Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa! Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille 2016 19.9.2016 Tiina Sarisalmi ja Nina Hansén
Perusopetuksen ja lukion tehtävä Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä Perusopetuksen globaalikasvatus luo edellytyksiä oikeudenmukaiselle ja kestävälle kehitykselle YK:n asettamien kehitystavoit- teiden suuntaisesti. (POPS s. 16) (LOPS s.5 ja s.29) OIKEUDENMUKAINEN JA KESTÄVÄ KEHITYS Miten huomioitu paikallisessa opetussuunnitelmassa? oppiaineiden sisällöissä toimintakulttuurissa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa / aihekokonaisuuksissa ja teemaopinnoissa Tiina Sarisalmi ja Nina Hansén
Keskusteluryhmistä poimittua: Helpoin toteuttaa laaja-/monialai- sissa opintokokonaisuuksissa – näin kaikki oppilaat osallistuvat opetta- jista riippumatta Kv-yhteistyökumppaneiden vierailut avartavat Koko koulu sitoutuu kestävään kehitykseen, osaksi koulun toimintakulttuuria ja näkyväksi esim. käytäville Vihreä Lippu –koulut Kirjataan tapahtumat lukuvuosisuunnitelmaan Hyödynnetään vuosikelloa kv-toiminnan suunnittelussa Tiina Sarisalmi 19.9.2016 Opetushallitus
Perusopetuksen ja lukion tehtävä Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä Työtä tehdään yhdessä muissa maissa toimivien koulujen ja opetuksen kehittäjien kanssa. (POPS s. 16) Kunnioitusta ja luottamusta muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan vahvistetaan kaikessa toiminnassa, myös kansainvälistä yhteistyötä tehden. (POPS s. 19) Lukio-opetus kannustaa kansainväliseen yhteistyöhön ja maailmankansalaisuuteen. (LOPS s.5) KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ JA VERKOSTOITUMINEN Miten huomioitu paikallisessa opetussuunnitelmassa? oppiaineiden sisällöissä toimintakulttuurissa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa / aihekokonaisuuksissa ja teemaopinnoissa 19.9.2016 Opetushallitus
Keskusteluryhmistä poimittua: Tarpeeksi pienin askelin edeten, small steps ”Paulan pyramidi” käyttöön Kotikansainvälisyys, ei aina liikkuvuuksia Digitaaliset yhteydet auttavat kansainvälistymään ilman matkustelua Vierailut maksullisia? Osa koulutusvientiä. Oppilaat toimijoina, opiskelijat kv-oppiaina muille Opiskelijat pitävät blogia Erasmus opettajaharjoittelijat hyödynnetään Tiina Sarisalmi 19.9.2016 Opetushallitus
Perusopetuksen ja lukion tehtävä Mitä kysymyksiä, oivalluksia ja tunteita koulujen ops-työssä heräsi? Perusopetuksen ja lukion tehtävä Perusopetus vaikuttaa myönteisenä ja yhteiskuntaa rakentavana muutosvoimana kansallisesti ja kansainvälisesti. (POPS s. 16) Se rohkaisee oppilaita kohtaamaan avoimesti ja uteliaasti maailman moninaisuutta sekä toimimaan oikeudenmukaisemman ja kestävämmän tulevaisuuden puolesta. (POPS s. 27) Tavoitteena on kannustaa opiskelijoita kestävään elämäntapaan ja toimintaan kestävän kehityksen puolesta (LOPS s.29) OSALLISUUS JA AKTIIVINEN TOIMIJUUS Miten huomioitu paikallisessa opetussuunnitelmassa? oppiaineiden sisällöissä toimintakulttuurissa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa / aihekokonaisuuksissa ja teemaopinnoissa 19.9.2016 Opetushallitus
Keskusteluryhmistä poimittua: Lähikoulut hyödyksi, luonnollinen yhteistoiminta Eri kotikielet hyödynnetään Luokkatunnit eri teemoilla Oppilaat mukaan koulun tiimeihin Oppilaat mukaan hanketiimiin Tiina Sarisalmi 19.9.2016 Opetushallitus