja kolmikanta jne. ”Nyt tuli jytky” https://www.youtube.com/watch?v=IT06siITu0Q Jytky-remix
2. Kuvan keinot (Kertaa Särmän avulla!) Kuvakoko ja –kulma Sommittelu Värit Muodot Suunnat Valo ja varjo Tila Kuvan elementit jne.
3. Tarinallisuus eli narratiivisuus Eri mediateksteissä käytetään perinteisen kertomuksen elementtejä vaikuttamiseen: Henkilöhahmoja, eläinhahmoja Hyvä-paha -asetelmaa Tapahtumia, juonta Fiktiivisyyttä -Symbolisuutta Motiiveja Kerronnan näkökulmaa Myyttisyyttä Aikaa ja paikkaa Jne. http://mtl.fi/fi/medialle/uutiset/mtln-uutisia/tarinallinen-mainos-puhutteli-ja-miellytti-raatia-sinebrychoffin https://www.instagram.com/p/BHO500sBWmb/ Vaeltaja-mainos Myös uutiset kertovat tarinoita!
4. Huumorin ja naurun keinot Vastakohdat Liioittelu Stereotypiat ja niiden rikkominen Yllätykset Toisto Kielellinen huumori Jne. Lue Särmästä ja vihosta lisää!
5. Myytit ja intertekstuaalisuus - Ikivanhat tarut ja käsitykset naisesta, miehestä, hyvästä, pahasta, sankarista, roistosta jne. - Muiden tekstin tai kuvien yhteys toiseen tekstiin tai kuvaan http://www.slideshare.net/Aikakausmedia/help-nin-tehdn-hyv-aikakauslehtimainos-2016 Näin tehdään hyvä mainos
6. Tekstin ideologia ja arvot sekä faktojen valinta, näkökulma, periaatteet, tavoitteet - esimerkiksi mainonta, iltapäivälehdistö, kansalaisjärjestöt, politiikka, puolueet https://www.perussuomalaiset.fi/ Perussuomalaisen puolueen kotisivu
7. Perustelut eli argumentointitavat (Kertaa Särmästä!) Järki ja tunne! Esimerkiksi: Määrällistäminen Esimerkit Kokemukset Arvot Faktat Jne. http://www.hs.fi/elama/a1470193725610 Rosa Meriläisen kolumnit
8. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne printtiteksti:otsikko, ingressi, kainalojuttu, sitaatit jne. sähköinen teksti: erilaiset rakenteet eri tekstilajeilla erilaiset visuaaliset käytänteet tekstin sisäinen rakenne http://www.volvocars.com/fi Volvon kotisivut
9. Kanava ja kirjoittaja some, sanomalehti, aikakauslehti, tv… asiantuntija, toimittaja, tavis… tekijän ääni ja rooli
10. Muita mediatekstien keinoja vaikuttaa? Puhujan taidot, erityisesti nonverbaliikka Musiikki Mielikuvien luominen Brändit ja imago ? https://www.youtube.com/watch?v=tIgzT35aMxY Miten syntyy vaikuttava puhe? Marco Bjurströmin kertomana https://www.youtube.com/watch?v=3rq9DnSYghE Presidentti Halosen puhe kouluille ”YK ja maailman tila” 2014