Terveyssosiaalityön päivät Tampere OSALLISUUDEN VARMISTAMINEN JA SYRJÄYTYMISEN EHKÄISEMINEN VAMMAISSOSIAALITYÖN ASIAKASPROSESSISSA (VamO) -hanke Marjo Romakkaniemi 20.10.2016 Terveyssosiaalityön päivät Tampere
Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 –rakennerahasto-ohjelma Toimintalinja 5: Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta Vammaissosiaalityön ja palvelujen asiakaslähtöisyyden kehittäminen sosiaalisen osallisuuden vahvistaminen palveluissa toimintaan liittyvän osaamisen kehittäminen kolmannen sektorin roolin vahvistaminen syrjäytymisen ehkäisyssä yhteisöllisyyden vahvistaminen yhdenvertaisuus Hankkeen toteutusaika 1.9.2016 – 31.8.2019 Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
Osatoteuttajat Espoon kaupunki Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) Eteva kuntayhtymä Invalidiliitto ry Kynnys ry Rovaniemen kaupunki Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Lapin yliopisto Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
FB-RYHMÄ ERIARVOISUUSVARASTO https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1209104579123110&set=g.485003524967015&type=3&theater Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
Hankkeen lähtökohdat Toimivat asiakasprosessit Asiakasosallisuus Kokemusasiantuntijuus Järjestöasiantuntijuus Ammatillinen asiantuntijuus Käytännöt (kokeilu, arviointi) Tutkimus Kehittäminen Toimivat asiakasprosessit Asiakasosallisuus Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
Asiakasosallisuus yhteiskehittäjyys, yhteistutkijuus Rakenteet: Kynnys ry, vammaisten ihmisten perus- ja ihmisoikeusjärjestö Invalidiliitto ry, fyysisesti vammaisten ihmisten valtakunnallinen vaikuttamisen ja palvelutoiminnan monialajärjestö Hankkeen valtakunnallinen asiakasosallisuusryhmä Alueelliset asiakasosallisuusryhmät Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
Valtakunnallinen asiakasosallisuusryhmä THL koordinoi Esim. sosiaalityöntekijöitä, asiakkaita, vammaisjärjestöjen toimijoita Arvioi asiakasosallisuuden toteutumista hankkeessa Arvioi asiakasosallisuuden toteutumista vammaispalveluissa Arvioi tutkimuksesta, kehittämistyöstä, kokeilutoiminnasta sekä muista hankkeen toiminnasta kertyviä aineistoja osallisuuden ja oikeuksien toteutumisen ja edistämisen näkökulmasta Kohtaamispiste tutkimus- ja kehittämistyölle Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
Arvioinnin kohdentuminen Ihmisoikeusvaikutusten arviointi Sukupuolivaikutusten arviointi Toimenpiteiden vaikutusten arviointi Kustannusvaikutukset Sosioekonomiset vaikutukset Asiakasnäkökulman ja toimijoiden kokemusten välittyminen päättäjille Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
Asiakasprosessien mallien tarkastelu ja arviointi Valtakunnallisen osallisuusryhmän työskentelyn käynnistäminen ja tukeminen Kehittämisen ja tutkimustiedon tuloksena: Hanke käynnistyy 1.9.2016 ASIAKASPROSESSIT -osallisuutta vahvistavat toimintamallit ja hyvät käytännöt -prosessin ydinkohdat -dokumenttitieto -työvälineet -mittarit Asiakasprosessien mallien tarkastelu ja arviointi Alueelliset osallisuusryhmät ja osatoteuttajien sidosryhmät Kuntien ja muiden toimijoiden avulla käytäntöjen ja menetelmien kokoaminen Säännölliset tapaamiset, joissa alustusta eri aiheista ja yhteistä työskentelyä koko hankkeen ajan VAMMAISSOSIAALITYÖ - kootut, luodut, testatut, osallisuutta tukevat työkäytännöt - Vammaissosiaalityön prosessin mallinnus - Sukupuolisensitiivisen vammaistyön periaatteet - Esteettömyyden periaate KOKEMUSTIEDON KERÄÄMINEN TUTKIMUSTIEDON KERTYMINEN Asiakkaiden yksilö- ja ryhmähaastattelut Konsultaatioaineiston tilanteiden analyysi Tapauskohtainen asiakasdokument-tien pitkittäisanalyysi Sosiaalityöntekijöiden ryhmähaastattelut
Moniaineistoisuus Monimetodisuus Yhteistutkijuus Elämäntilanteiden moninaisuus paikallisuus lain-säädäntö toiminta-käytännöt oikeuden-mukaisuus Intentio-naalisuus talous ammatillinen asiantuntijuus Järjestöllinen asiantuntijuus asiakas sosiaalityöntekijä ASIAKASOSALLISUUS ASIAKASPROSESSI toimijuus harkintavalta valtaistava sosiaalinen asianajo Moniaineistoisuus Monimetodisuus Yhteistutkijuus Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
Harkintavalta – sosiaalityöntekijät (Sirviö ym. 2015) Ehkäisevän toimeentulotuen kontekstissa; tilanteen arviointi, tarveharkintaisuus, tulkinnat eettinen osaaminen Valta, arvot, tieto Objektivoiva ja vastuuttava harkintavalta Byrokratia, selontekovelvollisuus, vastuu Tietoa konstruoiva, arvottava harkintavalta Tiedon rakentaminen, vaihtoehtoiset tulkinnat, moraali Subjektivoiva, huolta pitävä harkintavalta Asiakkaan näkökulma, huolenpito, inhimillinen hyvä Miten asiakkuus, ammatillisuus ja byrokraattisuus ymmärretään, millaisen tiedon ja identiteettitulkintojen varassa toimitaan, millaisin keinoin, mitä tavoitellaan Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
Asiakkaan harkintavalta Vallankäytön kohteen toimintamahdollisuudet Hirschman (1970): exit, voice ja loyalty, myöhemmin myös neglect Exit - palvelun käyttäjän mahdollisuus valita eri palveluiden välillä, ajatus asiakkaasta kuluttajana. Voice - asiakkaan mahdollisuudet tulla kuulluksi: valitusten tekeminen, palautteen antaminen, kokemustiedon hyödyntäminen palveluiden kehittämisessä Loyalty - uskollisuus järjestelmälle, palveluiden käyttäjän riippuvuus palvelusta ilman aitoa valitusmahdollisuutta tai valinnanvaraa - kohdeasiakkuus Neglect - organisaation hylkääminen tai ohittaminen Mitkä vammaisen ihmisen harkintavallan mahdollisuudet ja reunaehdot Marjo Romakkaniemi 20.10.2016
Kiitos