Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Advertisements

Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
PALVELUSUUNNITELMA JA TOTU -suunnitelma
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Norssi ja Varis juttusilla
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Lastensuojelu nuoren tukena
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
NEUVOLAN PERHETYÖ
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Jouni Vironen Perheterapeutti
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
N I I L O M Ä K I I N S T I T U U T T I Niilo Mäki Instituutti Oppimisvaikeuksien neurokognitiiviseen tutkimukseen ja kuntoutukseen keskittynyt.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Kadonnutta vanhempaa etsimässä Tarja Hiltunen Tohtorikoulutettava Jyväskylän yliopisto Lapsi- ja läheistyön koordinaattori Sininauhaliitto.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Etsivä nuorisotyö Kemissä Argos. Taustaa ja tuloksia Argos -etsivän nuorisotyön hanke aloitti Kemissä heinäkuussa 2008 Työparitoiminta Tuloksia 2008 hanke.
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Etelä-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Puistokaudun päiväkotikoulu
Ilmoittautuminen mennessä.
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Ideointia Oulussa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Leikki-iän tunteet.
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ilmoittautuminen mennessä.
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Kehitysvammaliitto ja FASD
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Lapsi, nuori ja aikuinen sekä perheet muutoksessa Viides tapaaminen
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa 22.9.2016 Nina Kultti-Lavikainen Lastentutkimusklinikka – Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän kaupungin perheneuvola

Nettisivut: apuakoulunkayntiin.fi Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa Laadittu osana Jyväskylän kaupungin rahoittamaa Lastentutkimusklinikan hanketta Yhteistyössä mukana Jyväskylän perheneuvola, Niilo Mäki Instituutti, Onerva Mäen koulu, Kukkulan koulu, Jyväskylän terveyspalvelujen koululääkäri, erikoissairaanhoito, Jyväskylän kaupungin oppilashuolto ja Kela

Nettisivut: Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa Tavoitteena selkeyttää Koulunkäyntiin liittyvän tuen saamista koulussa, kotona ja palveluissa Tuen piiriin ohjaamista Sisältää kuvausta Koulunkäyntiin liittyvistä ongelmista Tukitoimista kotona Tukitoimista koulussa Palveluista Keski-Suomessa

Koulunkäynnin vaikeudet

Tuki koulunkäyntiin

Lapsen/nuoren tukeminen Mitä lapsi/nuori itse voi tehdä tilanteen helpottamiseksi? Mitä lapsi/nuori tarvitsee tilanteen helpottamiseksi? nettisivuilla; oppiminen, tarkkaavuus ja keskittyminen tunne-elämä, fyysinen vointi

Lapsen/nuoren tukeminen Mihin lapsi/nuori haluaa muutoksen Mihin aikuiset haluavat muutoksen Toisinaan haastavaa saada tavoitteet yhteisiksi Taidon harjoittelu Tarkastellaan ajatuksia, tunteita ja toimintaa => muutos käyttäytymiseen Tarjotaan työkaluja selvitä ongelman kanssa

Vanhemman tukeminen Mitä vanhempi voi tehdä tilanteen helpottamiseksi? Mitä vanhempi tarvitsee tilanteen helpottamiseksi? nettisivuilla; oppiminen, tarkkaavuus ja keskittyminen tunne-elämä, fyysinen vointi

Vanhemman tukeminen Pidetään eri näkökulmia esillä: tavoite yhdessä tarkastella vanhemman mielikuvia lapsesta, koulusta ja itsestä vanhempana Tietoa ja ymmärrystä lapsen tilanteesta Tarkastellaan yhdessä ongelmallisia tilanteita ja mietitään keinoja niiden ratkaisemiseksi Muutama asia kerrallaan työskentelyn kohteeksi Seuranta

Koulun aikuisten tukeminen Mitä koulun aikuiset voivat tehdä tilanteen helpottamiseksi? Mitä koulun aikuiset tarvitsevat tilanteen helpottamiseksi?

Koulun aikuisten tukeminen Kunnioitus toisen ammattilaisen kykyyn tehdä työnsä Pidetään esillä eri näkökulmia Tuetaan huolehtimaan omasta jaksamisesta ja pohtimaan, missä menee koulun vastuu. Tarkastellaan yhdessä ongelmallisia tilanteita ja mietitään keinoja niiden ratkaisemiseksi Muutama asia kerrallaan työskentelyn kohteeksi Seuranta

nmi.fi