Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Harvialan koulu ja päiväkoti
Advertisements

Yhteistyötä lapsen hyväksi
Harvialan koulu ja päiväkoti
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Prisma 27 S-marketia 8 Salea 4 S-Rautaa 8 Agrimarketia 10 Multasormea 10 ABC-liikennemyymälää 19 ABC-automaattiasemaa 3 ABC Car Wash –pesuyksikköä.
KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p ,
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
KiVa-ohjelmasta luopuminen ja uuden toimintatavan kehittäminen
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
Tervetuloa Innokylään
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Harjoituksen ohjaaminen
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Ryhmänohjaajien palaveri
VERME - VERTAISMENTOROINTI
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tiirismaan vesopäivät
Harjoituksen ohjaaminen
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Omnia.fi/yhteishaku.
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus

Lukuvuosi 2015-2016 Mukana eskarit sekä 1. ja 2. luokat oppilaita 71, opettajia 6 ja ohjaajia 2 4 jaksoa/lukuvuosi, ryhmät muuttuvat eri jaksoissa Äidinkieli Äidinkielessä ryhmäjako lukemisen osaamisen perusteella, tavoitteena mm. ryhmätyötaidot, lukemisen perusvalmiuksien tukeminen, ilmaisu- ja tunnetaitojen kehittäminen Yhdessä jaksossa mukana ympäristötieto (talvi) Yksi pienryhmä, jolla tavoitteina tunnetaidot ja arjen taidot Matematiikka  geometria

Millaisia eväitä viime lukuvuosi tarjosi lukuvuoden 2016-2017 suunnitteluun? Joustavan toiminnan aloittaminen vasta omassa luokassa ryhmäytymisen sekä koulun toimintatapoihin/sääntöihin tutustumisen jälkeen. Rinnakkaisjoustoa voi olla enemmän 1. ja 2. luokilla. Joustoa eskareiden ja 1. luokan välillä opettajien oman suunnittelun mukaan voi lisätä. Pienryhmän oppilaat, opettajat ja ohjaajat mukaan toimintaan omien kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan. Henkilöstövaihdokset alkuopetuksessa. Luodaan uutta hyödyntäen aiempia kokemuksia.

Lukuvuosi 2016-2017 Syksy 2016: äidinkieli Säännöllinen aika (keskiviikkoisin klo 9-10.30) Mukana eskarit sekä 1. ja 2. luokat, myös pienryhmä Oppilaita 79, opettajia 7 ja ohjaajia 4 Alkusyksystä erityisopettaja teki kaikille joustavan oppilaille lukutehtäviä (tekninen lukutaito), joiden mukaan alustava ryhmäjako lukemiseen liittyvien valmiuksien mukaan (7 ryhmää, 9-14 opp./ryhmä). Oman opettajan vaikuttaminen lopullisiin ryhmiin. Yhteinen tavoite, mutta jokaisella opettajalla vapaus tehdä oman näköistä. Jokaista ryhmää vetää opettaja, lisäksi osassa ryhmistä mukana ohjaaja. Pysyvä ryhmä koko syksyn ajan: turvallisuus, aloitetaan ryhmäytymisellä. Mukana olevat opettajat ovat sopineet yhteisen suunnitteluajan. Aloitettu 28.9., 8 kertaa + teatterivierailu ennen joulua

Lukuvuosi 2016-2017 Esimerkkejä toteutuneesta yhteistyöstä Tulossa tai suunnitteilla 1.luokkien yhteistyö suunnittelussa ja toteutuksessa sekä samanaikaisopettajuus mm. liikunta, ympäristötieto, teemapäivät, kuukausitiedotteet. Lisäksi yhteiset käytänteet, kuten kalenterihetki, kaverivälkät. Tukimuotona erityisryhmä 2.LUOKKIEN YHTEISTYÖ Eskarin ja pienryhmän yhteiset ympäristötiedon tunnit Kummitoiminta Toimintamalli juurtunut hyvin ja henkilöstöllä innokkuus jatkaa kehittämistä 1.luokkien välistä yhteistyötä pyritään lisäämään pikku hiljaa lukuvuoden kuluessa. Teatterimatka Tampereelle 23.11., Vesta-Linnea –kirjojen käsittely luokissa Monialaiset oppimiskokonaisuudet syksy 2016 sekä kevät 2017 Uudet ryhmäjaot äidinkielessä kevät 2017 Matematiikan oppimisjakso kevät 2017 Käytänteiden kehittäminen

”Yksin voi tuikkia, mutta yhdessä voi loistaa.” Yhteistyö on myös… kasvattamista puuttumista yhteisten tavaroiden, materiaalien ja tilojen käyttöä ideoiden, ajatusten ja arjen jakamista Yhteistyö ei ole ylimääräistä, vaan yhteistyö on osa esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmaa. Yhteisen toiminnan avulla on mahdollista toteuttaa turvallisen ja sujuvan nivelvaiheen tavoitteita. ”Yksin voi tuikkia, mutta yhdessä voi loistaa.”

Tulevaisuuden mahdollisuuksia Luokkajaot, esim. eskari-1, 1-2. Samanaikaisopettajuus (isompi ryhmä, kaksi opettajaa) Luokkatasolla kahden luokan oppilaiden jakaminen tavoitteen mukaisiin ryhmiin. Toiminnallisuuden lisääminen entisestään sekä matematiikan että äidinkielen oppimisessa.

Joustavan esi- ja alkuopetuksen hyödyt Oppilaat oppivat tuntemaan toisiaan ja saavat kavereita myös muilta luokilta ja luokka- asteilta. Oppilaat tapaavat entisiä eskarikavereitaan ja saavat opetella asioita yhdessä. Eskareille mahdollisuus tutustua kouluun turvallisesti pienin askelin. Tukee oppilaiden itseluottamusta ja luottamusta omaan osaamiseen. Oppilaiden taidot ja osaaminen kehittyvät. Mielekästä toimintaa sekä oppilaille että ryhmien vetäjille; oppilailla mahdollisuus työskennellä oman taitotasonsa mukaisesti. Eriyttämisen tuki. Mahdollisuus vaikuttaa opetusryhmän kokoon. Mahdollisuus laittaa aikuisia sinne, missä tukea eniten tarvitaan. Jaetut havainnot oppilaista, muiden havainnot oman ajatuksen tueksi. Kollegiaalinen tuki. Oppilaat saavat kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Erilaiset työskentelytavat sekä koulun muut aikuiset tulevat tutuiksi. Sosiaalisten taitojen harjoittelu. Mahdollistaa OPS:n monipuolisen toteuttamisen.

Vinkkejä joustavaa esi- ja alkuopetusta suunnitteville Yhteinen suunnitteluaika ja palkitetut tunnit osa rakennetta ja ne varattu lukujärjestykseen: motivoi, tuo systemaattisuutta toimintaa ja mahdollistaa säännöllisen strukturoidun ajatustenvaihdon. Aikaa keskustelulle ja tutustumiselle sekä yhteisten pelisääntöjen ja toimintatapojen muotoutumiselle. Toimintaan osallistuvien aikuisten vahvuuksien hyväksikäyttäminen on osa luontevaa ja mielekästä yhteistyötä. Yhteistyöparit rinnakkaisluokalta tai esim. E-1. Toiminnan kasvattaminen pienin askelin. Yhteistyö vaatii halua tehdä yhteistyötä sekä sitoutumista. Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä tehdä toiminnasta oman näköistä. Valmiista malleista voi ottaa vinkkejä ja muilta voi oppia, mutta ajatus- ja kehitystyö on jokaisen koulun ja joustavaan esi- ja alkuopetukseen osallistuvan tehtävä itse.