Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Advertisements

Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opiskelijaksi lukioon?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
TYTTÖJEN OIKEUKSIEN PÄIVÄ
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oulun normaalikoulun lukio
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Mitä osallisuus voisi olla?
KV-toiminnan vuoropuhelumalli
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Keitä me olemme? Koulutus- ja verkostoitumispäivä Tampereen seudun koulujen kv-vastaaville Tiina Sarisalmi.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ekaluokalle 2017.
Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Ajankohtaista ELY-keskuksesta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
KEIJO KEIJO
Omnia.fi/yhteishaku.
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa! Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille 2016 19.9.2016 Tiina Sarisalmi ja Nina Hansén

Perusopetuksen ja lukion tehtävä Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä Perusopetuksen globaalikasvatus luo edellytyksiä oikeudenmukaiselle ja kestävälle kehitykselle YK:n asettamien kehitystavoit- teiden suuntaisesti. (POPS s. 16) (LOPS s.5 ja s.29) OIKEUDENMUKAINEN JA KESTÄVÄ KEHITYS Miten huomioitu paikallisessa opetussuunnitelmassa? oppiaineiden sisällöissä toimintakulttuurissa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa / aihekokonaisuuksissa ja teemaopinnoissa Tiina Sarisalmi ja Nina Hansén

Keskusteluryhmistä poimittua: Helpoin toteuttaa laaja-/monialai- sissa opintokokonaisuuksissa – näin kaikki oppilaat osallistuvat opetta- jista riippumatta Kv-yhteistyökumppaneiden vierailut avartavat Koko koulu sitoutuu kestävään kehitykseen, osaksi koulun toimintakulttuuria ja näkyväksi esim. käytäville Vihreä Lippu –koulut Kirjataan tapahtumat lukuvuosisuunnitelmaan Hyödynnetään vuosikelloa kv-toiminnan suunnittelussa Tiina Sarisalmi 19.9.2016 Opetushallitus

Perusopetuksen ja lukion tehtävä Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä Työtä tehdään yhdessä muissa maissa toimivien koulujen ja opetuksen kehittäjien kanssa. (POPS s. 16) Kunnioitusta ja luottamusta muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan vahvistetaan kaikessa toiminnassa, myös kansainvälistä yhteistyötä tehden. (POPS s. 19) Lukio-opetus kannustaa kansainväliseen yhteistyöhön ja maailmankansalaisuuteen. (LOPS s.5) KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ JA VERKOSTOITUMINEN Miten huomioitu paikallisessa opetussuunnitelmassa? oppiaineiden sisällöissä toimintakulttuurissa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa / aihekokonaisuuksissa ja teemaopinnoissa 19.9.2016 Opetushallitus

Keskusteluryhmistä poimittua: Tarpeeksi pienin askelin edeten, small steps ”Paulan pyramidi” käyttöön Kotikansainvälisyys, ei aina liikkuvuuksia Digitaaliset yhteydet auttavat kansainvälistymään ilman matkustelua Vierailut maksullisia? Osa koulutusvientiä. Oppilaat toimijoina, opiskelijat kv-oppiaina muille Opiskelijat pitävät blogia Erasmus opettajaharjoittelijat hyödynnetään Tiina Sarisalmi 19.9.2016 Opetushallitus

Perusopetuksen ja lukion tehtävä Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä Perusopetus vaikuttaa myönteisenä ja yhteiskuntaa rakentavana muutosvoimana kansallisesti ja kansainvälisesti. (POPS s. 16) Se rohkaisee oppilaita kohtaamaan avoimesti ja uteliaasti maailman moninaisuutta sekä toimimaan oikeudenmukaisemman ja kestävämmän tulevaisuuden puolesta. (POPS s. 27) Tavoitteena on kannustaa opiskelijoita kestävään elämäntapaan ja toimintaan kestävän kehityksen puolesta (LOPS s.29) OSALLISUUS JA AKTIIVINEN TOIMIJUUS Miten huomioitu paikallisessa opetussuunnitelmassa? oppiaineiden sisällöissä toimintakulttuurissa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa / aihekokonaisuuksissa ja teemaopinnoissa 19.9.2016 Opetushallitus

Keskusteluryhmistä poimittua: Lähikoulut hyödyksi, luonnollinen yhteistoiminta Eri kotikielet hyödynnetään Luokkatunnit eri teemoilla Oppilaat mukaan koulun tiimeihin Oppilaat mukaan hanketiimiin Tiina Sarisalmi 19.9.2016 Opetushallitus