Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Häme-ohjelma on Kanta-Hämeen tulevaisuuden tekemisen strateginen ohjelma Häme-ohjelma sisältää maakuntasuunnitelman ja maakuntaohjelman. Strategiaosa.
Advertisements

Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Jussi Laitinen & Reko Martti
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Toimivaltainen viranomainen
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Keski-Uudenmaan UUSI kunta Sivistyksen palvelut , esittely Nuorisovaltuustoille.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
KAUPUNKISEUTU infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
1 Tervetuloa!. 2 Säästöpankit osa suomalaista yhteiskuntaa jo lähes 200 vuotta Säästöpankit muodostavat Suomen vanhimman pankkiryhmän. –Ensimmäinen Säästöpankki.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
HSL-kuntayhtymän perustaminen Strategiaperusta Ohjausryhmä
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
KUUMA –johtokunta HS
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
VÄESTÖKATSAUS lokakuu 2016
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Esiselvitys.
Tienpito Nykytilan kartoitus
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
VÄESTÖKATSAUS heinäkuu 2017
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
VÄESTÖKATSAUS maaliskuu 2017
VÄESTÖKATSAUS heinäkuu 2016
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
VÄESTÖKATSAUS huhtikuu 2017
Hämeen parasta kehittämistä!
VÄESTÖKATSAUS kesäkuu 2017
VÄESTÖKATSAUS syyskuu 2016
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Liikenteen palvelulaki
HYVINVOINTIKESKUS KUNTALAISINFO ma
Asiakkaan valinnanvapaus
Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Trafin rooli ja tehtävät
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
ICT-valmistelun tuki maakuntien perustamisen esivalmisteluvaiheessa
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Kuntaliiton ajankohtaispäivä Etelä-Savo
Aluekehityssuunnittelija
Esityksen transkriptio:

Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus Tehtävä: Liikennepalveluiden maakunnallinen kehittäminen ja järjestäminen - Joukkoliikenne -

Tehtävien nykytilan kartoitus Lakiperusta: Joukkoliikenteen järjestämistä sääntelevät EU:n asetus rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista sekä kansallinen joukkoliikennelaki. HE liikennekaareksi: Liikennekaaren ensimmäinen vaihe on eduskunnan käsiteltävänä ja on tulossa voimaan 1.7.2018. Toisen vaiheen valmistelu on käynnissä ja kolmas vaihe on vielä tulossa.

1. Vaikuttavuus. Miksi tätä tehtävää hoidetaan? Poliittisen ohjauksen näkökulmasta (mitä kansan valitsemat edustajat haluavat nähdä tapahtuvan?) Liikennepalveluiden halutaan olevan saatavilla siten, että ne tyydyttävät ihmisten erilaiset liikkumistarpeet (koulumatkat, työmatkat, asiointimatkat) ja joukkoliikenne koetaan toimivaksi ja sujuvaksi, kuitenkin kohtuullisin julkisin kustannuksin Lainsäädäntöohjauksen näkökulmasta (mitkä pakolliset asiat lainsäätäjä on määrännyt maakunnalle?) Nykyisin ELY-keskukset, joissa L-vastuualue (9 kpl) vastaavat siitä joukkoliikenteestä, jonka on kaavailtu siirtyvän maakuntahallinnolle (18 kpl) ja kunnat (vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset, koulukuljetukset) sekä KELA (sairasvakuutuslain mukaiset kuljetukset) yhteiskunnan korvaamista kuljetuksista. Joukkoliikenteen järjestämisestä vastaavat nykyisen joukkoliikennelain ja HE liikennekaareksi mukaisesti joukkoliikenteen toimivaltaiset viranomaiskaupungit ja kaupunkiseudut (26 kpl). Maakuntalakiuudistuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä joukkoliikennetehtäviä siirtyy maakuntien vastuulle, mutta perusopetus säilyy kuntien vastuulla Hämeenlinnan kaupunki on seudullinen joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen ja vastaa joukkoliikennepalvelujen järjestämisestä alueella, joka kattaa Hämeenlinnan lisäksi Hattulan ja Janakkalan kunnat, Riihimäki on kuntakohtainen joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen, muulla Kanta-Hämeen alueella Uudenmaan ELY-keskus on joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen ja tämä nykyinen ELY-keskuksen osuus siirtyy Kanta-Hämeen maakunnan tehtäväksi. Joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen tehtävät kattavat joukkoliikenteen tavoitteellisen palvelutason määrittelyn yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa, liikennepalvelujen hankkimisen ja markkinaehtoisesti hoidettavaan liikenteeseen reitti- ja kutsujoukkoliikennelupien myöntämisen.

2. Asiakkaat. Ketä varten tätä tehtävää hoidetaan? Joukkoliikennepalveluiden käyttäjät (koululaiset*, työmatkalaiset ja muut joukkoliikenteen käyttäjät) Jatkossa samassa kokonaisuudessa vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten kuljetusten käyttäjät Yleisenä tavoitteena liikennejärjestelmän kehittämisessä ja liikenteen visioissa on joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvattaminen, jolloin joukkoliikenteen asiakkaiksi tavoitellaan myös asukkaita, jotka eivät toistaiseksi ole joukkoliikenteen käyttäjiä. * Perusopetuksen koulukuljetukset säilyvät kuntien vastuulla

3. Prosessit. Miten tätä tehtävää hoidetaan? Joukkoliikenteen kehittäminen on tiivis osa alueen koko liikennejärjestelmän kehittämistä Joukkoliikenteen järjestäminen edellyttää saumatonta yhteistyötä alueen kuntien ja liikenteenharjoittajien kanssa Vanhanmallisen liikennöinnin loppuessa on Kanta-Hämeessä oivallinen paikka kehittää kuljetuksia entistä tehokkaampaan ja palvelevampaan suuntaan Joukkoliikennetehtävien hoitoa on UUD ELY:n osalta kuvattu myös tarkempien prosessikuvausten avulla, jotka on laadittu osatehtävittäin Joukkoliikennetehtävissä voidaan nähdä seuraavia osa-alueita: Liikennepalveluiden maakunnallinen kehittäminen ja järjestäminen Julkisen henkilöliikenteen suunnittelu ja järjestäminen Julkista henkilöliikennettä koskevat valtion-avustustehtävät (tieliikenteen avoin henkilöliikenne, lentoliikenteen ostot ja lentokenttäavustukset)

4. Henkilöstö ja osaaminen 4. Henkilöstö ja osaaminen. Kuka tätä tehtävää hoitaa ja mitä pitää osata? Uudenmaan ELY-keskuksessa joukkoliikennetehtäviä hoitaa 6 henkilöä. Heidän työaikansa kattaa Uudenmaan ja Kanta-Hämeen joukkoliikennetehtävät. Työaikaa ei seurata maakunnittain, mutta nykyinen toiminta painottuu hyvin vahvasti Uudenmaan maakunnan alueelle. Joukkoliikennetehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää yhteistyökykyä, joukkoliikennelain tuntemusta, hankintojen osaamista sekä hyvää suunnittelunäkemystä

5. Resurssit ja kumppanuudet 5. Resurssit ja kumppanuudet. Millä rahoilla tätä tehtävää hoidetaan ja kenen kanssa? Resurssit: Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maakuntien alueella Uudenmaan ELY-keskuksen joukkoliikenneraha oli v. 2016 kokonaisuudessaan 5,6 milj.euroa, josta maksettiin avustuksia v. 2016 2,5 milj.euroa, loppuosa 3,1 milj.euroa menee maksatukseen v. 2017. Tästä rahasummasta osa on kohdistunut Kanta-Hämeen maakunnan alueelle – arvio: ko. rahoitusosuudesta on, että noin 10-15% Uudenmaan ELY:n joukkoliikennerahoituksesta kohdistui viime vuonna Kanta-Hämeeseen. Rahoituksen jakautuminen alueittain vaihtelee myös paljonkin vuosittain, riippuen mm. millaista liikennettä on kilpailutuksissa. Kunnat osallistuvat joukkoliikenteen yhteishankintoihin omalla rahoitusosuudellaan, enimmillään jopa 80 % osuudella. Tulevaisuudessa rahoitusosuus sekä Forssan että Riihimäen seudulla tulee kasvamaan, koska hankittavaa liikennettä tulee koko ajan lisää. Kumppanuudet: muut toimivaltaiset viranomaiset, kunnat, muut ELY-keskukset, Liikennevirasto, LVM, järjestöt ja liikennöitsijät