Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntainfo Palvelujohtaja Tero Hyttinen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntainfo Palvelujohtaja Tero Hyttinen"— Esityksen transkriptio:

1 Kuntainfo 27.1.2017 Palvelujohtaja Tero Hyttinen 18.9.2018
Lapin TE-toimisto

2 Työttömyysetuuksien käyttötarkoituksen laajentaminen
valtion rahoittamaa osuutta työttömyysetuuksista (työmarkkinatuki, peruspäiväraha, ansiopäivärahan perusosa) käytetään palkkatuen, starttirahan ja liikkuvuusavustuksen rahoittamiseen tavoitteena on lisätä rahoitusjärjestelmän joustavuutta ja turvata palvelutarpeiden mukaisten palvelujen saatavuutta sekä lisätä alueellista liikkuvuutta rahoitusjärjestelmää koskevat muutokset ovat palkkatuen ja starttirahan osalta voimassa vuoden 2018 loppuun.

3 Palkkatuki palkkatuen myöntämisen edellytyksenä on, että TE-toimisto arvioi työttömyyden johtuvan ammatillisen osaamisen puutteista, ja että palkkatuettu työ parantaa henkilön ammatillista osaamista ja mahdollisuuksia työllistyä avoimille työmarkkinoille enää ei edellytetä tuottavuuden alentuman arviointia palkkatuen myöntäminen alle vuoden työttömänä olleiden palkkaamiseen edellyttää lisäksi, että TE-toimiston arvion mukaan henkilöllä olisi pitkäaikaistyöttömyyden riski (pl. vamman tai sairauden perusteella myönnettävä tuki) ”työttömyys ilman palkkatuen myöntämistä todennäköisesti kestää yli 12 kuukautta” profilointityökalu ja muu käytettävissä oleva tieto

4 Palkkatuki palkkatuen määrä ei ole kiinteä, vaan enintään 30, 40 tai 50 prosenttia palkkauskustannuksista muutos liittyy rahoitusmuutokseen ja tuo joustoa palkkatuen myöntämiseen pääsääntö: työnantajien ja työttömien yhdenvertaisen kohtelun vuoksi jatkossakin myönnettäisiin palkkatukena 30, 40 tai 50 prosenttia palkkauskustannuksista jos työllisyysmäärärahaa palkkatukeen ei enää käytettävissä, säännös mahdollistaisi palkkatukipäätöksen tekemisen työttömyysetuudella (työmarkkinatuki, peruspäiväraha, ansiopäivärahan perusosa) palkkatuen määrälle asetetaan euromääräinen katto, josta säädetään valtion talousarviossa v talousarvioehdotus e/kk (lisäksi enintään palkkatukipäätöksen mukainen prosenttiosuus lomarahasta)

5 Palkkatuki mahdollisuus kattaa palkkauskustannukset kokonaan 65- prosenttiseen työaikaan saakka laajennettaisiin koskemaan yhdistysten ja säätiöiden lisäksi myös rekisteröityjä uskonnollisia yhdyskuntia voimassa olevassa laissa yhdistyksille ja säätiöille myönnettävän prosenttisen palkkatuen määrällä enintään 65 prosentin työaikaan on euromääräinen katto, josta säädetään valtion talousarviossa v talousarvio e/kk v talousarvioehdotus e/kk lisäksi korvataan enintään sitä vastaava lomaraha v talousarvioehdotus: määrärahaa saa käyttää JTYPL:n 7 luvun 9 §:n 1 momentissa tarkoitetun palkkatuen maksamiseen enintään henkilötyövuotta vastaavalta osalta Lapissa 65 htv – keskimäärin 65 henkilöä sijoitettuna kuukausittain – kiintiö, joka on käytännössä sidottu tältä vuodelta. Työllisyyspoliittista avustusta saaville on kiintiöity 100 % palkkatukea osana kehittämistoimintaa

6 Palkkatuki vähintään 24 kuukautta palkkatuen myöntämistä edeltäneiden 28 kuukauden aikana työttömänä olleiden palkkaamiseen myönnettävän palkkatuen enimmäiskesto lyhennettäisiin 24 kuukaudesta 12 kuukauteen ei siirtymäsäännöstä: v tehdyt päätökset -> vanhat säännökset v tehdyt päätökset -> uudet säännökset jos 12 kk täyttynyt 50 %:n tai 100 %:n tuella, jatkopäätöstä ei mahdollista tehdä jälkeen palkkatuetusta työstä luetaan palkansaajan työssäoloehtoon 75 prosenttia poikkeus: työssäoloehto kertyisi täysimääräisesti työllistämisvelvoitteen nojalla järjestetyssä työssä ja 60 vuotta täyttäneelle järjestetyssä työllistymistä edistävässä palvelussa palkkatukea ei enää myönnetä vuorotteluvapaasijaisen palkkaamiseen

7 Palkkatuki palkkatukea ei myönnetä, jos työnantaja on olennaisesti laiminlyönyt palkanmaksuvelvollisuuttaan voimassa olevien säännösten mukaan olennainen verojen ja lakisääteisten maksujen laiminlyönti esteenä tuen myöntämiselle siirrettäessä tuella palkattu toisen työnantajan (käyttäjäyrityksen) tehtäviin edellytetään, ettei käyttäjäyrityksellä ole maksamattomia veroja tai muita lakisääteisiä maksuja, ja ettei käyttäjäyritys ole laiminlyönyt palkanmaksuvelvollisuuttaan palkkatuki voidaan myöntää alkaneen työsuhteen estämättä, jos kyse on tuella palkattavan siirtymisestä liikkeen luovutuksen, yhteisön sulautumisen tai jakautumisen taikka yhteisöjen yhdistymisen johdosta toisen työnantajan palvelukseen kesken palkkatukijakson liikkeen luovutuksensaajan tai vastaanottavan yhteisön haettava palkkatukea kuukauden kuluessa tuella palkatun siirtymisestä uuden työnantajan palvelukseen

8 Palkkatukea ja työkokeilua koskevien säännösten sujuvoittaminen
JTYPL:stä poistettu työsopimuslakiin viittaavat säännökset palkkatuen myöntämiseen ja työkokeilun järjestämiseen liittyen ei enää selvitetä, onko työnantaja/työkokeilun järjestäjä työsopimuslain edellyttämällä tavalla täyttänyt velvollisuutensa tarjota työtä irtisanotuille, lomautetuille ja osa- aikatyötä tekeville työntekijöilleen työnantaja on velvollinen noudattamaan työsopimuslain säännöksiä palkkatukea ei myönnetä elinkeinotoimintaa harjoittavalle työnantajalle, joka on taloudellisista tai tuotannollisista syistä irtosanonut työntekijän ja irtisanomisaika on päättynyt palkkatuen hakemista edeltäneiden 12 kuukauden aikana jos irtisanottu työntekijä on otettu takaisin työsuhteeseen ennen palkkatukihakemuksen tekemistä, palkkatuki voidaan kuitenkin myöntää (EU:n valtiontukisäännökset) edellytys koskee myös tuella palkatun siirtämistä ns. käyttäjäyrityksen tehtäviin TE-toimisto ei enää arvioi, aiheuttaako tai voiko palkkatuki tai työkokeilu aiheuttaa työnantajan palveluksessa olevien muiden työntekijöiden irtisanomisen, lomauttamisen tai osa-aikaistamisen käytännössä säännöstä sovellettu yt-neuvottelutilanteissa työnantaja on velvollinen noudattamaan yhteistoimintalakia

9 Työkokeilun ja palkkatuetun työn käytön edistäminen
väliaikaisesti vuosina voimassa oleva työsopimuslain 13 luvun 6 § 2 mom vakinaistettu poikkeukset työntarjoamisvelvollisuuteen: kunta saa palkata työsuhteeseen täyttääkseen JTYPL:ssä säädetyn työllistämisvelvoitteen, ei kuitenkaan tehtävään, josta se on lomauttanut työntekijänsä tai josta se on antanut työntekijälleen lomautusilmoituksen yhdistys tai säätiö saa ottaa palvelukseensa muihin kuin elinkeinotoiminnaksi katsottaviin tehtäviin henkilön, joka on ollut vähintään 24 kuukautta työtön edellisen 28 kuukauden aikana kunta, kuntayhtymä, yhdistys tai säätiö saa ottaa työpajaan tai vastaavaan valmennusyksikköön palkkatuettuun työsuhteeseen henkilön sellaisiin tehtäviin, joita ei muutoin tehdä työsuhteessa kunta, kuntayhtymä, yhdistys tai säätiö saa ottaa työpajaan tai vastaavaan valmennusyksikköön työkokeiluun henkilön sellaisiin tehtäviin, joita ei muutoin tehdä työ- tai virkasuhteessa, vaikka työnantaja olisi lomauttanut henkilöstöään työnantajalla ei ole työntarjoamisvelvollisuutta irtisanotuille ja osa-aikatyötä tekeville, kun se ottaa henkilön ei-työsuhteeseen työkokeiluun Työ- ja elinkeinoministeriö •

10 TEM linjaukset TE-toimistojen ja välityömarkkinoiden toimijoiden yhteistyöstä
Työtehtävien sisältö ohjaa palkkatuen myöntämisharkintaa ja työkokeilusopimusten solmimista Asiakkaan palvelutarve ja palvelujen tavoitteet vaikuttavat asiakasohjaukseen Rakennetaan toimintamalli, jolla kerätään asiakkaan osaamisen kehittämisestä palaute, jota käytetään palvelutarpeen arvioinnissa ja työllistymissuunnitelman päivittämisessä TE-toimiston asiantuntijoilla tulee olla riittävästi tietoa alueensa työnantajista ja tarjolla olevista työtehtävistä Tiedon välittäminen aktiivisesti välityömarkkinatoimijoille Lapin TE-toimisto

11 Kuntien velvoitetyöllistäminen
Tämän vuoden alusta uutena ryhmänä 60-vuotta täyttäneet, joilla oikeus työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan (300, 400, 500 päivää) TE-toimisto keskustelee asiakkaan kanssa tämän tarvitsemista palveluista ja sopii niiden käytöstä työllistymissuunnitelmassa Tällaiset työllistymistä edistävät palvelut luetaan työssäoloehtoon Jos 60 vuotta täyttänyt työttömyyspäivärahalta pudonnut ei ole työllistynyt avoimille työmarkkinoille eikä hänelle voida järjestää työssäoloehdon palauttavaa soveltuvaa palvelua, kuntoutusta tai palkkatuettua työtä muutoin, niin kunnan velvollisuutena on järjestää työssäoloehdon palautuksesta puuttuva osa Lapin TE-toimisto

12 Digitaaliset TE-palvelut
Kehittämishanke -12/2018 Kaikki palvelut tulevat väistämättä ja peruuttamattomasti digitalisoitumaan ja ne perustuvat nykyisten hallinnollistuotannollisten siilojen asemesta palvelualustoihin ja dynaamisiin palveluekosysteemeihin, sillä ne pystyvät luomaan ketterämmin asiakastarpeisiin sovitettuja palveluita (Krcmar 2015)

13 Digitaaliset TE-palvelut, tiekartta 2016-2020
Virtuaalinen TE-toimisto Avoin yhteinen ”työmarkkinatori” Uudistetut virkailija- ja verkkopalvelut Automaation laajeneminen TE 2020 Kansallinen palveluväylä – yhteiset tietovarannot Kansalaisen ja yrityksen palvelunäkymät Digitaalisuus käytössä täysimääräisesti Asiakas- ja työmarkkina- tiedon analytiikka Digitalisaation laajentamisen edellytykset TE-palvelut.fi Kuvalliset etäpalvelut Digitaaliset TE-palvelut, tiekartta Some 2016 2017 2018 2019 2020

14 Valtion yhteinen viestintäratkaisun Lync-palvelu Etäpalvelujärjestelmänä
Lapin TE-toimisto

15 Lapin etäpalvelua tukevien asiointipaikkojen tilanne 23.1.2017
Utsjoki VIRTU palvelupiste 10 kuntaa, joista yhteispalvelusopimuk-sella Etäpalvelupiste 4 kuntaa Enontekiö 2 kpl Sodankylä Eivät vielä mukana (7): Inari Kittilä Muonio Kemi Keminmaa Simo Tornio Savukoski Kolari Pelkosenniemi Salla Pello Rovaniemi 6 kpl Kemijärvi Ylitornio Tervola Posio Ranua Lapin TE-toimisto

16 Käyttöohjeita ym. etäpalveluun
Microsoftin offline ohjeita Lync-kokoukseen osallistumiseksi Valtiovarainministeriön etäpalveluohjeet VIRTU pisteen ohjeet Sosiaalikollegassa Lapin TE-toimisto


Lataa ppt "Kuntainfo Palvelujohtaja Tero Hyttinen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google