Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtakunnallinen asiakasosallisuusryhmä Hki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtakunnallinen asiakasosallisuusryhmä Hki"— Esityksen transkriptio:

1 Valtakunnallinen asiakasosallisuusryhmä Hki 6.9.2017
VamO –hankkeen tutkimuksen esittelyä - osatutkimuksen kontekstina digitalisaatio Valtakunnallinen asiakasosallisuusryhmä Hki Mari Kivistö YTT yliopistonlehtori, eSosiaalityön maisterikoulutus –hanke, Lay tutkija, VamO –hanke, Lay

2 OMAT AMMATILLISET TULOKULMAT
eSosiaalityön maisterikoulutus –hanke ( ) - tavoitteena kouluttaa päteviä sosiaalityöntekijöitä, joilla on sosiaalityön substanssiosaamisen lisäksi ns. laaja- alaista sosiaalityön teknologiaosaamista (tiedot, taidot, etiikka) - yliopistonlehtori VamO –hanke ( ) - tavoitteena luoda valtakunnallinen asiakasosallisuutta vahvistava vammaissosiaalityön prosessi - sekä vahvistaa vammaissosiaalityön asiantuntijuutta - tutkija

3 Oma tutkimus VamO –hankkeessa suhteessa hankkeen yleisiin tavoitteisiin
VamO –hankkeen tavoitteena 1) luoda valtakunnallinen asiakasosallisuutta vahvistava vammaissosiaalityön prosessi sekä 2) vahvistaa vammaissosiaalityön asiantuntijuutta Tähän osatutkimukseen liittyvässä kirjoittamisessa näkökulmina erityisesti digitalisaatio, asiakasosallisuus, toimijuus, etiikka aineistoina mm. kehittäjätyöntekijöiden ryhmäkeskustelut, asiakkaiden yksilöhaastattelut ja asiakkaiden asiakasasiakirjat

4 DIGITALISAATIO kulttuurinen muutos
muutos yhteiskunnan kaikilla tasoilla (arjessa, yhteisöissä ja rakenteissa -> muutos sosiaalisen ulottuvuudessa) politiikkaa (virtuaalinen hyvinvointivaltio Watling 2012) laaja yhteiskunnallinen prosessi, jossa integroimalla digitaaliteknologiaa osaksi jokapäiväistä elämää pyritään löytämään uudenlaisia mahdollisuuksia toimia (Alasoini 2015) palvelujen, prosessien ja toimintatapojen digitalisointia, tavoitteena parempi saavutettavuus, tehokkuus ja muokattavuus voi mahdollistaa osallisuutta mutta myös syrjäyttää sosiaalityössä digitalisaatiota ei pidä ottaa annettuna vaan siihen voi ja pitää vaikuttaa, sosiaalityön tavoitteet, tehtävät ja etiikka lähtökohdaksi ottaen

5 DIGITALISAATIO SOSIAALIPALVELUISSA
edennyt hitaasti terveydenhuoltoa jäljessä (mm. tietoturvaan, juridiikkaan ja etiikkaan liittyvät kysymykset, lisäksi tutkimustietoa vain vähän) vain vähän käytössä asiakastyössä valtavirtaisia sosiaalisen median sovelluksia (tietosuoja, yksityisyydensuoja, suhde asiakirjahallintoon) rakenteellisessa sosiaalityössä teknologiaa on käytössä (sosiaalinen raportointi, sosiaalinen media), mutta vammaissosiaalityössä rakenteellista sosiaalityötä tehdään vasta vähän, varsinkin digitaalisesti (ks. Invalidiliiton ja Talentian selvitys 2016) kuitenkin sosiaalityön hallinnollista byrokratiatyötä digitalisoitu jo paljon ja ennaltaehkäiseviä palveluja olemassa myös Kansa –koulu -hanke (sosiaalihuollon määrämittainen kirjaaminen ja sähköinen asiakirjahallinto) eAsiointia otettu käyttöön (Omahoito/Omasote); sähköisiä yhteydenottokanavia, sähköistä ohjausta ja neuvontaa (nettisivut, chatit jne.) sähköinen hakeminen, sähköisiä itsearviointeja, videoneuvottelu, sähköinen palveluseteli, sähköiset palautejärjestelmät, verkkokonsultaatio jne. eAsioinnin käyttäjämäärät eivät kuitenkaan ole vielä kovin suuria

6 Kotimaista tutkimusta vain vähän, ks
Kotimaista tutkimusta vain vähän, ks. kuitenkin Aspa:n selvitys vammaisten henkilöiden ja mielenterveyskuntoutujien teknologian käytöstä (Valjakka 2017 ) ja gradu (Kupari 2016 )vammaispoliittisista ohjelmista digitaalisen kansalaisuuden näkökulmasta: eri tavoin vammaiset henkilöt ja mielenterveyskuntoutujat käyttävät valtavirtateknologiaa kuten tietokoneita ja internetiä, mutta vähemmän mobiiliteknologiaa ikä ja sosioekonomiset tekijät vaikuttavat teknologian käyttöön osa vammaisista henkilöistä tarvitsisi lisää tukea ja koulutusta teknologian käyttöön sekä sähköiseen asiointiin verkon tarjoamat yhteisöllisyyden mahdollisuudet ovat monelle tärkeitä vammaisten henkilöiden digitaalinen kansalaisuus jakautuu (yhtäällä kokeneet digikansalaiset, toisaalla ulkopuolelle jääneet) kiinnostusta ja halua käyttää valtavirtateknologiaa on vammaispoliittisissa ohjelmista puuttuvat konkreettiset toimenpiteet vammaisten henkilöiden digitaalisen kansalaisuuden vahvistamiseksi tulokset samansuuntaisia kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden kanssa

7 Vammaisten (nuorten) henkilöiden teknologisten toimijuuksien rakentuminen suhteessa valtavirtateknologiaan (Kivistö, tulossa 2017/2018) (vammaisten henkilöiden teknologiasuhteista esim. Mcclimens & Gordon 2009; Harris 2010; Watling 2011; Macdonald & Clayton 2013; Raghavendra ym. 2013; Shpigelman & Gill 2014; Davies ym. 2015; Darcy ym. 2016; Newman ym – toimijuudesta Bandura 2001; Rasa 2015; Jyrkämä 2014; Hokkanen 2016) Itsenäinen teknologinen toimijuus voi toteutua myös siten, että erityisteknologiaa ja –sovelluksia integroidaan valtavirtateknologiaan yksilöllisten tarpeiden mukaan Mahdollistettu teknologinen toimijuus voi toteutua teknologian, sekä tarvittaessa saatavan tuen ja laaja-alaisen esteiden poistamisen avulla Jaettu teknologinen toimijuus -> teknologinen toimijuus voi toteutua jatkuvaluonteisesti (tarvittaessa saatavilla 24/7) saatavilla olevan ja myös kotona annettavan tuen avulla (tarvittaessa myös läheisille)

8 (Osa)Tutkimukseni aineistot VamO -hankkeessa
kehittäjäsosiaalityöntekijöiden ja vammaisjärjestöjen edustajien ryhmäkeskustelut (18.5; 29.6 ja 15.8) -> asiakasprosessi, digitalisaatio, etiikka, toimijuus asiakkaiden kokemukselliset yksilöhaastattelut (noin 15 asiakasta 2 tutkimusorganisaatiosta – 4 haastattelua tehty) -> asiakasprosessi, asiakasosallisuus, digitalisaatio samojen asiakkaiden vammaispalvelujen asiakasprosessia koskevat asiakasasiakirjat (hakemus, palvelutarpeenarvio ja palvelusuunnitelma, päätös) -> asiakasosallisuus, dokumentaatio

9 Sosiaalityön etiikkatyö digitalisaatiossa – esimerkkinä vammaissosiaalityö (Kivistö, tulossa 2019)
TUTKIMUSASETELMA Kysymys: Millaista on sosiaalityön etiikkatyö digitalisaatiossa, esimerkkinä vammaissosiaalityö? Käsitteet: sosiaalityö, vammaissosiaalityö, sosiaalityön etiikkatyö (Banks 2016), toimijuus (Bandura 2001; Jyrkämä 2008; 2014; Hokkanen 2016), digitalisaatio Aineistot: vammaissosiaalityöntekijöiden ja vammaisjärjestötoimijoiden ryhmäkeskustelut

10 Vammaisten henkilöiden asiakasosallisuus vammaissosiaalityön prosessissa – kontekstina digitalisaatio (yhteinen kirjoittaminen/yhteistutkijuus?) MAHDOLLINEN TUTKIMUSASETELMA * Tutkimustehtävä: tarkoituksena tunnistaa ja visioida asiakasosallisuuden näkökulmasta digitalisoituvan vammaissosiaalityön asiakasprosessin: merkityksellisiä vaiheita mahdollisuuksia ja haasteita hyviä käytäntöjä ja toimintatapoja * Käsitteet: sosiaalityön prosessi, asiakasosallisuus, digitalisaatio * Aineistot: asiakkaiden haastattelut + mahdollisesti alueellisissa asiakasosallisuusryhmissä tuotetut materiaalit

11 Lisäksi mahdollista tutkia ja kirjoittaa esim:
1) tapauksellisesta näkökulmasta kuvaten vammaisten erilaisia tilanteita suhteessa asiakkuuteen (yhdistetään haastattelu- ja asiakirja-aineisto) 2) tulkiten dokumenttiaineistoa (asiakasasiakirjat) erikseen (dokumentaatio asiakasosallisuuden näkökulmasta) 3) kirjoittaen (yhteistutkijuus) yhdessä VamO –hankkeen kehittäjätyöntekijöiden kanssa (sosiaalityön ammattilehti; tieteellinen artikkeli)


Lataa ppt "Valtakunnallinen asiakasosallisuusryhmä Hki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google