Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa 22.9.2016 Nina Kultti-Lavikainen Lastentutkimusklinikka – Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän kaupungin perheneuvola
Nettisivut: apuakoulunkayntiin.fi Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa Laadittu osana Jyväskylän kaupungin rahoittamaa Lastentutkimusklinikan hanketta Yhteistyössä mukana Jyväskylän perheneuvola, Niilo Mäki Instituutti, Onerva Mäen koulu, Kukkulan koulu, Jyväskylän terveyspalvelujen koululääkäri, erikoissairaanhoito, Jyväskylän kaupungin oppilashuolto ja Kela
Nettisivut: Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa Tavoitteena selkeyttää Koulunkäyntiin liittyvän tuen saamista koulussa, kotona ja palveluissa Tuen piiriin ohjaamista Sisältää kuvausta Koulunkäyntiin liittyvistä ongelmista Tukitoimista kotona Tukitoimista koulussa Palveluista Keski-Suomessa
Koulunkäynnin vaikeudet
Tuki koulunkäyntiin
Lapsen/nuoren tukeminen Mitä lapsi/nuori itse voi tehdä tilanteen helpottamiseksi? Mitä lapsi/nuori tarvitsee tilanteen helpottamiseksi? nettisivuilla; oppiminen, tarkkaavuus ja keskittyminen tunne-elämä, fyysinen vointi
Lapsen/nuoren tukeminen Mihin lapsi/nuori haluaa muutoksen Mihin aikuiset haluavat muutoksen Toisinaan haastavaa saada tavoitteet yhteisiksi Taidon harjoittelu Tarkastellaan ajatuksia, tunteita ja toimintaa => muutos käyttäytymiseen Tarjotaan työkaluja selvitä ongelman kanssa
Vanhemman tukeminen Mitä vanhempi voi tehdä tilanteen helpottamiseksi? Mitä vanhempi tarvitsee tilanteen helpottamiseksi? nettisivuilla; oppiminen, tarkkaavuus ja keskittyminen tunne-elämä, fyysinen vointi
Vanhemman tukeminen Pidetään eri näkökulmia esillä: tavoite yhdessä tarkastella vanhemman mielikuvia lapsesta, koulusta ja itsestä vanhempana Tietoa ja ymmärrystä lapsen tilanteesta Tarkastellaan yhdessä ongelmallisia tilanteita ja mietitään keinoja niiden ratkaisemiseksi Muutama asia kerrallaan työskentelyn kohteeksi Seuranta
Koulun aikuisten tukeminen Mitä koulun aikuiset voivat tehdä tilanteen helpottamiseksi? Mitä koulun aikuiset tarvitsevat tilanteen helpottamiseksi?
Koulun aikuisten tukeminen Kunnioitus toisen ammattilaisen kykyyn tehdä työnsä Pidetään esillä eri näkökulmia Tuetaan huolehtimaan omasta jaksamisesta ja pohtimaan, missä menee koulun vastuu. Tarkastellaan yhdessä ongelmallisia tilanteita ja mietitään keinoja niiden ratkaisemiseksi Muutama asia kerrallaan työskentelyn kohteeksi Seuranta
nmi.fi