Työllisyyspoliittinen avustus – Työkokous hanketoimijoille ja TE-tston hankeyhdyshlöille 13.3.2017 TERVETULOA! 10.3.2017 Lappalainen Eija
Ajankohtaisia asioita Hankerahoitus v. 2018 - etukäteistietoa tulevasta Linjaukset TE-toimistojen ja palkkatuettua työtä ja työkokeiluja tarjoavien välityömarkkinatoimijoiden yhteistyöstä TE-toimiston määräaikaishaastattelut ja työllistymissuunnitelmien laatiminen HTV-kiintiöt 100 % palkkatuelle Hankkeiden asiakasinfojen velvoittavuus Työnhakijan tietojen luovutus hanketoimijalle (palkkatukioikeus-kyselyt) kk-seurannat Valo-hankkeen koulutusyhteistyökysely 10.3.2017 Lappalainen Eija
Hankerahoitus v. 2018 - etukäteistietoa tulevasta Viimeinen vuosi hankerahoitusta? Hankehaku syyskesällä Mahdollinen hiljainen haku? 10.3.2017 Lappalainen Eija
TEM linjaus TE-toimistojen ja palkkatuettua työtä ja työkokeiluja tarjoavien välityömarkkinatoimijoiden yhteistyöstä 12 2016 alk. 1. Työtehtävien sisällön tulee ohjata palkkatuen myöntämisen harkintaa ja työkokeilusopimuksien solmimista TE-tsto arvioi, onko tarjottu työ sellainen, että se edistää avoimille markkinoille sijoittumista Sopimusta hyväksyttäessä kiinnitetään huomioita työkokeilun järjestäjän ohjausresursseihin 2. Asiakkaan palvelutarpeiden ja palvelujen tavoitteiden tulee vaikuttaa asiakasohjaukseen 3. TE-tston tulee hankkia asiakkaan osaamisen kehittymisestä palaute Te-toimiston tulee rakentaa toimintamalli, jota käyttäen se hankkii asiakaskohtaisen palautteen palkkatuetun työn päätyttyä Suunnittelukokous 30.3. (TEM. TE-tstot ja YläFemma-hanke) Tästä tulee lisäinformaatiota, kun asia edennyt 4. TE-tstolla tulee olla riittävästi tietoa alueensa työnantajista ja tarjolla olevista työtehtävistä Lähetetty URA-tietotäydennyskysely kaikille hanketoimijoille ja suurimmille 100 % palkkatukea käyttäville toimijoille Palkkatukiyksikkö hyödyntää päätöksiä tehdessä 5. TE-toimiston tulee välittää aktiivisesti tietoa vtm-toimijoille (esim. hyvät käytännöt ja erilaisten infojen järjestäminen) KYSYMYKSET: Yksi tiedotuskanava on TaidonPolku ja suorat e-mailit hanketoimijoille. Mitä muita kanavia voisi käyttää? Tiedotustilaisuudet? Mitä tietotarpeita on? Kuinka usein? Onko hankkeiden ohryilla tässä oma rooli? Tiedonvälitys kulkee ohryn kautta? 10.3.2017 Lappalainen Eija
TE-toimiston määräaikaishaastattelut ja työllistymissuunnitelmien laatiminen Liittyy hallituksen työvoimapalveluiden tehostamiskokonaisuuteen Palkattu lisää henkilökuntaa Otettu käyttöön myös ostopalveluita Haastatteluiden tavoitteena on työttömän nopea työllistyminen, pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisty ja avoimien työpaikkojen nopea täyttyminen TE-toimiston tulee järjestää työnhakijan haastattelu aina työttömyyden jatkuttua yhdenjaksoisesti kolmen kuukauden ajan Haastattelun tuloksena päivitetään työnhakija-asiakkaan työllistymissuunnitelma Työnhakija-asiakas voi tehdä TE-toimiston OMA-asiointi-palvelussa suunnitelman ehdotuspohjan Hanketoimijat saaneet kirjeen jossa informoidaan siitä, että asiakas saattaa pyytää apua työllistymissuunnitelman laatimiseksi OMA- asiointi-palvelussa 10.3.2017 Lappalainen Eija
Henkilötyövuosi(HTV)-kiintiöt 100 % palkkatuelle Jokaiselle hankkeelle lähetettiin tieto omasta kiintiöstä s-postitse tammikuussa TEM linjausten (TE-tstojen ja vtm-toimijoiden yhteistyöstä) tavoitteena on parantaa mm. palkkatuetun työn vaikuttavuutta. TEM asetti vuodelle 2017 htv-kiintiön 100 % tuen käytölle koko maahan. Kokonaiskiintiö on 3000 htv:tta. Uudenmaan TE-toimiston toimialueen kiintiöksi tuli 495 htv:tta. Uudenmaan TE-toimiston alueella oli vuonna 2016 rekisteröity TE-hallinnon järjestelmään 288 välityömarkkinatoimijaa, jotka olivat saaneet 100 % palkkatukea. Jokaiselle hankkeelle, joka oli käyttänyt v. 2016 vähintään 5 htv:tta 100 % palkkatuella asetettiin htv-kiintiö Uudenmaan TE-toimisto jakoi alueensa kiintiön siten, että 250 htv:tä varataan alueen työllisyyspoliittista avustusta saaville hankkeille ja 245 htv:tä jää muiden välityömarkkinatoimijoiden haettavaksi. Tilanteen tarkistus touko-kesäkuun vaihteessa KYSYMYS: onko kirje kiintiöstä tullut? Mikä on tuntuma kiintiön käytöstä? Onko tarpeita saada lisää kiintiötä? 10.3.2017 Lappalainen Eija
Hankkeiden asiakasinfojen velvoittavuus TE-toimisto on tiukentanut linjaansa Massainfot eivät ole velvoittavia mutta esim. räätälöidyt hankeinfot ovat Jos asiakas ei saavu tilaisuuteen tai hän ei halua aloittaa hankkeessa, hänelle saattaa tulla työttömyysturva seuraamuksia Työttömyysturvamuutosten myötä palvelusta ei tarvitse enää sopia työllistymissuunnitelmassa jotta siitä voisi tehdä selvityspyynnön Tämä asia on vielä kesken ja uusi asiakkaiden kutsulomake on suunnitteilla 10.3.2017 Lappalainen Eija
Työnhakijan tietojen luovutus hanketoimijalle Esimerkiksi hankkeen kysely palkkatukioikeudesta Asia on vielä kesken, lisäinformaatiota tulossa 10.3.2017 Lappalainen Eija
Hankkeiden kuukausi-seurannat (kk-seuranta) Kk-seurantaan kirjataan kaikki asiakkaat, jotka ovat hankkeen todellisia asiakkaita (hankkeen palvelut ovat vielä kesken asiakkaan osalta) Tammi-maaliskuun seurannassa uusiksi asiakkaiksi ei saa merkitä vuoden 2016 puolella aloittaneita asiakkaita 10.3.2017 Lappalainen Eija
Kysymykset maksatukseen 10.3.2017 Lappalainen Eija
KESKUSTELUA - kysymyksiä Hankkeiden asiakasinfojen velvoittavuus – hyvät ja huonot puolet? Infojen sisällön ideointi? Millä saadaan asiakkaat kiinnostumaan? Asiakkaiden työllistymissuunnitelmat ja hankkeet – kuinka hanketoimijat voivat olla mukana työllistymissuunnitelman laatimisessa? Nähdäänkö siinä isompaa roolia? Jos nähdään, tarvitaanko perehdytystä OMA-asiointi-palveluun? 10.3.2017 Lappalainen Eija