Uusi Tuusula ja osallisuus - elinkeinoverkoston kokoaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
Vaikuttavuuden arviointi
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto

Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tervetuloa Innokylään
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Esityksen nimi / Tekijä
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Nyt kannattaa toimia!.
LAPIN Maakunta-akatemia
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Kulttuurin kuntakuva ja tulevaisuus
THL:n tuki kehittämishankkeille
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
KEIJO KEIJO
Järjestöjen ja kuntien kumppanuus – hyvät käytännöt Pohjois-Karjalasta
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kunta matkalla tulevaisuuteen
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Järjestötieto muutoksessa
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
VamO-hanke tuo asiakasosallisuuden palvelujen kehittämiseen
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Uusi Tuusula ja osallisuus - elinkeinoverkoston kokoaminen Elinkeinoneuvottelukunta 6.10.2016 19.1.2017

Sote-maakuntauudistuksen aikataulu LUONNOS JR 11.10.

Kehityksen askeleet Tuusulassa Tulevaisuuden Tuusula Strategia vuosille 2013-2017 Terve talous ja palvelurakenteet talou- dellisesti kestävälle pohjalle Palveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen Vetovoimaiset keskukset ja menestyvät yritykset Menestyvä kulttuurikunta, hyvinvoivat kuntalaiset ja henkilöstö Uusi johtamisen malli Poliittisen johtamisjärjestelmän uudistus 2014-2016 ja käyttöönotto 2017 Pormestarimalli 1.6.2017 → Lautakuntarakenne uudistuu Asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden uudistus Yhteiset johtamisen periaatteet Toimintatapojen uudistus Uusi Tuusula Uuden Tuusulan rakentaminen Uusi kunta Strategian uudistaminen Palveluiden, prosessien ja organisaation uudistaminen Tuki-, kehittämis- ja hallintopalveluiden uudistaminen ja organisointi Toimintatapojen uudistaminen ja digitalisaation hyödyntäminen Maakuntauudistus Alueellinen SOTE (toimintamalli, palvelut ja resurssit, toteutus) Siirtyvät palvelut SOTE-palvelut Pelastustoimi Ympäristöterveydenhuolto Rakennusvalvonta Maataloustoimi

Uuden Tuusulan rakentamisen viitekehys Uusi Tuusula = Uusi kunta + maakuntaan siirtyvät palvelut Uusi kunta = kuntaorganisaatio ja sen tuottamat palvelut ilman maakuntaan siirtyviä palveluita Maakuntauudistus = maakuntaan siirtyvät palvelut jne. Uuden Tuusulan rakentamisen viitekehys Uusi Tuusula Toimintaympäristö ilmiöineen ja muutoksineen Maakuntauudistus Uusi kunta Sote-palvelut Poliittisen johtamisen uudistus Ympäristöterveydenhuolto Yhdys-pinnat Palvelutoiminnan uudistaminen Pelastustoimi Maataloushallinto ja -lomitus Tukipalveluiden uudistaminen Rakennusvalvonta Uusi kunta järjestää velvoitteellaan olevat palvelut ja tuottaa omia palveluitaan kunnassa sekä kehittää aluettaan Maakunta järjestää velvoitteellaan olevat palvelut ja tuottaa omia palveluitaan kunnassa Kuntalaiset, asiakkaat, yhdistykset, yritykset

Uuden Tuusulan rakentamisen tavoitteet Maakuntaan siirtyvien palveluiden kokonaisuudessa tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden irtaantumista kunnasta sekä ympäristöterveydenhuollon, pelastustoimen, maataloushallinnon ja –lomituksen sekä rakennusvalvonnan järjestämistä maakunnallisena palveluna jatkossa. Tavoitteena on kuvata ja rajata muutosalue, organisoida käytännön työn toteuttaminen, koota tarvittava tieto väliaikaishallinnolle ja maakunnalle, arvioida muutoksen vaatimat resurssit sekä sovittaa yhteen kunnan sisäinen valmistelutyö turhan työn välttämiseksi. Tarkoituksena on valmistautua muutokseen hyvissä ajoin ja tehdä vain tarkoituksenmukaiset tehtävät. UUSI TUUSULA –VALMISTELU Maakunta-uudistus Uusi Kunta UUSI TUUSULA Maakunnan palvelut Kunnan palvelut Uutta kuntaa rakennetaan mm. uudistamalla kunnan strategia ja johtamisjärjestelmä. Tavoitteena on määritellä uuden kunnan tuottamat palvelut, uuteen strategiaan perustuva toimintakulttuuri ja palveluiden tuottamistavat. Takoituksena on myös varmistaa yhdyspinnat sote-maakuntauudistukseen. Kotitaloudet Yksityiset Valtion palvelut Seurakunta 3. Sektori

Kunnan ja kuntalaisten vuorovaikutus Lähidemokratia ja asiakaslähtöinen kehittäminen Yksi tavoitteista Tuusulan poliittisen johtamisen ja luottamushenkilöorganisaation uudistamisessa on ollut kuntalaisen ja palveluiden käyttäjien roolin vahvistaminen. Kunta halutaan nähdä entistä enemmän mahdollistajana ja aktivoijana kuntalaisille ja elinkeinoelämälle. Uusien sähköisten toimintatapojen ja kulttuurin kehittäminen kuntalaisten kanssa käytävään vuorovaikutukseen nähdään myös todella tärkeänä. Kasvavassa ja uudistuvassa kunnassa on huolehdittava lähivaikuttamisen vahvistamisesta ja uudenlaisten toimintamallien kehittämisestä ja käyttöönotosta. Myös uuden kuntalain keskeisenä tavoitteena on kuntalaisten osallisuuden ja kunnallisen demokratian vahvistaminen uusissa rakenteissa ja muuttuvassa toimintaympäristössä. Kuntalain tarkoituksena on luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa.

Kehittämisverkostot (valtuuston päätös 6.6.2016) Tuusulassa tulisi virallisten toimielinten sijaan alkaa johtaa verkostoja kooten yhteen alueelliset kehittäjät kunnan keskuksittain Hyrylässä, Jokelassa, Kellokoskella ja Riihikalliossa. Nämä verkostot korvaisivat nykyiset Keskustojen kehittämistoimikunnat. Kehittämisverkostojen kokoonpano Kokoaisivat yhteen kunnan, paikallisten yritysten ja järjestöjen edustajat sekä alueen asukasaktiivit Kehittämisverkostoihin voisi nimetä kunnan edustajat esimerkiksi kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Muutoin verkostoissa ei olisi nimettyjä edustajia, verkostot olisivat avoimia foorumeita kaikille alueellisille toimijoille ja asukkaille. Kehittämisverkostoilla tulisi olla nimetty vastuuhenkilö, joka koordinoisi kaikkien kehittämisverkostojen toimintaa ja alueellisesti varmistaisi kunnan strategisten tavoitteiden, lähidemokratian ja asiakaslähtöisen kehittämisen toteutumisen.

Kehittämisverkostojen tehtävät (valtuuston päätös 6.6.2016) Kehittämisverkostot koordinoisivat alueensa toimijoiden ja kuntalaisten kehittämistoimintaa kunnan strategian toteuttamiseksi ja kunnan eri osien kehittymistä edistääkseen. tulisi olla mahdollisuuksia osallistua kunnan tavoitteiden ja talouden suunnitteluun ns. osallistuvan budjetoinnin avulla sekä tehdä esityksiä resursseista alueelliseen kehittämiseen, tapahtumien tai toiminnan järjestämiseen. työskentelisivät myös lähidemokratian, kuntalaisten osallistumisen ja asiakaslähtöisen kehittämisen eteen. varattaisiin mahdollisuus lausunnon antamiseen kuntastrategian sekä talousarvion ja -suunnitelman valmistelussa sekä asioissa, joiden ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus kunnan asukkaiden ja palvelun käyttäjien elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin. Osallistumista ja vaikuttamista voitaisiin edistää mm. järjestämällä keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia sekä kuntalaisraateja, selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa, järjestämällä mahdollisuuksia osallistua kunnan talouden suunnitteluun, suunnittelemalla ja kehittämällä palveluja yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa, sekä tukemalla asukkaiden, järjestöjen ja muiden yhteisöjen oma-aloitteista asioiden suunnittelua ja valmistelua.

Teemaverkostot (valtuuston päätös 6.6.2016) Hyvinvointiverkosto kokoaa yhteen nuorisovaltuuston, lapset- ja perheet, ikäihmisten ja vammaisten neuvostot sekä veteraanitoimikunnan. Elinkeinoverkosto ja alueelliset kehittämisverkostot kokoavat yhteen elinkeinoasioiden kehittämisen. Elinkeinoasioiden avoin kehittämisverkosto ja tiivis yhteistyö alueellisten kehittämisverkostojen kanssa voisi olla ratkaisu uudistumistarpeeseen.

Tuusulan kehittämisverkostomallin luonnoksen hahmottelua KUNTAORGANISAATIO Kuntaorganisaatiolähtöiset kehittämistarpeet YDINRYHMÄ - Kunnan nimeämät alueelliset edustajat - Yhdistysten ja seurojen alueelliset edustajat - Muut nimetyt edustajat Hyvinvointi Ympäristö Kuntalaisosallistuja Elinvoima Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Paikallis-lähtöiset tarpeet ja ideat Paikallis-lähtöiset tarpeet ja ideat Kuntalaisosallistuja Paikallis-lähtöiset tarpeet ja ideat Kuntalaisosallistuja

Toimeksianto 6.10.2016: Järjestöissä/yhdistyksissä mietittäväksi seuraavaan elinkeinoneuvottelukunnan kokoukseen mennessä: Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan perustehtävä ja teemat Mitä ajatuksia ehdotus herättää? (nykyisen toiminnan vahvuudet, heikkoudet suhteessa ehdotukseen) Mitä verkostolla tulisi tavoitella ja mitä teemoja/asioita tulisi erityisesti käsitellä? Verkostojen päätösvalta sekä toiminta- ja vaikuttamistavat Tulisiko verkostolla olla omaa päätösvaltaa? Millaisia vaikuttamisen tapoja verkostolla tulisi olla? Miten verkoston ja kuntaorganisaation vuorovaikutus tulisi järjestää? Miten ja kuinka usein verkoston tulisi työskennellä? (kokoontumiset, yhteydenpito ja ideointi sähköisellä alustalla…?) Verkoston toiminnan resursointi Minkälaisia resursseja verkosto tarvitsee toimiakseen? Onko niille määrättävä jotain ehtoja? Sähköinen alusta? Verkoston jäsenistö Tuleeko olla nimettyjä edustajia? Kuinka monta ja mitä tahoja tulisi edustaa? Onko muiden kuin nimettyjen edustajien mahdollista osallistua verkoston toimintaan? (Avoimuus ja vapaa pääsy?)

Keskustelu 19.1.2017: Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan perustehtävä ja teemat Mitä ajatuksia ehdotus herättää? (nykyisen toiminnan vahvuudet, heikkoudet suhteessa ehdotukseen) Mitä verkostolla tulisi tavoitella ja mitä teemoja/asioita tulisi erityisesti käsitellä? Verkostojen päätösvalta sekä toiminta- ja vaikuttamistavat Tulisiko verkostolla olla omaa päätösvaltaa? Millaisia vaikuttamisen tapoja verkostolla tulisi olla? Miten verkoston ja kuntaorganisaation vuorovaikutus tulisi järjestää? Miten ja kuinka usein verkoston tulisi työskennellä? (kokoontumiset, yhteydenpito ja ideointi sähköisellä alustalla…?) Verkoston toiminnan resursointi Minkälaisia resursseja verkosto tarvitsee toimiakseen? Onko niille määrättävä jotain ehtoja? Sähköinen alusta? Verkoston jäsenistö Tuleeko olla nimettyjä edustajia? Kuinka monta ja mitä tahoja tulisi edustaa? Onko muiden kuin nimettyjen edustajien mahdollista osallistua verkoston toimintaan? (Avoimuus ja vapaa pääsy?)

Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan perustehtävä ja teemat Mitä ajatuksia ehdotus herättää? (nykyisen toiminnan vahvuudet, heikkoudet suhteessa ehdotukseen) Mitä verkostolla tulisi tavoitella ja mitä teemoja/asioita tulisi erityisesti käsitellä?

Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkostojen päätösvalta sekä toiminta- ja vaikuttamistavat Tulisiko verkostolla olla omaa päätösvaltaa? Millaisia vaikuttamisen tapoja verkostolla tulisi olla? Miten verkoston ja kuntaorganisaation vuorovaikutus tulisi järjestää? Miten ja kuinka usein verkoston tulisi työskennellä? (kokoontumiset, yhteydenpito ja ideointi sähköisellä alustalla…?)

Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan resursointi Minkälaisia resursseja verkosto tarvitsee toimiakseen? Onko niille määrättävä jotain ehtoja? Sähköinen alusta?

Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan resursointi Minkälaisia resursseja verkosto tarvitsee toimiakseen? Onko niille määrättävä jotain ehtoja? Sähköinen alusta?

Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston jäsenistö Tuleeko olla nimettyjä edustajia? Kuinka monta ja mitä tahoja tulisi edustaa? Onko muiden kuin nimettyjen edustajien mahdollista osallistua verkoston toimintaan? (Avoimuus ja vapaa pääsy?)

Kiitos! Lopuksi… Osallisuusmallin valmistelu jatkuu Kunnanhallituksen seminaari 16.-17.2.2017 Ota yhteyttä! Heidi Hagman Heidi.hagman@tuusula.fi 040 314 3052