Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari 1 Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttöönoton tuki Tommi Oikarinen valtiovarainministeriö JulkICT-toiminto.
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Tutkimustietovaranto
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Kuinka edetään ja kuinka seurata julkisen hallinnon talousraportoinnin kehitystä? - Kuntatiedon valmennuspaketti Jani Heikkinen Kuntien talousraportointi.
Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran?
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Kuntien taloustietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelman esittely Jani Heikkinen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari 5 JulkICT-osasto.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Hyödynnetään avointa, omaa ja yhteistä tietoa
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Digitalisaation vaatima osaaminen
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Tietomallit digiaikaan
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Anne Kauhanen-Simanainen
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelma Kuntatieto-ohjelma Jani Heikkinen Muutosaamupäivä.
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Opetustoimi osana Jyväskylää
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Pilotointikohteita ja -ohjeita
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Tilaisuuden avaus Taloushallinnon automatisointi Tilaisuuden lopetus
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Suostumuksenhallinta oppijan ja oppilaitoksen näkökulmasta (VIRTA-tietojen hyödyntäminen omadata näkökulmasta) Oppijan tietovirtojen ja VIRTA-opintotietopalvelun.
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Datan avaamisen ohjeistus
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Nyt kannattaa toimia!.
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Viestinnän työkalupakki
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Järjestötieto muutoksessa
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Digitaalisten terveyspalveluiden HTA-arviointi
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke 18.1.2017 Jari Kallela Digitalisoidaan julkiset palvelut / Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke

1990-luku 2000 Tekniikka Politiikka Hallinto Internet kuluttajakäyttöön Hakukoneet Tekniikka Julkisen sektorin toimintaprosesseja, sähköistä asiointia ja päätöksenteon avoimuutta on kehitettävä tieto- ja viestintätekniikan tarjoamista mahdollisuuksista käsin (Lipposen II hallitus) Politiikka Tietotekniikan kehitys luo aina pohjan sen käytölle ja toiminnan kehittymiselle. - Nykymuotoinen internet on noin 20 v, 90-luvun puolivälissä alkoi räjähdysmäinen kuluttajakäyttö Aika pian poliittinenkin johto halusi ottaa hyödyn irti, luonnollisesti Ja virkamieskunta kehitti ja toteutti Hallinto Julkisen hallinnon verkkosivut

2000-luku 2010 Tekniikka Politiikka Hallinto Web 2.0 SaaS (Software as a Service) Tekniikka Julkinen hallinto tarjoaa hallituskauden aikana palveluitaan enenevässä määrin myös internetin ja muiden viestintävälineiden kautta perinteisen palvelutuotannon rinnalla.(Vanhasen hallitus) Politiikka Julkisen verkkoasioinnin kehittämishanke JUNA Sähköiset palvelut Sähköisen asioinnin ja demokratian edistämisohjelma SADe-ohjelma Tietohallintolaki Sama perusjuoni jatkui: tekniikan kehitys toi mahdollisuuksia, niiden käyttöön oli poliittinen tuki ja miksei painekin. Jälleen virkamieskunta kehitti ja otti käyttöön. Kuvaavaa oli isot hankkeet - Tässä kohtaa oli jo havaittu esteitä: ketju tekniikan autuaaksi tekevästä kyvystä ei mitenkään automaattisesti ja suoraviivaisesti mennytkään toimintaan. Jotain oli vialla. Yhteentoimivuus nostettiin tässä yhteydessä keskeiseksi ongelmaksi ja sitä edistämään laadittiin tietohallintolaki (joka tosin tuli voimaan vasta 2011) Hallinto

2010-luku Tekniikka Politiikka Hallinto Cloud Mobile Apps Linked Data Julkisen sektorin tuottavuutta lisätään hyödyntämällä nykyistä tehokkaammin tiedolla johtamista, yhteensopivia tietojärjestelmiä ja kokoamalla julkis-hallinnon tietohallintoa ja hankintojen rahoitusta yhteen (Kataisen hallitus) Politiikka 2010-luvun alkupuolella tietotekniikan käytön tehokkuutta haettiin erityisesti keskittämisestä: valtion tietotekniikka palvelut koottiin yhdelle toimijalle ja viranomaiset ottivat käyttöön yhteisen turvaverkon. Kansallinen palveluarkkitehtuuri rakentaa keskeiset yhteiset palvelut koko julkisen hallinnon käyttöön. Tieto nousi omaksi tarkastelun kohteeksi. Teknologia ei enää ollut se ainoa muutosvoima tai ongelman lähde. Avoin data julkisuuslain jatkeena on noussut uudeksi teemaksi. Valtori ja TUVE Kansallinen palveluarkkitehtuuri Avoin Data Digihankkeet Hallinto

Visio tulevasta Yhteisen tiedon hallinnan ansiosta asiakkaalta kysytään tietoa vain kerran Pilkahduksia tulevaisuudesta YTI tähtää yhteiseen tietoon. Meillä on jo hyviä esimerkkejä siitä, mitä tällä voidaan saada aikaan. Esitäytetty veroilmoitus on yhtaikaa lisännyt käyttäjien tyytyväisyyttä ja tehostanut hallintoa. Voisiko tästä tulla julkisen hallinnon normitoimintatapa eikä vain yksittäisten organisaatioiden erillisiä kehityshankkeita?

Tavoitteena yhä paremmat ja tehokkaammat palvelut vaikka keinot ja ympäristö muuttuvat Yhteinen tiedon hallinta -hanke vastaa tämän päivän haasteisiin Sipilän hallitusohjelman mukaisesti toimintatavat uudistaen rakennetaan julkiset palvelut käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi, jotta julkisen talouden kannalta välttämätön tuottavuusloikka onnistuu. Julkinen hallinto sitoutuu kysymään samaa tietoa kansalaisilta ja yrityksiltä vain kerran. Tietojärjestelmät ovat Kansallisen palveluarkkitehtuurin myötä kehittyneet sille tasolle, ettei teknologia ole keskeinen rajoite. YTI toimii ja kehittää toimintatapoja tällä alueella Nyt keskiöön on vihdoin saatu digitalisointi ja toiminnan muutos. Ehkä aiemmat ponnistelut on saatu niin pitkälle, ettei yhteentoimivuus, verkkokapasiteetti ja verkon saatavuus enää ole keskeinen ongelma. Esim. sähköposti kulkee eri toimittajien välillä, toisin kuin 1994. Tälle kentälle tulee Yhteinen tiedon hallinta: se rakentuu aikaisempien kehitysvaiheiden päälle ja ratkoo oman aikansa haasteita. Tieto Sisältö Käyttö

Yhteinen tiedon hallinta luodaan viiden työpaketin avulla Omadata julkisessa hallinnossa, jossa sovelletaan omadata- periaatteita julkisessa hallinnossa oleviin kansalaisen tietoihin Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet, joilla parannetaan ja yhtenäistetään tietosisältöjen määrittelyä Tiedon jakeluratkaisu, jolla voidaan mm. siirtää ja julkaista suuria tiedostoja Tiedolla johtamisen kokeilu, jossa lisätään kuntien taloustiedon käyttöä Yhteinen tiedon hallintamalli, jossa kehitetään yhteisesti käytettävän tiedon hallintaa Eli vasta diassa 10 pääsen siihen, mitä yhteinen tiedon hallinta –hanke oikein tekee. Mutta pitkän johdannon tuloksena toivottavasti olette jo perillä siitä mitä tämä hanke koettaa ratkaista. - muodostuu ”tarina”: omadata (tavoitetila ”kysytään vain kerran”) vaatii tietosisältöjen hallintaa (työpaketti 2), vaaditaan myös yhä kehittyneempiä jakelukanavia (työpaketti 3), hyvin määritelty ja jouhevasti jaettu tieto toimii myös päätöksenteossa (työpaketti 4) ja tätä kaikkea täytyy hallita (työpaketti 5)

Omadata julkisessa hallinnossa: kansalainen voi käyttää ja hyödyntää julkisen hallinnon tallentamia tietojaan Yksilö voi hyödyntää tietoaan sekä jakaa, vaihtaa tai myydä sitä edelleen valtuuttamaansa palveluun hyödynnettäväksi Julkinen haluaa toimia omadata-periaatteiden mukaisesti

Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet parantavat ja yhtenäistävät tietosisältöjen määrittelyä SISÄLLÖT & YHTEISTYÖVERKOSTOT Sanastojen tuottaminen ja ylläpito & ”Termieditori” Koodistot & yhteinen Kansallinen koodistopalvelu Palvelu- kokonaisuus – systemaattiset tiedonmäärittelyn menetelmät ja Yhteentoimivuuden välineistö SISÄLLÖT & YHTEISTYÖVERKOSTOT SISÄLLÖT & YHTEISTYÖVEKOSTOT Tietomallinnus & yhteiskäyttöinen linkitettyjen määritysten editori (IOW) Sanastojen julkaisu & Finto SISÄLLÖT & YHTEISTYÖVERKOSTOT Tietojen harmonisointi auttaa sekä kansalaista että viranomaisia termiviidakossa Ymmärrys, mitä mikäkin termi ja tieto tarkoittaa Tietosisältöjen yhteensovittaminen sanastojen avulla Yhteinen tapa määritellä tietosisältöjä julkisen hallinnon tietojärjestelmiin

Monikäyttöinen tiedon jakeluratkaisu helpottaa sekä tiedon tuottajia että hyödyntäjiä Tieto saadaan koosta tai muodosta riippumatta yhden välitysratkaisun avulla laajasti saataville. Välityksen lisäksi arvioidaan tarvetta ja mahdollisuuksia tietosisältöjen muokkaamiseen paremmin käyttöä tukevaksi. Tiedon tuottajat Tiedon hyödyntäjät Viestit Tiedostot Raken- teellinen tieto Monimuotoiset Käyttöön tiedon Palveluväylä sopivaksi lähteet muokattu tieto

Tiedolla johtamisen kokeilun ansiosta kuntien taloustietoa käytetään päätöksenteon tukena Kuntien taloustietojen ja rekisterien yhdenmukaistaminen kuntien taloustietoja, esimerkiksi palveluiden hintoja, on aiempaa helpompaa vertailla Osana tiedolla johtamisen työpakettia toteutetaan: Taloustietojen keruun edellyttämät määrittelyt ja koodistot: Muissa työpaketeissa syntyviä menettelytapoja ja välineitä sovelletaan kuntien taloustiedon käyttöön siten, että tekeillä oleva tilinpäätösrekisteri ja palveluoperaattori voivat aloittaa ja tuottaa tietoja valtionhallinnon päätöksentekoon.

Yhteisen tiedon hallintamallin ansiosta toiminta tehostuu ja laatu paranee Ylläpito tehostuu skaala-edun ansiosta Ydintiedot ovat yli yhteiskunnan ja sen toimijoiden tarvittavia keskeisimpiä tietoelementtejä Avoimen tiedon hallinnan ja jakelun tavoitteena on tietovarantojen avaaminen suunnitelmallisesti, jotta kaikki merkittävät julkiset tietovarannot ovat mahdollisimman laajasti koko yhteiskunnan saatavilla ja käytettävissä

Hyödyt Kansalaisen ajansäästö Julkisen hallinnon tehokkaampi toiminta Kansalaisille ja yrityksille Sujuvampi asiointi Tarpeeseen paremmin sopivat palvelut Jatkuvasti kehittyvät ja paranevat palvelut Parempi tietosuoja ja tietoturva Helppo tiedon hakeminen ja löytyminen Viranomaisille Parempilaatuisen tiedon avulla toiminnan tehostaminen ja automatisointi Tiedon jalostaminen ja jalostettu tieto johtamisen ja päätöksenteon tukena Kattava yhteentoimivuus eri muodoissaan Nopeampi tiedon tuotanto Vertailukelpoiset tiedot Kansalaisen ajansäästö Julkisen hallinnon tehokkaampi toiminta Tiedon luotettavuus ja luottamus tietoon Kustannustehokkuus Julkisen hallinnon tuottavampi yhteistoiminta Alenevat kehityskustannukset Aina ajantasainen tieto päätöksenteossa Tavoitteet ovat ikuiset: paremmat palvelut ja tehokkaampi hallinto. Hyvän ja kattavan määrittelytyön jälkeen tiedon laatu ja käyttävyys paranee ja sitä kautta tavoitteisiin voidaan päästä, vaikka YTI-hankkeessa ei loppukäyttäjän palveluja tehdäkään. YTI on mahdollistaja.

Kustannukset ja aikataulu

Yhteentoimivuus-välineet

Yhteentomivuus-välineistö http://iow.csc.fi/ Muuta YTI-materiaalia https://wiki.julkict.fi/julkict/yti

Kuntien taloustietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelma ja YTI

Sääntelytavoite tiedolla johtamiselle (Mukaillen VM julkaisu 20/2016) Perinteisempi malli: säädellään tiedonantovelvoitteita, tiedonkeruupalveluita ja tiedon käyttöä Raportoija Toimitettavat tiedot Tiedon toimitusajankohta Tietosisältö ja tietorakenteet (Tiedon antaminen maksutta) (Tiedon antaminen salassapito-säännösten estämättä) Tiedon keruupalvelu Tiedonkeruupalvelun omistaja Tiedonkeruupalvelun tehtävät Tiedonsaantioikeus (Tiedon saannin maksuttomuus) (Tiedon saaminen salassapitosäännösten estämättä) Tiedon käyttäjät Oikeus käyttää tiedonkeruun tuottamaa tietoa Uudempi tavoitetilan mukainen vaihtoehto: säädellään tietojen julkistusta Raportoija Julkaistavat tiedot Tiedon julkaisuajankohta Julkaistavan tiedon tietosisältö ja -rakenne Tiedon keruunpalvelut Tiedon käyttäjät Oikeus käyttää tietoa

Kuntatieto-ohjelman käyttöönotto Työpaketti 4 Omadata julkisessa hallinnossa, jossa sovelletaan omadata- periaatteita julkisessa hallinnossa oleviin kansalaisen tietoihin Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet, joilla parannetaan ja yhtenäistetään tietosisältöjen määrittelyä Tiedon jakeluratkaisu, jolla voidaan mm. siirtää ja julkaista suuria tiedostoja Tiedolla johtamisen kokeilu, jossa lisätään kuntien taloustiedon käyttöä Yhteinen tiedon hallintamalli, jossa kehitetään yhteisesti käytettävän tiedon hallintaa Eli vasta diassa 10 pääsen siihen, mitä yhteinen tiedon hallinta –hanke oikein tekee. Mutta pitkän johdannon tuloksena toivottavasti olette jo perillä siitä mitä tämä hanke koettaa ratkaista. - muodostuu ”tarina”: omadata (tavoitetila ”kysytään vain kerran”) vaatii tietosisältöjen hallintaa (työpaketti 2), vaaditaan myös yhä kehittyneempiä jakelukanavia (työpaketti 3), hyvin määritelty ja jouhevasti jaettu tieto toimii myös päätöksenteossa (työpaketti 4) ja tätä kaikkea täytyy hallita (työpaketti 5)

Tietojohtamisen kehittämistavoite, 2020 -lukukuun valmistautuminen Tiedot standardoitu Digitalisaatio, toiminnan kehittäminen Prosessit automatisoitu Digitaalinen julkishallinto Toiminta uudistettu Asiakashyödyt, vaikuttavuus Julkiset menot

Tiedot standardoitu – kirjauksesta käyttöön Yhteiset (JHS) standardit Tili Kustannuslaskentamalli Tilinpäätös Tehtävä- ja palveluluokitus Talousarvio Toimipaikka Raportointikoodisto Taloudellisuus ja tuottavuusmittaus

Prosessit automatisoitu – tieto nappia painamalla Yhteiset prosessisäännöt Käsitemallit Käsittelysäännöt Laskentasäännöt Raportointisäännöt Tiedon julkaisu- ja avaamiskäytännöt Tietopalvelun periaatteet

Toiminta uudistettu – asiakkaan hyötyjen varmistaminen Yhteiset toimintamallit Tiedon käyttömallit Arkkitehtuurikuvaukset Päätöksentekomallit Tiedolla johtamisen mallit Raportointi-/julkaisupalvelut Tietojen tarjoaminen kansalaisille ”Tilivelvollisuuden” varmistaminen

Kuntatieto-ohjelman työn kohde Julkisen hallinnon johtaminen / Julkisen talouden suunnitelma Kuntien johtaminen Kuntastrategia Valtion johtaminen Kuntatalousohjelma Johtamisen yhteinen tietopohja Taloustiedot Tietotuotanto ja raportointi Muut tietotoaineistot Yhteentoimivuus Viralliset tilastot Toimintatiedot Tiedonhallinta Kuntien yhteisten tiedonhallinnan vaati-musten määrittäminen Tiedonkeruun ja -hankinnan kehittäminen Raportoidun tiedon käsittelyn ja analysoinnin kehittäminen Tietostandardien määrittäminen Avoimen tiedon edistäminen

Kuntatieto-ohjelmassa luotava suosituskokonaisuuden tavoitetila Yleiset laskentasäännöt Kuntien käyttötarpeet Valtion käyttötarpeet Tilastoinnin tarpeet Tiedonsiirron kohteet Tiedonsiirron kohteet JHS Tuottavuus-mittaus Tiedonsiirron kohteet Tiedonsiirron kohteet Tiedon raportointi / esittäminen JHS XBRL Taloustiedon suunnittelukohteet JHS Talousarvio / -suunnitelma JHS Tilinpäätös-sisältö Talous- tiedon raportoin- tikohteet Tiedon jalostus Tilastoinnin luokitukset Tehtävätaso Taloustiedon kohdentamiskohteet JHS Kuntien tehtävä ja palvelu-luokitus Taloustiedon kohdentamiskohteet Tiedon kohdentaminen JHS-toimipaikka JHS Kustannus-laskenta Taloustiedon kohdentamis- säännöt Taloustiedonkirjauskohteet Tiedon kirjaaminen JHS Kuntien ja kuntayhtymien tililuettelo

Työpaketti 4. Sidoshankkeiden ja niiden päätuotosten suhteet Rekisteri-palvelu Valtiokonttorin Kutituotosten käyttöönottohanke YTI:n Työpaketti: Tiedon jakeluratkaisu Koodistot, lisätiedot Erillinen rahoitus YTI:n Työpaketti: Kuntien johtamistieto IOW Koodistopalvelun kehitystyö Sanastot koodistot, hierarkiat, taksonomiat, jne. YTI:n Työpaketti: Yhteentoimivuus-menetelmät ja välineet VM:n YTI -hanke Sanastopalvelun kehitystyö FINTO YTI-hankerahoitus YTI:n Työpaketti: Yhteisen tiedon hallintamalli Toiminta-suunnitelma Yhteiset toimintamallit Ylläpidon yhteistyöryhmä Asettamis-päätös Osallistujien virkatyönä YTI-hankerahoitus

Työpaketti 4 keskeiset tuotokset Kuntien taloustietojen raportoinnin vaatimat, Kuntatieto-ohjelmassa ja maakuntien tietojen määrityshankkeessa jo tuotetut tietomääritykset koottu saataville ja hyödyttäväksi semanttista yhteentoimivuutta ja määritysten uudelleenkäyttöä edistäviin palveluihin Toimintamalli määritysten ylläpitoon Nyt keskiöön on vihdoin saatu digitalisointi ja toiminnan muutos. Ehkä aiemmat ponnistelut on saatu niin pitkälle, ettei yhteentoimivuus, verkkokapasiteetti ja verkon saatavuus enää ole keskeinen ongelma. Esim. sähköposti kulkee eri toimittajien välillä, toisin kuin 1994. Tälle kentälle tulee Yhteinen tiedon hallinta: se rakentuu aikaisempien kehitysvaiheiden päälle ja ratkoo oman aikansa haasteita. Tieto Sisältö Käyttö

Tietomääritysten ylläpidon viranomaisyhteistyö Tilasto -viranomaiset Ylläpidetty sanasto termi käsite koodisto sov.profiili taksonomia tekninen eritelmä Kuntatieto- ohjelman tuotos: Koodistojen ylläpitomalli Ryhmän asettaminen Sektori -virastot Vuosikello Sektori -ministeriöt Viranomaisten talouskoodistojen ylläpitoyhteistyö Tehtävät Toimielimet (esim. KILA) Vastuut Kuntaedustus Prosessi-kuvaukset Maakunta -edustus

Tietojen yhteinen ylläpito Eri viranomaisten tietotarpeet huomioidaan systemaattisesti Eri viranomaiset vastaavat omaa toimialaa koskevista määrityksistään (jokaisella käsitteellä on omistaja) Viranomaisten yhteistyö perustuu ylläpidettyyn ja vastuutettuun toimintamalliin Koodistot/määritykset/luokitukset/kuva ukset päivitetään vuosikellon mukaisesti eri viranomaispäätösten mukaisesti Versiointi hallittu, jotta raportointivaatimuksissa voidaan viitata oikeaan koodistoon Koodistot/määritykset/luokitukset/kuva ukset ovat heti ja automaattisesti kaikkien osapuolten käytössä

Ota yhteyttä – osallistu, vaikuta! Jari Kallela neuvotteleva virkamies etunimi.sukunimi@vm.fi puh. 0295 16001 (vaihde) vm.fi / Hankkeet ja säädösvalmistelu Suvi Remes erityisasiantuntija etunimi.sukunimi@vm.fi