Uusi Tuusula ja osallisuus - elinkeinoverkoston kokoaminen Elinkeinoneuvottelukunta 6.10.2016 19.1.2017
Sote-maakuntauudistuksen aikataulu LUONNOS JR 11.10.
Kehityksen askeleet Tuusulassa Tulevaisuuden Tuusula Strategia vuosille 2013-2017 Terve talous ja palvelurakenteet talou- dellisesti kestävälle pohjalle Palveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen Vetovoimaiset keskukset ja menestyvät yritykset Menestyvä kulttuurikunta, hyvinvoivat kuntalaiset ja henkilöstö Uusi johtamisen malli Poliittisen johtamisjärjestelmän uudistus 2014-2016 ja käyttöönotto 2017 Pormestarimalli 1.6.2017 → Lautakuntarakenne uudistuu Asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden uudistus Yhteiset johtamisen periaatteet Toimintatapojen uudistus Uusi Tuusula Uuden Tuusulan rakentaminen Uusi kunta Strategian uudistaminen Palveluiden, prosessien ja organisaation uudistaminen Tuki-, kehittämis- ja hallintopalveluiden uudistaminen ja organisointi Toimintatapojen uudistaminen ja digitalisaation hyödyntäminen Maakuntauudistus Alueellinen SOTE (toimintamalli, palvelut ja resurssit, toteutus) Siirtyvät palvelut SOTE-palvelut Pelastustoimi Ympäristöterveydenhuolto Rakennusvalvonta Maataloustoimi
Uuden Tuusulan rakentamisen viitekehys Uusi Tuusula = Uusi kunta + maakuntaan siirtyvät palvelut Uusi kunta = kuntaorganisaatio ja sen tuottamat palvelut ilman maakuntaan siirtyviä palveluita Maakuntauudistus = maakuntaan siirtyvät palvelut jne. Uuden Tuusulan rakentamisen viitekehys Uusi Tuusula Toimintaympäristö ilmiöineen ja muutoksineen Maakuntauudistus Uusi kunta Sote-palvelut Poliittisen johtamisen uudistus Ympäristöterveydenhuolto Yhdys-pinnat Palvelutoiminnan uudistaminen Pelastustoimi Maataloushallinto ja -lomitus Tukipalveluiden uudistaminen Rakennusvalvonta Uusi kunta järjestää velvoitteellaan olevat palvelut ja tuottaa omia palveluitaan kunnassa sekä kehittää aluettaan Maakunta järjestää velvoitteellaan olevat palvelut ja tuottaa omia palveluitaan kunnassa Kuntalaiset, asiakkaat, yhdistykset, yritykset
Uuden Tuusulan rakentamisen tavoitteet Maakuntaan siirtyvien palveluiden kokonaisuudessa tarkastellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden irtaantumista kunnasta sekä ympäristöterveydenhuollon, pelastustoimen, maataloushallinnon ja –lomituksen sekä rakennusvalvonnan järjestämistä maakunnallisena palveluna jatkossa. Tavoitteena on kuvata ja rajata muutosalue, organisoida käytännön työn toteuttaminen, koota tarvittava tieto väliaikaishallinnolle ja maakunnalle, arvioida muutoksen vaatimat resurssit sekä sovittaa yhteen kunnan sisäinen valmistelutyö turhan työn välttämiseksi. Tarkoituksena on valmistautua muutokseen hyvissä ajoin ja tehdä vain tarkoituksenmukaiset tehtävät. UUSI TUUSULA –VALMISTELU Maakunta-uudistus Uusi Kunta UUSI TUUSULA Maakunnan palvelut Kunnan palvelut Uutta kuntaa rakennetaan mm. uudistamalla kunnan strategia ja johtamisjärjestelmä. Tavoitteena on määritellä uuden kunnan tuottamat palvelut, uuteen strategiaan perustuva toimintakulttuuri ja palveluiden tuottamistavat. Takoituksena on myös varmistaa yhdyspinnat sote-maakuntauudistukseen. Kotitaloudet Yksityiset Valtion palvelut Seurakunta 3. Sektori
Kunnan ja kuntalaisten vuorovaikutus Lähidemokratia ja asiakaslähtöinen kehittäminen Yksi tavoitteista Tuusulan poliittisen johtamisen ja luottamushenkilöorganisaation uudistamisessa on ollut kuntalaisen ja palveluiden käyttäjien roolin vahvistaminen. Kunta halutaan nähdä entistä enemmän mahdollistajana ja aktivoijana kuntalaisille ja elinkeinoelämälle. Uusien sähköisten toimintatapojen ja kulttuurin kehittäminen kuntalaisten kanssa käytävään vuorovaikutukseen nähdään myös todella tärkeänä. Kasvavassa ja uudistuvassa kunnassa on huolehdittava lähivaikuttamisen vahvistamisesta ja uudenlaisten toimintamallien kehittämisestä ja käyttöönotosta. Myös uuden kuntalain keskeisenä tavoitteena on kuntalaisten osallisuuden ja kunnallisen demokratian vahvistaminen uusissa rakenteissa ja muuttuvassa toimintaympäristössä. Kuntalain tarkoituksena on luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa.
Kehittämisverkostot (valtuuston päätös 6.6.2016) Tuusulassa tulisi virallisten toimielinten sijaan alkaa johtaa verkostoja kooten yhteen alueelliset kehittäjät kunnan keskuksittain Hyrylässä, Jokelassa, Kellokoskella ja Riihikalliossa. Nämä verkostot korvaisivat nykyiset Keskustojen kehittämistoimikunnat. Kehittämisverkostojen kokoonpano Kokoaisivat yhteen kunnan, paikallisten yritysten ja järjestöjen edustajat sekä alueen asukasaktiivit Kehittämisverkostoihin voisi nimetä kunnan edustajat esimerkiksi kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Muutoin verkostoissa ei olisi nimettyjä edustajia, verkostot olisivat avoimia foorumeita kaikille alueellisille toimijoille ja asukkaille. Kehittämisverkostoilla tulisi olla nimetty vastuuhenkilö, joka koordinoisi kaikkien kehittämisverkostojen toimintaa ja alueellisesti varmistaisi kunnan strategisten tavoitteiden, lähidemokratian ja asiakaslähtöisen kehittämisen toteutumisen.
Kehittämisverkostojen tehtävät (valtuuston päätös 6.6.2016) Kehittämisverkostot koordinoisivat alueensa toimijoiden ja kuntalaisten kehittämistoimintaa kunnan strategian toteuttamiseksi ja kunnan eri osien kehittymistä edistääkseen. tulisi olla mahdollisuuksia osallistua kunnan tavoitteiden ja talouden suunnitteluun ns. osallistuvan budjetoinnin avulla sekä tehdä esityksiä resursseista alueelliseen kehittämiseen, tapahtumien tai toiminnan järjestämiseen. työskentelisivät myös lähidemokratian, kuntalaisten osallistumisen ja asiakaslähtöisen kehittämisen eteen. varattaisiin mahdollisuus lausunnon antamiseen kuntastrategian sekä talousarvion ja -suunnitelman valmistelussa sekä asioissa, joiden ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus kunnan asukkaiden ja palvelun käyttäjien elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin. Osallistumista ja vaikuttamista voitaisiin edistää mm. järjestämällä keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia sekä kuntalaisraateja, selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa, järjestämällä mahdollisuuksia osallistua kunnan talouden suunnitteluun, suunnittelemalla ja kehittämällä palveluja yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa, sekä tukemalla asukkaiden, järjestöjen ja muiden yhteisöjen oma-aloitteista asioiden suunnittelua ja valmistelua.
Teemaverkostot (valtuuston päätös 6.6.2016) Hyvinvointiverkosto kokoaa yhteen nuorisovaltuuston, lapset- ja perheet, ikäihmisten ja vammaisten neuvostot sekä veteraanitoimikunnan. Elinkeinoverkosto ja alueelliset kehittämisverkostot kokoavat yhteen elinkeinoasioiden kehittämisen. Elinkeinoasioiden avoin kehittämisverkosto ja tiivis yhteistyö alueellisten kehittämisverkostojen kanssa voisi olla ratkaisu uudistumistarpeeseen.
Tuusulan kehittämisverkostomallin luonnoksen hahmottelua KUNTAORGANISAATIO Kuntaorganisaatiolähtöiset kehittämistarpeet YDINRYHMÄ - Kunnan nimeämät alueelliset edustajat - Yhdistysten ja seurojen alueelliset edustajat - Muut nimetyt edustajat Hyvinvointi Ympäristö Kuntalaisosallistuja Elinvoima Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Kuntalaisosallistuja Paikallis-lähtöiset tarpeet ja ideat Paikallis-lähtöiset tarpeet ja ideat Kuntalaisosallistuja Paikallis-lähtöiset tarpeet ja ideat Kuntalaisosallistuja
Toimeksianto 6.10.2016: Järjestöissä/yhdistyksissä mietittäväksi seuraavaan elinkeinoneuvottelukunnan kokoukseen mennessä: Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan perustehtävä ja teemat Mitä ajatuksia ehdotus herättää? (nykyisen toiminnan vahvuudet, heikkoudet suhteessa ehdotukseen) Mitä verkostolla tulisi tavoitella ja mitä teemoja/asioita tulisi erityisesti käsitellä? Verkostojen päätösvalta sekä toiminta- ja vaikuttamistavat Tulisiko verkostolla olla omaa päätösvaltaa? Millaisia vaikuttamisen tapoja verkostolla tulisi olla? Miten verkoston ja kuntaorganisaation vuorovaikutus tulisi järjestää? Miten ja kuinka usein verkoston tulisi työskennellä? (kokoontumiset, yhteydenpito ja ideointi sähköisellä alustalla…?) Verkoston toiminnan resursointi Minkälaisia resursseja verkosto tarvitsee toimiakseen? Onko niille määrättävä jotain ehtoja? Sähköinen alusta? Verkoston jäsenistö Tuleeko olla nimettyjä edustajia? Kuinka monta ja mitä tahoja tulisi edustaa? Onko muiden kuin nimettyjen edustajien mahdollista osallistua verkoston toimintaan? (Avoimuus ja vapaa pääsy?)
Keskustelu 19.1.2017: Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan perustehtävä ja teemat Mitä ajatuksia ehdotus herättää? (nykyisen toiminnan vahvuudet, heikkoudet suhteessa ehdotukseen) Mitä verkostolla tulisi tavoitella ja mitä teemoja/asioita tulisi erityisesti käsitellä? Verkostojen päätösvalta sekä toiminta- ja vaikuttamistavat Tulisiko verkostolla olla omaa päätösvaltaa? Millaisia vaikuttamisen tapoja verkostolla tulisi olla? Miten verkoston ja kuntaorganisaation vuorovaikutus tulisi järjestää? Miten ja kuinka usein verkoston tulisi työskennellä? (kokoontumiset, yhteydenpito ja ideointi sähköisellä alustalla…?) Verkoston toiminnan resursointi Minkälaisia resursseja verkosto tarvitsee toimiakseen? Onko niille määrättävä jotain ehtoja? Sähköinen alusta? Verkoston jäsenistö Tuleeko olla nimettyjä edustajia? Kuinka monta ja mitä tahoja tulisi edustaa? Onko muiden kuin nimettyjen edustajien mahdollista osallistua verkoston toimintaan? (Avoimuus ja vapaa pääsy?)
Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan perustehtävä ja teemat Mitä ajatuksia ehdotus herättää? (nykyisen toiminnan vahvuudet, heikkoudet suhteessa ehdotukseen) Mitä verkostolla tulisi tavoitella ja mitä teemoja/asioita tulisi erityisesti käsitellä?
Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkostojen päätösvalta sekä toiminta- ja vaikuttamistavat Tulisiko verkostolla olla omaa päätösvaltaa? Millaisia vaikuttamisen tapoja verkostolla tulisi olla? Miten verkoston ja kuntaorganisaation vuorovaikutus tulisi järjestää? Miten ja kuinka usein verkoston tulisi työskennellä? (kokoontumiset, yhteydenpito ja ideointi sähköisellä alustalla…?)
Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan resursointi Minkälaisia resursseja verkosto tarvitsee toimiakseen? Onko niille määrättävä jotain ehtoja? Sähköinen alusta?
Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston toiminnan resursointi Minkälaisia resursseja verkosto tarvitsee toimiakseen? Onko niille määrättävä jotain ehtoja? Sähköinen alusta?
Tuusulan poliittisen johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä on ehdotettu elinkeinoneuvottelukunnan muuttamista elinkeinoverkostoksi (Valtuuston päätös 6.6.2016) Verkoston jäsenistö Tuleeko olla nimettyjä edustajia? Kuinka monta ja mitä tahoja tulisi edustaa? Onko muiden kuin nimettyjen edustajien mahdollista osallistua verkoston toimintaan? (Avoimuus ja vapaa pääsy?)
Kiitos! Lopuksi… Osallisuusmallin valmistelu jatkuu Kunnanhallituksen seminaari 16.-17.2.2017 Ota yhteyttä! Heidi Hagman Heidi.hagman@tuusula.fi 040 314 3052