Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä

Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Hämeenlinnan ja Hattulan Elinkeinostrategia
OSAAMISEN VIENNIN EDISTÄMISESTÄ Alueellisesta hankkeesta ja kansallisesta klusterista MYR:n koulutusjaosto Johtaja Kari Seppälä Turun yliopiston.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Oppimisratkaisut-ohjelma
Työpaikkakouluttaja- hanke
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Strategiset tavoitteet Käytämme monipuolisesti ammattiyhdistystoiminnan keinoja jäsenten asioiden ajamiseen. Vaikutamme luottamusmiesjärjestelmän toimivuuden.
1 AMMTILLISEN KOULUTUKSEN MERKITYS KUNNALLE
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Onko Suomessa tehty paljon vai vähän? Voitaisiinko tehdä enemmän? Mitä ja miten? Mediastudio ( ) tutkimus, koulutus, kehittämispalvelut erikoistuminen.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Suhdannekehitys Pohjois-Karjalassa loppuvuonna 2014 TRENDIT 1/2015 -julkistustilaisuus maakunta-asiamies Kimmo Niiranen.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia KOULUTUSVIENNISTÄ OSAAMISLIIKETOIMINTAAN.
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Perustettu
Yleissivistävän koulutuksen kansainvälistämispäivät
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Ammatinen koulutus uudistuu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
TE-toimiston yrityspalvelut
Team Finland – palvelutarjonta
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Koulutusvienti käyntiin
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Infran elinkaaren mallintamisen koulutus
Yhdessä koulutustakuuseen - hankkeen loppuseminaari Kilta-Sali, Helsinki, torstai , klo Klo n Kommenttipuheenvuoro Ilkka Halavan.
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia AMMATILLISENN KOULUTUKSEN VIENNIN ERITYISPIIRTEITÄ Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia

Ammatillisen koulutuksen viennin keskeiset elementit

Miksi mukaan koulutusvientibisnekseen? Henkilöstön osaamisen kehittämistä - urapolkuja ja ymmärrystä globalisoituvista markkinoista. Suomalaiset yritykset kansainvälistyvät - ammatillinen koulutus on kumppanina mukana rakentamassa Suomi-brändiä ja kouluttamassa henkilöstöä yhdessä yritysten kanssa. Monet tulevaisuuden alat ovat born global, emme halua emmekä voi jäädä kelkasta. Tarvitsemme jatkossa enenevässä määrin monikulttuurista osaamista. Miksi mukaan koulutusvientibisnekseen?

Ammatillisesta koulutuksesta kansainvälistä liiketoimintaa Uusi osaamisen ulottuvuus. Tarve uusille liiketoimintamalleille. School in school/school in company - emme panosta seiniin vaan osaamiseen. Toiminta keskittyy kohdemaihin, ei kouluttamiseen Suomessa. Tuotteistettuja, monistettavia kokonaisuuksisa -> tutkintoon johtavan koulutuksen vienti. Ammatillisesta koulutuksesta kansainvälistä liiketoimintaa

Koulutusta on viety, mikä muuttuu kun lopputuloksena on tutkinto? Tarvittavat prosessit ja sopimukset koti- ja ulkomailla. Vienti/tuotteistamistuet kuntoon. Yhdessä - ei erikseen. Koulutuksen järjestäjien ja yritysten konsortiot. Digitaaliset ratkaisut. Suomen ammatillisen koulutuksen brändin rakentaminen ja promoaminen maailmalla. Mitä tulee huomioida?