Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulusektorin tiedot Kansalaisen palvelunäkymään VIRTA-opintotietopalvelusta Paula Merikko
Advertisements

Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/
Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Palvelunäkymät ja palveluväylä Tilanne ja liitynnät.
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
Ammattikorkeakoulujen julkaisutiedonkeruun kehittäminen Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari Turku.
KaPa ohjelman arkkitehtuurityön tilanne JUHTA JHKA jaosto Joonas Kankaanrinne, VRK.
ORCID-tutkijatunnisteen käyttöönotto Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari
Pertiva haastattelut palveluväyläliittymistä ja omien rekisteritietojen liittämisestä palvelunäkymiin JUHTA Perustietovarantojaosto Joonas Kankaanrinne,
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Sisäasiainministeriö
Tutkimustietovaranto
Julkaisutietovirrat - tilannekatsaus
Verkkokauppa ja sähköinen asiointi Suomessa
Yhtenäisen metatiedon tärkeys loppukäyttäjän kannalta
Esa Tallbacka Kela Luonnos SoTe-palveluvisio Kokonaisarkkitehtuuriselvitys SoTe-organisaatiorekisteri työpaja Esa Tallbacka.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
VIRTA-julkaisutietopalvelun pilotointi
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Älykäs talotekniikka DI Veijo Piikkilä (Stateko.fi)
VARDA-tietovarannon ja varhaiskasvatuksen tietovirtojen kehittäminen
Tiedon suojaaminen ja turvaaminen
Sanni Pietiläinen Myelpt14a
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Hanketietovarannon tietosisältö ja tietovirrat
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
VIRTA-julkaisutietopalvelu ja tutkijan tietovirrat
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Tilannekatsaus: Palvelunäkymät ja Palveluväylä hankkeet
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Digimatka vuodesta 2014 nykyhetkeen
OKM AJANKOHTAISTA
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
<Hankkeen nimi>
Aineisto CANopen projektit Simulointikirjasto Prosessi RDF-malli
Saavutettavuusvalvonta
Luvat ja valvonta – ekosysteemi (luonnos)
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi
Helena Majamäki , Yhteistyökokous Korkeakoulut-Kela-CSC
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
PERA-määritys – päivitys Palveluväylän viitearkkitehtuurin liite
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Tutkimushallinnon sanaston julkistus ja sanaston käyttö
Esityksen transkriptio:

Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri Paula Merikko 28.11. 2016

KaPA-laki  "KaPA-laki" eli laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) astui voimaan 15.7.2016. Tavoitteena on parantaa julkisten palvelujen saatavuutta, laatua, tietoturvallisuutta, yhteentoimivuutta ja ohjausta sekä edistää julkisen hallinnon tehokkuutta ja tuottavuutta. Laissa säädetään julkisen hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista, niitä koskevista vaatimuksista, niiden tuottamiseen liittyvistä tehtävistä sekä tuottamiseen liittyvästä henkilö- ja muiden tietojen käsittelystä. Lisäksi laissa säädetään oikeudesta ja velvollisuudesta käyttää yhteisiä sähköisen asioinnin tukipalveluja sekä tukipalvelujen käytön edellytyksistä. Käyttövelvoite kattaa valtion hallintoviranomaiset, virastot, laitokset ja liikelaitokset sekä kunnalliset viranomaiset niiden hoitaessa laissa niille säädettyjä tehtäviä, tuomioistuimet ja muut lainkäyttöelimet.

Kansallisen palveluarkkitehtuurin palvelut Asiointivaltuuspalvelun avulla voi tarkistaa henkilön tai yrityksen oikeuden asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Palvelunäkymät tarjoavat julkishallinnon asiakkaille pääsyn sähköisiin palveluihin ja tiedot kaikista palveluista helposti yhdestä paikasta. Palvelutietovarantoa (PTV) hyödyntämällä palveluiden ja palveluntarjoajien tiedot voidaan kuvata yhdenmukaisesti minkä tahansa sähköisen palvelun käyttöön. Tunnistuspalvelu mahdollistaa Suomen ja EU-kansalaisen sähköisen tunnistamisen tietoturvallisesti erilaisia tunnistusvälineitä hyödyntäen. Viestinvälityspalvelu mahdollistaa viranomaisten sähköisen tiedoksiantoviestinnän riippumatta siitä, missä formaatissa asiakas viestit haluaa vastaanottaa. Palveluväylä tarjoaa vakioidun tavan tietojen siirtoon organisaatioiden välillä mahdollistaen turvallisten palvelukokonaisuuksien rakentamisen.

Kansallinen palveluväylä Palvelut liitetään palveluväylään VRK:n ohjeiden mukaisesti (esuomi.fi) Liitynnän tekemisen jälkeen oman palvelun kehittämisessä voi hyödyntää kaikkia Palveluväylään integroituja tietolähteitä ja palvelukomponentteja Palveluväylän liityntäkatalogi tuo kaikkien kokonaisuudessa mukana olevien palveluiden rajapinta-, sisältö- ym. tiedot kaikkien saataville ja käytettäväksi Julkisen sektorin organisaatioiden on mahdollista saada VM:ltä rahoitusta palveluväylän käyttöönottoon.

Palveluväylän tekniikasta Palveluväylä on Viron X-Road-ratkaisuun perustuva standardi tapa siirtää tietoa tietovarantojen ja niitä hyödyntävien tietojärjestelmien välillä Tietolähteiden ja tietojärjestelmien liittäminen palveluväylään tapahtuu liityntäpalvelimien avulla. Jokaisella palveluväylään liitetyllä järjestelmällä on liityntäpalvelin, jonka kautta sanomat kulkevat. Liityntäpalvelin vastaa mm. palvelukutsujen välittämisestä järjestelmien välillä, palvelukutsujen varmennekättelystä, tietoliikenteen ja sanomien salauksesta, lokituksesta ja käyttöoikeuksien hallinnasta. Liityntäpalvelin voi olla organisaatiokohtainen tai monen organisaation kesken yhteinen Kaikki palveluväylän viestiliikenne on suoraan liityntäpalvelinten välistä, eivätkä palveluväylän kautta lähetetyt sanomat näin ollen kulje minkään yhden keskitetyn pisteen kautta. Myös lokitiedot ovat liityntäpalvelinkohtaisia, eikä niitä kerätä keskitetysti yhteen yksittäiseen paikkaan SOAP on XML-kieleen pohjautuva tietoliikenneprotokolla, jota käytetään liityntäpalvelimien rajapintatoteutuksissa HTTP-protokollan yli

Palveluväylä ja varhaiskasvatuksen tietovirrat Integraatiot toteutetaan ensisijaisesti kansallisen palveluväylän kautta  Vaihtoehtoisena toimintatapana tiedot toimitetaan tietovarantoon JSON- ja/tai XML-muodossa suojatun ja varmennetun yhteyden yli (HTTPS REST ja/tai SFTP) Tietovarantoon voidaan toimittaa aina koko aineisto (uusi versio korvaa vanhan) tai päivittää uudet/muuttuneet tiedot Aineiston muodostamiseen excel-tiedostosta on mahdollista tuottaa työkalu. Pohdinnassa suoratallennusmahdollisuus (pienet kunnat & yksityiset) Tietoja voidaan käyttää tietovarannosta joko CSC:n toteuttamin aineistopoiminnoin tai rajapintojen avulla

Lisätietoa KaPA-viestintäkanavalta Kiitos! Väestörekisterikeskus vastaa palveluarkkitehtuurin palveluntuotannosta. Lisätietoa KaPA-viestintäkanavalta eSuomi.fi. CSC:n VARDA-tiimi varda@csc.fi