Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto KT HANNU Heikkinen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Olli Silvén Koulutusrehtori. Introduction Research TeachingCooperation Pro gradu –töiden valmistumisprosessissa on vielä vankka paperin maku • tavoitteena.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Opinnäytetyöprosessi
Eeva-Leena Aittoniemi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Juha T. Hakalan luento Ohjaamisen arkea –tilaisuudessa
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
7 Terveyden tutkiminen.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
GRADUINFO.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Prosessi ei voimassa Opinnäytetyö Opinnäytetyön aloittaminen
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Proseminaarin 1. kokoontuminen: tavoitteet
Tuula Marila PROSESSIKIRJOITTAMINEN. Tuula Marila Kirjoittaminen on monivaiheinen prosessi 1.Valmistautuminen -muistin virkistäminen ja.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
ERILLISET ERITYISOPETTAJAN OPINNOT Tervetuloa Helsingin yliopistoon! Alkuinfo
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Prosesseista palveluihin
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Määrällinen tutkimus.
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
JOHDANTO.
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
Johdantoseminaari.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
KIRJA Tekstissä: Xxx xxxx xxxxx. Xxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx. (Luukkonen 2015, 27.) viittaus useaan virkkeeseen Lähdeluettelossa: Luukkonen, Jussi 2015.
Tieteellinen kirjoittaminen
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
ESSEE.
Terveystiedon ainereaali
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
SÄHKÖISET OPINNÄYTETYÖT TURUN YLIOPISTOSSA
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Opiskelu Oulun yliopistossa
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan Tammikuu 2018
Metallurgian seminaari
Pro gradu - SEMINAARI INFO
Esityksen transkriptio:

Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto KT HANNU Heikkinen Pro gradu - tutkielma Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto KT HANNU Heikkinen

Usein kysyttyjä kysymyksiä – infon teemat Pro gradu-tutkielman lähtökohdat Kandista graduun vai uusi tutkielma? Yksin vai yhdessä? Empiirinen vai teoreettinen tutkielma? Miten Pro gradu-seminaarin opintopisteet saa? Prosessin eteneminen yhden lukuvuoden aikana Opiskelijan vastuu ja tehtävät Muodolliset kriteerit Lopuksi

Pro gradu-tutkielman lähtökohdat Maisterivaiheen tutkinnon yksi keskeinen osa Opiskelija osoittaa tietonsa ja taitonsa tutkimuksen ja tieteellisen kirjoittamisen alueella Pro gradu –seminaariin tullessa oletamme, että opiskelija hallitsee tieteellisen kirjoittamisen perusteet hallitsee tiedekunnassa käytössä olevan viittaustekniikan: APA 6 ymmärtää tieteellisten lähteiden käytön (erottaa oppikirjoista ym.): JUFO –luokitus (Julkaisufoorumi) Mikäli näissä on epävarmuutta: lue tiedekunnan www-sivut [opinnäytetyöt] tarkkaan ja kertaa

Kandista graduun vai uusi tutkielma? Lähtökohta: yliopistossa vallitsee tutkimuksen vapaus (yliopistolaki 558/2009) Suuntaa antaa Kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuspainotukset Kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimus kiinnittyy Oulun yliopiston tutkimusstrategian painoalaan Kulttuurinen identiteetti ja vuorovaikutus. Se edustaa Tutkimusperustaisen opettajankoulutuksen kehittämisalaa. Oppiminen ja oppimisprosessit Opettajat, opettaminen ja kasvatusyhteisöt Kasvatuksen arvot, aatteet ja yhteiskunnalliset kontekstit Lisäksi tutkimusta ohjaavat Pro gradu – seminaariryhmien tutkimusintressit Kandista voi jatkaa, ei ole välttämätön – jos hyvä teoreettinen orientaatio ja motiivi jatkaa, se on hyvä Kandi- ja graduryhmät toimivat yhteistyössä Kandidaatin tutkielmaa EI VOI ”COPY PASTATA” graduun – tärkeä on uudelleen kirjoittaminen ja tiivistäminen ja syventäminen ja kirjoittamisen laadun kehittäminen

Yksin vai yhdessä? Pro gradu –tutkielman voi tehdä yksin tai parityönä Paritöissä kunkin opiskelijan itsenäinen osa tutkielmasta on oltava osoitettavissa ja arvioitavissa Neuvottele ja sovi Pro gradu –ryhmäsi ohjaajan kanssa Yksin tehtäessä vastaat prosessista ja työstä itse oman aikataulusi mukaan (käytä ohjaajaa tukena eri vaiheissa) Paritöissä on jo alusta alkaen tärkeä luoda selkeä aikataulu ja sopia mitkä asiat tehdään mihin mennessä: toisen tuki auttaa purkamaan vaikeita tilanteita ja käsitteitä Myös ARTIKKELIGRADU on mahdollinen – neuvottele ohjaajasi kanssa (ohje opinnäytetyöt www-sivulla).

Empiirinen vai teoreettinen tutkielma? Kuinka parhaiten tutkia ja kuvata ilmiötä? Onko sellainen ongelma, johon saa vastauksen a) laadullisen tai b) määrällisen tutkimuksen kautta vai c) kirjallisuutta lukemalla? Pro gradu –tutkielma on tutkimussuunnitelmasta alkaen ongelmanratkaisua – valmistaudu perustelemaan kaikki valintasi ja valitse tarkoitukseesi soveltuva metodologinen lähestymistapa ja perustele sekin Pro gradu –tutkielma nousee (ja kaatuu) aiheen myötä. Arvioi sen Ajankohtaisuutta (mm. mediat) Tarpeellisuutta (kuka hyötyy?) Tutkittavuutta Omaa intressiä (mitä sinä siitä hyödyt? Oletko ajatellut ehkä jo jatkotutkimusta?) Kun innostut aiheesta ja saat ryhmän tukea sekä ohjaajan hyväksynnän olet tehnyt hyvän alun työhön – pidä siitä sitten kiinni! Ongelmia tulee, haasteita, uusia näkökulmia, mutta kun suunta on valittu, mutkia saa tulla ja niiden kautta työ syvenee Tutkimus on prosessi, keskeneräisyyden hetkiä täynnä, jokaisella erilainen – harvoin lineaarinen (kuin ”juna raiteilla”)

Pro gradu-seminaarin opintopisteiden jakautuminen Pro gradu – seminaari 5 op Aktiivinen osallistuminen ohjaajan kanssa seminaarikäytänteistä sopien Pro gradu – tutkielma 30 op Pro gradun kypsyysnäyte = tiivistelmä Tärkeä osa työtä, siitä tulee käydä ilmi lukijalle heti: Tutkimuksen tausta Tutkimusongelmat Käytetyt tutkimusmenetelmät Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset Tutkielma tulee kuvata myös asiasanoilla (kirjasto auttaa tässä)

Prosessin eteneminen yhden lukuvuoden aikana Kirjoittaminen ja aineiston keräämisvaihe sekä vielä analysointi ovat kaikki PROSESSIN osia Kirjoita osia tai lukuja tai mikä on sinulle selkeintä – pääasia, että itse ymmärrät ja hahmotat kokonaisuutta (kestä keskeneräisyyttä ja palastele työtäsi osiin) Esittele seminaarissa aina yhtä valittua osaa työstäsi, kun haluat varmistusta tai haluat kuulla kommentteja Tee heti alussa AIKATAULU Esimerkiksi: suunnittelu 2 kk, aineistonhankinta 1 kk (syyslukukausi), kirjoittaminen 2 kk + 2 viikkoa viimeistely opponoinnin jälkeen (kevätlukukausi) Varmista, että tiedät VALMISTUMISPÄIVÄMÄÄRÄT ja olet riittävän ajoissa liikkeellä (tiedosta se, että ohjaajilla on useita töitä ohjattavana ja sen lisäksi toisten ryhmien töitä luettavana/arvioitavana – siksi 1 kk lukuaika lopussa on perusteltu) Kun työ alkaa olla valmis alkaa uusi tärkeä kirjoittamisen vaihe: Kirjoita lopussa LUKIJALLE. VARMISTA, että tuntematon LUKIJA ymmärtää tekstiäsi ja voi arvioida argumenttisi. Tarkista kieliasu ja muotoseikat ja lähteet.

Opiskelijan vastuu ja tehtävät Tee Pro gradu – tutkielman ohjaussuunnitelma ohjaajan kanssa (lomake on ohjaajalla, löytyy myös www-sivulta lomakkeet) Tee aikataulusuunnitelma ja sovi ohjaajan kanssa seminaarin aikaiset tehtävät. Esimerkiksi (kussakin ryhmässä omat käytänteet): Tutkimussuunnitelman esittäminen Tutkimuksen metodien kuvaus ja empiirisen aineiston keräämissuunnitelman esittäminen Välivaiheen esittäminen (jos haluat tukea/kommentteja johonkin osaan) Toisen työn opponointi Oman lopullisen työn esittäminen ja opponointiin vastaaminen Pro gradu –tutkielman viimeistely ja laturiin syöttäminen

Muodolliset kriteerit Pro gradu- tutkielman loppuun viennin ohjeet ja muodolliset ohjeet sekä lopputyön (sähköisen gradun) syöttäminen Laturi-järjestelmään löytyvät opinnäytetyöt www-sivulta Muotoseikat, viittaus ja lähteet kannattaa tarkistaa jo kirjoitusprosessin alkupuolella, jotta kirjoittaa alusta alkaen oikeaan muotoon tai ainakin tietää, mikä on lopullinen tavoite Kirjaston henkilökunta auttaa; ohjaaja tukee Jos olet epävarma, mene tiedonhaun (1op) koulutukseen, joita kirjasto järjestää lukuvuoden aikana Tutkielman pituus noin 80 sivua. MUTTA tämä riippuu siitä, onko työ laadullinen, määrällinen tai teoreettinen – neuvottele aina ohjaajan kanssa Artikkeligradussa omat kriteerit (katso opinnäytetyöt www-sivu) Suosi tutkimuslähteitä (JUFO) ja myös kansainvälisiä tutkimuslähteitä – kun haet korkeaa arvosanaa, nämä ovat tärkeimpiä lähteitä = tutkimus on kansainvälistä.

Lopuksi Tutustu tiedekunnan opinnäytteet www-sivuihin Tiedekunnassa on 17 graduryhmää http://www.oulu.fi/ktk/opinnaytetyot Tutustu tiedekunnan Pro gradu –ryhmiin Jos olet epävarma siitä, mihin ryhmään menisit, ota yhteyttä ohjaajaan Kertaa, jos olet epävarma Tieteellisen kirjoittamisen perusteista Tiedekunnassa käytössä olevasta viittaustekniikasta: APA 6 Tieteellisten lähteiden käytöstä