19 Yritys tavoittelee voittoa s. 131-134.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
E XPERICON E XPERICON  Perustettu 1997, toimipiste Helsingin keskustassa.  Liikevaihto vuonna ,8 milj. 
Advertisements

Arvonlisävero kirjanpidossa
Yhtälön ratkaiseminen
Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuottavuuteen?
Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla
Sinikka Hiidenmaa KHT Mikkelin Tilitoimisto Oy
Arvonlisä-verotuksen perusasioita
Moni aloittava yrittäjä aliarvioi ajan, joka kuluu ennen kuin liikeidea alkaa tuoda rahaa yritykseen
YRITYKSEN PERUSTAMINEN
- Vuokra-asunto: - Asunnon voi vuokrata yksityiseltä tai julkiselta taholta esim. kunnalta (yleensä edullisempia) - Ei tarvita suuria pääomia, pääsee helposti.
Näkökulmia luomun kannattavuuteen
Arvonlisävero budjetoinnissa
Yrityksen talouden peruskäsitteet
Huonon kannattavuuden syitä Myyntihinta liian pieni verrattuna kustannustasoon? Myyntimäärät liian pieniä? (muuttuvien kulujen jälkeen jäävä raha ei riitä.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
TALOUDELLINEN VASTUU.
YE10: Duopoli Hotellingin mallissa Marko Lindroos.
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Talouden häiriöt. Suhdannevaihtelut O Taloudessa vaihtelevat suhdanteet eli talouden hyvät ja huonot ajat O 1. Noususuhdanne: talous kasvaa, yritykset.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikkaa. RAKENNE Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: 1. Kuka käyttää? (Suomi.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Yritystalouskurssi YTN ry Helsinki Miksi, mitä, miten  Miksi olette täällä? Tarpeet, toiveet,  Mitä haluatte tietää? Tuloslaskelma, tase,
Kuluttajatarvitsee pankkia Kuluttaja tarvitsee pankkia s
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Kertaus.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
” Helsingin tapahtumia yhdessä applikaatiossa”
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
18 Yrittäminen alkaa ideasta s
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta
Yritykset Yksityiset yritykset ja julkiset yritykset/liikelaitokset
INFLAATIO.
20 Yritykset käyvät ulkomaankauppaa s
Kaksinkertainen kirjanpito
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Kysynnän ja tarjonnan laki
Inflaation lajit Petra & Natalie.
Vastauksia tehtäviin Kpl 22.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
mahdolliset Kilpailijat
YRITTÄMINEN s
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
KAUPPATASE JA VAIHTOTASE.
Yritystuet ja yritysten kansainvälinen kilpailukyky
Arvonlisävero Välillinen vero
Taloudellisen tiedon lukeminen/tulkitseminen: Tuloslaskelma ja tase
MAKROTALOUSTIEDE KANSANTALOUDEN TILINPITO
Käsitteitä yrittäjyydestä
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
Yrittäjyys antaa virtaa
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
INFLAATIO.
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
KAUPPATASE JA VAIHTOTASE.
INFLAATIO.
Esityksen transkriptio:

19 Yritys tavoittelee voittoa s. 131-134

19 Yritys tavoittelee voittoa Mitä toimiva yritys tarvitsee? Palkoista, raaka-aineista, tilavuokrista, sähköstä yms. tulee kustannuksia. Markkinointi ja mainonta edistää myyntiä, mutta myös tästä tulee kustannuksia. Yritys tekee yhteistyötä monien tahojen kanssa. Valtio ja kunta luovat edellytyksiä yrityksen toiminnalle mutta vastineeksi verottavat yritystä. Yrityksen kannattaa ostaa toiselta yritykseltä ne osat ja palvelut, jotka toinen tekee paremmin ja edullisemmin. 1) Työntekijöitä, raaka-aineita ja pääomaa 2) Markkinointia 3) Yhteistyökumppaneita 19 Yritys tavoittelee voittoa

19 Yritys tavoittelee voittoa Tuotteiden hinnan muodostuminen Tuotantokustannukset palkat raaka-aineet toimitilan vuokrat koneiden huolto sähkö, vesi, lämpö vakuutukset kuljetukset markkinointi... Tavoiteltu voitto Kuinka paljon yritys haluaa saada voittoa tuotteen valmistamisesta tai myynnistä? Arvonlisävero sisältyy tuotteen hintaan nostaa yleensä hintaa 24 % Tuotteiden kysyntä ja tarjonta vaikuttaa hintoihin: Jos tuotteita ei riitä kaikille, ne myydään eniten maksaville. Jos tarjontaa on paljon, yritysten välinen kilpailu pakottaa yritykset kilpailemaan myös hinnoilla. 19 Yritys tavoittelee voittoa

Yrityksen myyntitulot eli kassaan tuleva raha. Liiketoiminnasta aiheutuvat säännölliset kulut. Yritys tilittää arvonlisäveron osuuden myyntihinnasta kuukausittain verottajalle. Voittoa syntyy, jos liikevaihto eli yrityksen tulot ovat suuremmat kuin menot. 19 Yritys tavoittelee voittoa

19 Yritys tavoittelee voittoa Liikevoiton käyttäminen Yritys maksaa vain voitostaan yhteisöveroa. Omistajat haluavat korvauksen yritykseen sijoittamistaan rahoista ja riskin ottamisesta. Investoinnit yrityksen tulevaisuuteen eli laajentaminen maksetaan liikevoitolla. 19 Yritys tavoittelee voittoa

19 Yritys tavoittelee voittoa Tappiota tuottava yritys Omistajat eivät halua sijoittaa jatkuvasti lisää rahaa yritykseen. Tappiollinen liiketoiminta on käännettävä voitolliseksi. Tuotantoa on tehostettava niin, että tuotantomenot ovat pienemmät kuin niillä saavutettava liikevaihto . 19 Yritys tavoittelee voittoa

19 Yritys tavoittelee voittoa Yrityksen toiminnan tehostaminen Jos yritys tuottaa tappiota tai se haluaa kasvattaa voittoaan, sen pitää tehostaa toimintaansa: kasvattamalla työntekijöidensä tuottavuutta työntekijöiden olisi saatava samassa ajassa samalla palkalla aikaan enemmän myytävää keinona uudet koneet, kouluttaminen, työjärjestelyt tuotantokuluja karsimalla kilpailuttamalla esim. kuljetukset tai vakuutukset irtisanomalla työntekijöitä (ja tehostamalla jäljelle jäävien toimintaa) ulkoistamalla tuotantoa osa työstä tai työvaiheista voidaan ostaa toiselta yritykseltä tuotantoa voidaan siirtää ulkomaille Miksi mainostamisen lisääminen ei välttämättä riitä kääntämään tappiollista yritystä taas tuottavaksi? Lisämyynti ei kannata, jos yrityksessä on liian suuret tuotantokustannukset ja jokainen myyty tuote vain lisää tappiota. 19 Yritys tavoittelee voittoa

19 Yritys tavoittelee voittoa Keskeisiä termejä Selitä vihkoosi seuraavat yrityksiin liittyvät termit: liikevaihto liikevoitto tuottavuus kartelli monopoli 19 Yritys tavoittelee voittoa

19 Yritys tavoittelee voittoa Yritysmaailman termejä Yrityksen myyntitulot; rahamäärä, joka myynnistä jää yrityksen kassaan sen jälkeen, kun yritys on tilittänyt arvonlisäverojen osuuden valtiolle. Rahamäärä, joka liikevaihdosta jää jäljelle sen jälkeen, kun siitä on vähennetty tuotantokustannukset. Yrityksen tavoitteena on aina tuottaa mahdollisimman pienillä tuotantokustannuksilla mahdollisimman paljon voittoa. Yritysten keskenään tekemä sopimus siitä, millä hinnalla ne myyvät tuotteitaan tai muuten jakavat markkinoita. Monopoliasemassa olevalla yhtiöllä on määräävä asema markkinoilla, jolloin se voi vaikutta liikaa esimerkiksi alan yleiseen hintatasoon. liikevaihto liikevoitto tuottavuus kartelli monopoli 19 Yritys tavoittelee voittoa

19 Yritys tavoittelee voittoa