BIOLOGINEN NÄKÖKULMA TIEDONKÄSITTELYYN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PS aivot Anne Rongas © Anne Rongas.
Advertisements

Penfield kokeita aivoleikkausten yhteydessä
Lääketieteellisen tekniikan ja laskennallisen tieteen laitos & Laskennallisen kompleksisten systeemien tutkimuksen huippuyksikkö Vastauksia pieniin ja.
Kappale 12 Tiedät keskus- ja ääreishermoston eron tässä vaiheessa. Kuva 40 B. Keskushermosto: aivot ja selkäydin Ääreishermoston tuntohermosolut tuovat.
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Aivojen sähköinen taustatoiminta ja kognitiiviset prosessit
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
HERMOSTON TUTKIMUSMAHDOLLISUUKSIA 1.yksittäisten neuronien ja hermosolukimppujen tutkimus mikroelektrodien avulla  antaa tietoa hermosolutason perustoiminnoista.
Aivot ja psyyke —kaksi osittain päällekkäistä tieteenalaa: 1.NEUROPSYKOLOGIA 2.KOGNITIIVINEN NEUROTIEDE AIVOJEN RAKENTEELLI- NEN POIKKEAMA aivovaurio koe-eläinten.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI TYÖMUISTI.
Kappaleet KooKooHuu2015. REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Viestinnän tilanne kesä 2016
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Ja tee leikkimielinen persoonallisuustesti
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Hermosolun rakenne ja toiminta
TIETOISUUS Sensorisen deprivaation koe - alkuperainen Split brain
Minna, Viktoria, Sanni, Sofia ja Reetta
Hermosto Hermosto jaetaan: 1. Keskushermosto (aivot + selkäydin)
2 TIEDONKÄSITTELYN BIOLOGINEN PERUSTA
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Hermoston rakenne ja toiminta
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
Motorinen kehittyminen
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Kpl 7.
Skeema Aivojen otsalohkot osallistuvat toiminnanohjaukseen
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
5 MUISTI PS3 LAJM.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Aivojen mielihyvärata ja päihteiden vaikutus mielihyvärataan
Kognitiivinen psykologia
NUORUUS PS2 LAJM.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
1. Mitä tiedonkäsittely on?
TIEDONKERUUMENETELMÄT
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
6. Havaitseminen.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Sisältöalueet esiopetuksessa
Tervetuloa Innopajaan
Terveiset Yö-ryhmästä
KLIININEN FYSIOLOGIA ALANA
LASTEN EKG -AIHEITA TUTKIMUKSELLE
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Opettajan pedagoginen ajattelu
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Istuma- ja näyttöpäätetyö
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

BIOLOGINEN NÄKÖKULMA TIEDONKÄSITTELYYN Biologinen psykologia = hermoston ja hormonien merkitys ihmisen ja eläinten toiminnassa - Evoluutio – evoluutiopsykologia - Käyttäytymisgenetiikka: miten geenit selittävät yksilöiden välisiä eroja - Neuropsykologia: aivovaurioiden tutkiminen ja niiden kuntouttaminen - Kognitiivinen neurotiede: tiedonkäsittelyn prosessit ja niiden hermostollinen perusta Tutkimusmenetelmiä: autonomisen hermoston tutkiminen, yksittäisten hermosolujen ja hermoratojen tutkiminen, aivotutkimus

EVOLUTIIVINEN/VERTAILEVAN PSYKOLOGIAN NÄKÖKULMA HERMOSTON KEHITYKSEEN 1. Sopeutuvin elää (geenien valikoituminen) 2. Hermosolun synty - alkeelliset eliöt käyttävät nesteitä, koon kasvaessa tarvitaan nopeampi ja tarkempi tapa 3. Kehittyneen hermoston tuntomerkkejä: -enkefalisaatio = kuinka isot aivot suhteessa kehoon

-kortikalisaatio = kuinka suuri pinta-ala aivokuorella suhteessa aivojen kokoon (aivokuori evolutiivisesti uusin kerros) -hermoverkot! = toiminnallisesti toisiinsa kytkeytyvien hermosolujen verkosto 4. Kulttuurievoluutio - kieli välittää - onko nykyään uusien ja vanhojen aivojen osien välillä ristiriita? (nopea kehitys, tekniikka)

Aivojen toiminta

Rakenteellinen jaottelu: isoaivot, pikkuaivot ja aivorunko https://www.youtube.com/watch?v=GYruid82l0U Rakenteellinen jaottelu: isoaivot, pikkuaivot ja aivorunko isoaivot: aivokuori=korteksi, limbinen järjestelmä http://www.g2conline.org/ - isoaivoissa kaksi hemisfääriä = aivopuoliskoa (aivokurkiainen yhdistää) - neljä lohkoa (kummassakin puoliskossa): otsalohko, päälaenlohko, ohimolohko, takaraivonlohko

Toiminnalle keskeistä Toiminnan ydin hermosolun aktivoituminen ja hermosolujen välinen kemiallinen viestintä toimintojen paikantuminen = lokalisointi esim. kuuloalue, tuntoalueet Lateralisaatio = aivopuoliskojen välinen työnjako; näkyy mm. kätisyydessä - Lisäksi motoriset radat risteävät eli vasen aivopuolisko hallitsee kehon oikeaa puolta ja oikea vasenta; myös näköhermot risteävät 1. Vasen aivopuolisko: useimmilla eli oikeakätisillä kielellisesti Hallitseva, näköhavaintojen erittely, musiikki: rytmi, kesto, ajallinen järjestys, tiedon tallentaminen muistiin, oikean puolen liikkeet 2. Oikea aivopuolisko: visuaalisten hahmojen tunnistaminen, Avaruudellinen hahmottaminen, musiikki: melodia, puhe: sävyt, Äänenpainot nk. Prosodia ja intonaatio, tunteiden & kehonkielen Tunnistaminen, vasemman puolen liikkeet

plastisiteetti = aivojen muovautuvuus Alkaa jo ennen syntymää: kasvaessa esim. varhaislapsuudessa ja nuoruudessa voimakasta Kokemukset ja ympäristö vaikuttavat hermosolujen välisiin kytkentöihin; hermoverkot toisaalta myös Esim. aivovaurion jälkeen esim. sokeutuneella näköalueet kuulo- ja tuntoaistin käyttöön; Etenkin aivokuorella assosiatiiviset alueet = alueita, joilla ei yhtä tiettyä tehtävää, vaan jotka yhdistelevät eri alueilta tulevaa tietoa ja välittävät sitä eteenpäin; tärkeä monessa toiminnossa esim. tarkkaavaisuus, tietoisuus Vrt. hermoverkot

KIELEN KÄSITTELY AIVOISSA - Kieli lateralisoitunut oikeakätiset: pääosin vasen; vasenkätiset: joko pääpaino oikeassa tai vasemmassa tai molemmissa -testataan nk. Kätisyys-kyselyllä - Tärkeitä alueita: 1. Brocan alue: puheen tuotto 2. Wernicken alue: ymmärtäminen, merkitykset Huom! Vaatii monen eri alueen yhteistyötä kts. moniste - Kielellisiä vaikeuksia: 1. afasiat: esim. Wernicken afasia, Brocan afasia 2. Lapsilla dysfasiaa ja dysleksiaa = lukihäiriö - Perimä vaikuttaa osaltaan - Voivat vaikeuttaa oppimista, vaikka älykkyys normaali

AIVOKUVANTAMISMENETELMÄT - AIVOJEN TOIMINTA SÄHKÖISTÄ JA KEMIALLISTA - LISÄKSI AIVOT TARVITSEVAT HAPPEA, GLUKOOSIA YMS. TOIMIAKSEEN – MITKÄ ALUEET AKTIIVISEMPIA KUIN TOISET

EEG (elektroenkefalografia) Mittaa aivojen sähköistä toimintaa Voidaan mitata kallon pinnalta tai aivojen pinnalta -Nk. Herätevasteet (tarvitaan toistoja ja keskiarvoistamista)

2. MEG (magnetoenkefalografia) Sähköinen toiminta synnyttää magneettikenttiä, joita voidaan mitata pään ulkopuolelta. Voidaan mitata yhtä aikaa EEG:n kanssa

3. PET (positroniemissiotomografia) - PET mittaa muutosta aivojen verenkierrossa/metaboliassa - Aktiiviset alueet tarvitsevat enemmän happea - Radioaktiivinen varjoaine

4a. MRI - Mittaa veren happipitoisuutta aivoissa/elimistössä (rakennekuva) 4b. fMRI (functional magnetic resonance imaging) - Mittaa muutosta aivojen (tai muun elimistön) verenkierrossa - Paikallisten magneettien voimakkuutta verrataan ulkoiseen magneettiin (potilas/tutkittava on voimakkaassa magneettikentässä)

MENETELMIEN VERTAILUA EEG VANHIN, EDULLISIN, PIENIN EEG JA MEG AJALLISESTI HYVIN TARKKOJA (MILLISEKUNTEJA) PET JA (f)MRI PAIKALLISESTI HYVIN TARKKOJA (MILLIMETREJÄ) EEG HEIKOIN PAIKANNUS, (f)MRI TARKIN VOIDAAN YHDISTELLÄ ELI MITATA SAMAAN AIKAAN: EEG JA MEG (f)MRI +EEG/MEG KEHITTEILLÄ