Itämeri.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
WWF ja Itämeren suojelu Toni Jokinen
Advertisements

JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
ITÄMERI ON AINUTLAATUINEN JA UHANALAINEN
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Itämeren tila - kalastonäkökulma Kalastusbiologian professori Sakari Kuikka Helsingin Yliopisto, Biotieteellinen tiedekunta, Fisheries and Environmental.
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
9.Lk Biologian laborointikurssi
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Opetussuunnitelma matematiikkaluokkia varten
Luostarivuoren koulu Esittelytilaisuus
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Kappale 1.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Käsityön opetustuokio
UNESCOn maailmanperintö
3. luokan englanti Vanhempainilta
Toimintaohjeet opelle
Ops 2016 ja arviointi.
TEKNOPLUS-TOIMINTAMALLI. 1) PK-yritysten kehittämiseen tarkoitettu koulutusmalli.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Uhanalaiset lajit ja tulokaslajit
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Sukellus ympäristökasvatukseen Itämeren rannalla: − uusia ideoita ja materiaaleja Malva Green: Kuva: Teemu Saloriutta.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
KEMOSYNTEESI.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
Ravinteiden kierto ja sen häiriöt Marianna, Anna, Veeti, Janne ja Joel.
Luokittelu Kunta: Eläinkunta Animalia Pääjakso: Nilviäiset Mollusca Luokka: Simpukka Bivalvia Lahko: Unionoida Heimo: Jokihelmisimpukat Margaritiferidae.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
HURTIG Hyötyä ja haittaa auringosta. Kertaus 1. Mitä kuuluu päivittäiseen hampaiden hoitoon? 2. Mikä on karies? 3. Miksi happohyökkäys on haitaksi.
2. VESI 7. BIOLOGIA. MITÄ VESISTÖT MEILLE MERKITSEVÄT? Eliöiden elinympäristö Juoma- ja kasteluvesi Ihmisten elinkeino (kalastus, matkailu) Liikennereitti,
Ohjelmistojen mallintaminen
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Ainetyöryhmien työn aloitus
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Suomen luonnon erityispiirteet
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
MONIMUOTOISUUS.
eli luonnon monimuotoisuus
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Novellin käsittelyä ryhmissä
Tutkimuskohteena Vesi.
Kotitalouden kurssit lukiossa
3. luokan englanti Vanhempainilta
Evoluution perusteet Kappaleet 7 ja 8.
ETIIKAN TEORIAT kpl 7.
3. luokan englanti Vanhempainilta
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Lajintuntemus Kurssin sisältö ja tavoiteet
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Suomen luonnon haavoittuvuus
YLEISDIA. YLEISDIA JOKAINEN LÖYTÄÄ OMAN TAPANSA ULKOILLA Avainlajit Geokätköily, hiihto, pyöräily, talviuinti, retkeily ja sauvakävely Lastentoiminta.
Suunnittelutaitojen opettaminen
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Esityksen transkriptio:

Itämeri

Itämeri ekosysteeminä Aihealue 14-17 käydään läpi siten, että jokainen ryhmä saa yhden kappaleen tarkasteltavakseen, ja muille opetettavaksi opettaminen tarkoittaa sitä, että ryhmä opettaa muille parhaaksi katsomallaan tavalla luvun tärkeimmät asiat Valmistelu tehdään pääsääntöisesti kotona (tehtävien teko omaan aihealueeseen liittyen, asian opiskelu) Ryhmän tulee keksiä keino, miten kappaleelle asetetut tavoitteet saadaan toteutettua

Ryhmä 1 (kpl 14) Selvittäkää ryhmänä seuraavien käsitteiden merkitys Sisämeri Murtovesi Pohjavirtaus Suolapulssi Kerrostuneisuus Harppauskerros Suolapitoisuuden säätely Tulokaslaji Valitkaa työkirjasta kolme tehtävää, jotka teetätte muilla oppilailla

Ryhmä 1 (kpl14) Olennaisia asioita kappaleessa 14 oppilas tietää, miten Itämeri eroaa muista vesiekosysteemeistä ymmärtää Itämeren erityispiirteet huomaa mitä erityisvaatimuksia murtovesi aiheuttaa eliöille ymmärtää Itämeren haavoittuvuuden ja sen suojelun tärkeyden

Ryhmä 2 Selvittäkää ryhmänä seuraavien käsitteiden merkitys Kalliorannat Pehmeät pohjat Maannousemarannat Levävyöhykkeet Murtovesilaji Sekovartinen Avainlaji Leväkukinta Valitkaa työkirjasta kolme tehtävää, jotka teetätte muilla oppilailla

Ryhmä 2 (kpl 15) huomaa, että Itämeri on monimuotoinen ekosysteemi sekä elottoman että elollisen luontonsa puolesta. ymmärtää, miksi Itämeren eliölajisto poikkeaa valtameren ja järvien lajistosta. ymmärtää, miten Itämeren eliöt ovat sopeutuneet erilaisille rannoille ja erilaisille pohjille. tutustuu perusteellisemmin muutamiin lajeihin, kuten rakkolevään ja Itämeren simpukoihin. ymmärtää käsitteen avainlaji.

Ryhmä3 (kpl 16) Selvittäkää ryhmänä seuraavien käsitteiden merkitys Sopeutuminen Suolapitoisuuden säätely Murtovesikala Valtamerikala Sisävesikala Vaelluskala Pohjakala Kalankasvatus Valitkaa työkirjasta kolme tehtävää, jotka teetätte muilla oppilailla

Ryhmä 4 (kpl 17) Selvittäkää ryhmänä seuraavien käsitteiden merkitys Sisäsaaristo Ulkosaaristo Luoto Arktika Saaristomeri Merinisäkkäät Valitkaa työkirjasta kolme tehtävää, jotka teetätte muilla oppilailla

Ryhmä 4 (kpl 17) tutustuu ulkosaariston, sisäsaaristo ja Itämeren rannikoiden linnustoon sekä Saaristomeren luontoon. huomaa, miten monenlaisia elinympäristöjä Suomen rannikot tarjoavat. tutustuu tarkemmin muutamiin tyyppilajeihin, kuten kyhmyjoutseneen, merihanheen, merikotkaan ja Itämeren hylkeisiin. ymmärtää Saaristomeren ja Liminganlahden arvon ainutlaatuisina lintualueina ja suojelukohteina.