Öljyn kuljetus Itämerellä ja siihen liittyvät riskit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan kuntoutusraha - toimeentuloturva kuntoutuksen aikana Anne Flak suunnittelija.
Advertisements

Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
4. Tulevaisuuden mahdollisuuksia energiantuotannossa.
ITÄMERI ON AINUTLAATUINEN JA HAAVOITTUVAINEN Mitä pinnan alla tapahtuu? Miten ihmistoiminta vaikuttaa Itämereen? Mitä sinä voit tehdä Itämeren pelastamiseksi?
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
CTIF Working Group, Voluntary Fire Service 3rd meeting
TOSITIETOA Tupakka. TOSITIETOA Yleistä tupakasta Tupakan savu sisältää yli 4000 kemikaalia Nikotiinin lisäksi tupakka sisältää mm. arsenikkia, kadmiumia,
ENERGIAN TUOTANTO SUOMESSA. SUOMEN TÄRKEIMMÄT ENERGIANLÄHTEET Puupolttoaineet: Energiakäyttöön puun kuori, sahanpuru ja mustalipeää. Myös oksat ja kannot.
RAJAVARTIOLAITOS – TURVANASI MERELLÄ RVL:n päällikkö vara-amiraali Jaakko Smolander
ILMASTONLÄMPENEMI NEN. YLEISESTI Ilmastonlämpeneminen on maapallon keskilämpötilan kohoamista. Merien ja alailmakehän lämpötila kohoaa ja sen on ennustettu.
Tomi Jolkkonen. Sijainti  On osa itämaista kulttuuripiiriä  Koostuu kahdeksasta eri alueesta  On itään venäjästä.
Kultakuume Mikko ja Vili.
KPL 6 Solun energian vapauttaminen
Hinku-päästölaskenta ja 2030-tiekartta - esimerkkinä Hämeenkyrö
TUOTANNONTEKIJÄT.
Sihteeriyhdistyksen seminaari
Kaikille avoimet tilauskoulutukset 2014
Öljy energianlähteenä
Tupakka tuhoaa ja tappaa
Keisari kannustaa uudistuksiin
UNESCOn maailmanperintö
Tekijät: Topias, Hilja ja Linda
Ministeriön rooli kehittämisessä
Hallituksen kemikaaliohjelma tarkistettu – riskit hallussa
Mikromuovi.
Biodiesel.
Jamaika Jere ja Vili.
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Kenguru-kilpailu.
Lääkeaineet Aspiriini oli ensimmäinen laboratoriossa valmistettu lääke. Asetyylisalisyylihappo eli aspiriini on maailman tunnetuin särkylääke, ja sen on.
Pardian jäsentutkimus 2011: Väki vähenee ja työt kasaantuu
Tyynenmeren jätelautta
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Riittääkö ravinto? Nälänhädän syitä: ravinnon epätasainen jakautuminen
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
KUOPION KAUPUNGIN KESÄTYÖSETELI 2018
Käyttöturvatiedotteet
Miksi Balticconnector?
Miehittämättömien ilma-alusten hyödyntäminen Venäjän maantiet – valtion yhtiön liikenneväylillä Igor Evstignejev.
Mitä mallit kertovat asiasta Mitä voimme päätellä havainnoista
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Tietopaketti kompostointipuiston vierailun jälkeen
Robotiikka ja tekoäly yhteiskunnan, ihmisten ja työn muuttajana
Nälkäpäivä 2017.
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
Toimiva lajittelu purkutyössä - Purkumerkki Oy
Työpaikkojen kehitys Pyhäjoella 2011–2016
Yhteistyöllä vesistöt kuntoon Ikaalisten reitillä
Työpaikat toimialoittain Pyhäjoella 2016
Liikkuva terveysneuvontapalvelu
Kestävä ja vastuullinen vedenkulutus
Case Hiil Hooyo – Neuvola maailmalle!
Taloudellisia sopeutustoimia tuottajaliitossa

Rehevöityminen Yyterissä
KOHEESIOPOLITIIKKA ETUJA KANSALAISILLE
Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi
Vesiensuojelun tehostamisohjelma
Research Data Management Agents
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Ydinvoimala? This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Lappeenrannan lentoliikenteen matkailutulovaikutus
Kentän uudet nettisivut Kentän
Suomen muuttoliike 2000-L YH9, YH1, tehtävä 3
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

Öljyn kuljetus Itämerellä ja siihen liittyvät riskit

Öljy yleinen termi, orgaanisista aineista jotka eivät ole vesiliukoisia monenlaisia fossiilinen energialähde kerätään talteen pumppaamalla epätasaisesti jakaantunut

Käyttökohteita energianlähteenä - maaöljy

Öljyn kuljetus Itämerellä tankkereissa putkia pitkin liikkuu jatkuvasti noin 2000 suurta alusta vuonna 2015 melkein 250 milj. tonnia kuljetukset lisääntyvät ja aluksien koot kasvavat laivaliikennettä seurataan

Öljyn kuljetuksen riskit Itämerellä vuodessa n. 130 onnettomuutta -karilleajo -yhteentörmäys tahallisia tai tahattomia koko meriliikenne vaarantuu meren ekosysteemi kärsii Itämeren olosuhteet -matala - vähäinen veden vaihdunta

Onnettomuuksien ehkäisy saattohinaukset meriliikenteen valvonta ja ohjeistus miehistön koulutus ja työolosuhteet öljyn määrän vähentäminen kuljetuksissa yhteistyö valtioiden välillä luotsaus

Miten Itämeren maat varautuvat öljyntorjuntaan? öljynkuljetusten määrä kasvaa (Venäjän uudet öljysatamat) 17 suurta öljysatamaa Suomi ja muut Itämeren maat ovat Itämeren suojelusopimuksella sitoutuneet torjumaan mereen joutuvan öljyn keräämällä sen pois tähän tehtävään erityisvarusteltujen alusten avulla. (ei kemikaaleja) Tavoitteena on kerätä öljy pois jo avomerellä ennen kuin se saavuttaa rannikon ja rannan. (maalla on kallista)

Onnettomuuden sattuessa (Itämeri, 30000) 4-12 tuntia Suomen käytössä on yhteensä 16 torjuntaan sopivaa alusta, joista suurin osa ehtii paikalle. (öljyn kerääminen) Öljystä haihtuu osa, ja osa sekoittuu veteen, mutta Suomen rannikkoa uhkaa silti yli 20 000 tonnia raakaöljyä (tuuli) Öljypuomeja lasketaan koko ajan lisää mereen öljylautan reitille. (100km) Meripuomit Helsingin edustalle 0–4 tuntia Hälytetään öljyntorjunta-alukset sekä Rajavartiolaitoksen lentokoneen. Nopeimmin paikalle saapuvat Rajavartiolaitoksen laivat. Ensimmäiseksi Rajavartiolaitos huolehtii ihmisten pelastamisesta, sitten vasta keskitytään öljyvahinkoihin.

12-36 Loppuhoito Kaksi päivää Öljyntorjunta-alukset tyhjentävät öljyä tyhjään tankkeriin Päivän kuluttua onnettomuudesta merestä on saatu kerättyä öljyä yli 2000 tonnia. Ruotsalainen öljyntorjunta-alus on saapumassa paikalle. Loppuhoito Rantojen puhdistus jatkuu kuukausien ja jopa vuosien ajan. Öljyntorjunta-alusten työ loppuu yleensä noin viikon kuluttua onnettomuudesta. Kaksi päivää Öljy pääsee rannoille. Vapaaehtoiset rantojen puhdistajat auttavat viranomaisia öljyn keräämisessä rannalta. Lisää öljyntorjunta-aluksia saapuu avomeritorjunnan apuun muista Itä- meren maista. (20 lisää)

Lähteet www.syracuse.com fi.wikipedia.org www.arb.ca.gov www.businessoilplatform.com www.fxdd.com http://wwf.fi/wwf-suomi/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/WWF--Venaja-torpedoi-muiden-Itameren-maiden- hakemuksen-erityisen-herkasta-merialueesta--382.a http://www.sll.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2004/oljyvaara http://www.oil.fi/fi/liikenne-tieliikenne-suomessa/oljykuljetukset http://www.oil.fi/fi/liikenne/oljy-ja-liikenne http://www.kuljetusjalogistiikka.com/2011/01/25/vapaaehtoiset-ovat-korvaamattomia-jos-itamerella-sattuu- oljykatastrofi/ https://wwf.fi/mediabank/5121.pdf