Näin oppiminen muuttuu Helsingissä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Advertisements

Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
OPPIMISKÄSITYS KOULUN KÄYTÄNNÖISSÄ Pentti Moilanen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tervetuloa! OPS 2016.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Pedagoginen kehittäminen
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Ops-iltapäivä Raumanmeri
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Tervetuloa Haukkavuoreen!
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Näin oppiminen muuttuu Helsingissä

Koulu opettaa tulevaisuuden taitoja ja laaja-alaista osaamista 1.

1. Koulu opettaa tulevaisuuden taitoja Uusi koulu rohkaisee kokeilemaan uutta ja iloitsemaan oppimisesta. Oppilaat tekevät itse ja rakentavat aktiivisesti tietoa. Tärkeintä on ajattelun taitojen oppiminen.

Koko Helsinki avautuu oppimisympäristöksi 2.

2. Koko Helsinki avautuu oppimisympäristöksi Oppilaat istuvat koulupäivän aikana vähemmän ja liikkuvat ulkona enemmän kuin ennen. Tila ja paikka eivät rajoita oppimista. Helsingissä voi oppia erilaisissa ympäristöissä ympäri kaupunkia.

Ilmiöpohjainen opetus ylittää oppiaineiden rajoja 3.

3. Ilmiöpohjainen opetus ylittää oppiaineiden rajoja Arjen hallinnan ja työelämän käytännön taitojen lisäksi koulu haastaa pohtimaan isoja ilmiöitä. Niitä tutkitaan usean oppiaineen näkökulmasta.

3. Ilmiöpohjainen opetus ylittää oppiaineiden rajoja Pasilan peruskoulussa on viisi jaksoa: Teema 2016-17: Minä, pasilalainen 1. Kuulun porukkaan 11.8.-30.9 Jakso 2: Vaikutan ja osallistun 3.10.-30.11. Jakso 3: Tuen ja kannustan 1.12.-7.2. Jakso 4: Tutkin ja etsin yhteyksiä 8.2.-7.4. Jakso 5: Pasila/ kaupunki on meidän 10.4.-3.6.

Digiteknologia edistää kaikkea oppimista 4.

4. Digiteknologia edistää kaikkea oppimista Digiteknologia on sulautunut kaikkiin elämänalueisiin, siksi se tulee mukaan myös kaikkeen oppimiseen ja opetukseen. Helsingissä kaupungin tuore digitalisaatio-ohjelma tuo digiteknologian kouluihin ja edistää uudenlaista tapaa oppia ja opettaa.

Taidot ja tiedot otetaan haltuun yhdessä 5.

5. Taidot ja tiedot otetaan haltuun yhdessä Oppiminen ei ole enää yksilösuoritus, vaan koko ryhmän osaaminen valjastetaan voimavaraksi. Opettajat keskittyvät virheiden korjaamisen sijaan auttamaan oppilaita saamaan tärkeitä onnistumisen elämyksiä ja työskentelemään yhdessä.

Laaja-alainen osaaminen

Arviointi on osa oppimista Arvioidaan oppimisprosessia, ei yksittäisiä suorituksia Oppilaan tarkoitus ymmärtää omaa oppimistaan ja edistymistään Kannustetaan oppilaita ylittämään omat odotuksensa osaamisestaan Oppilas osallistuu aktiivisesti oman oppimisensa arvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen 1.–2. luokalla sanallinen arviointi 3.–5. luokalla sanallinen arviointi 6.–9. luokalla numeroarviointi Numeroarviointia voi täydentää sanallisella arvioinnilla (ei koske päättöarviointia)

Mitä uutta? B1-kieli (ruotsi) alkaa 6. luokalla Yhteiskuntaoppi alkaa 4. luokalla Ympäristöoppia opetetaan 1.–6. luokilla fysiikan/kemian ja biologian/maantiedon tilalla Liikuntaa enemmän Lisää valinnaisuutta 1.–6. luokille (valinnaiskurssitarjotin) Koulumme oma opetussuunnitelma ja tuntijako löytyvät kirjasta sekä osoitteessa: Kaupungin peruskoulujen opetussuunnitelmat http://ops.edu.hel.fi