Kolmesta yksi: Aalto-yliopiston kirjaston kuusi ensimmäistä vuotta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KINE 2015 Luopumisosaaminen Sirkku Blinnikka
Advertisements

Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Pienten järjestöjen viestit - Kyselyn tulokset Pienten järjestöjen tapaaminen Anne Ilvonen, OK-opintokeskus & Riitta Kittilä, SOSTE.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Helmikammarin kirjallisuuspiiri Sinikka Tuohino ja Helena Kokko Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Vaikuttavuuden arviointi
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Maakunnallinen näkökulma
Tervetuloa Innokylään
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Palvelujärjestelmä Valinnanvapaus säädöksien luonnos on julkaistu
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Pardian jäsentutkimus 2011: Väki vähenee ja työt kasaantuu
Kuluttajan etu – onko sitä ?
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Kumppanuuden monet ulottuvuudet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
IT-arkkitehtuuri Liiketoiminta määrää tietotekniikan tavoitteet ja toimintatavat. Halutaan kustannushyötyjä kilpailuhyötyjä tehokkuushyötyjä.
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Yliopistojen intrapäivä
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Oulun yliopiston intranetprojekti
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
VERME - VERTAISMENTOROINTI
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Vapaa-aikatoimiala
Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Toimenpiteet, joita toimintoanalyysin perusteella esitetään tarkemmin selvitettäviksi – Vapaa-aikatoimiala Esittäjän nimi.
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Työntekijöiden ansiokehitys
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Taloudellinen tuki liittojen ja yhdistysten koulutuksiin
ARKI NÄPPÄRÄSTI HALTUUN- Neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten palveluiden kehittäminen Lohjalla ALKUTILANNE 1/2017 Mitä palveluita Lohjalla on nepsy-
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Yleisen lisenssijälleenmyyjän kilpailutus
YT neuvotteluissa asetettu tavoite henkilöstömenojen säästöille
Lastensuojelun ja lasten erityispalvelujen kehittäminen
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Kolmesta yksi: Aalto-yliopiston kirjaston kuusi ensimmäistä vuotta Matti Raatikainen, vt. kirjastonjohtaja INA-seminaari 28.10.2016

Taustaa Aalto-yliopisto ja sen kirjasto syntyivät 1.1.2010 Kolme omien alojensa huippukirjastoa yhteen Valmistelua oli tehty v. 2008 lähtien Yhteiset työpajat Johtajien tapaamiset Selvityksiä mm. kustannusten muutoksista

Kampukset Vanhat kampukset säilyivät: Arabia, Otaniemi, Töölö -- > kolme kampuskirjastoa

Organisaatio Luotiin Aalto-yliopiston mallin mukaisesti ylhäältä alas Rehtori Kirjaston johtaja & varajohtaja Päälliköt (4) Tiiminvetäjät (15) Tiimiläiset (74) Työntekijät ilmoittautuivat tiimeihin (1-3) Lähiesimiehinä kaikki päälliköt ja osa tiiminvetäjistä Pohjana kirjaston toiminnot: paikallispalvelu, hankinta ja metatieto, tiedonhaun opetus, jne.

Alkuperäinen organisaatiomalli Johtoryhmä Johtaja Varajoht. Päällikkö Päällikkö Päällikkö Päällikkö Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi Tii-mi

Tutustuminen Vierailuja kampuskirjastojen välillä Työryhmissä edustus kaikilta kampuksilta Sisäinen henkilöhakemisto Santra Yhteinen asiakaspalvelutyö väistötilassa (Oppimiskeskus beta)

Kampus- ja kirjastopäätökset 2010: yliopistoon tulee Oppimiskeskus 2011: yliopiston toiminta keskittyy Otaniemeen 2012: Otaniemen kirjastorakennus remontoidaan 2013: uusia kirjastotiloja ei rakenneta → kirjastopalvelut keskitetään yhteen rakennukseen, josta tulee Oppimiskeskus 2014: kampuskirjastojen lisäksi Oppimiskeskukseen Arkkitehtuurin laitoksen kirjasto

Keskittämisen tavoiteltuja etuja Synergia Sijaistaminen Työn jakaminen uudella tavalla -- > oman työnkuvan muuttaminen mahdollista Muilta oppiminen Kommunikaation helpottuminen Rahalliset säästöt

Pelätyt haasteet Muutosvastarinta Vanhat työkulttuurit, käytännöt, jne. Pettymys uusiin järjestelyihin

Palveluiden uudelleenjärjestelyt Aalto-yliopistossa 2014-2015 Kirjasto osaksi Oppimispalveluita Työntekijöiden siirtoja palveluyksiköiden välillä IT Talous Bibliometriikka Samaan aikaan YT-neuvottelut Kirjastossa ei irtisanomisia

Kirjastosta Oppimiskeskukseksi 2015-2016 Rakennuksen modernisointi Kokeilua ja kehittämistä väistötilassa: Oppimiskeskus beta Työtilajärjestelyt: monitilatoimisto, mobiilityö Asiakaspalvelukokeilu: tiimimalli Uusia palveluita: Community Support Team, 3D-tulostus, Visual Resource Centre, Studio,

Muutosvoimat Painetun aineiston lainaus vähentynyt yli 60% (2002- 2015) E-aineiston käyttö lisääntynyt yli 600% Kävijämäärä pienentynyt Kulut vähentyneet, paitsi aineistohankinnoissa Uusia tehtäviä Henkilöstöä siirretty pois kirjastosta + eläköitymiset ja rekrytointikielto -- > vähennys 40% Uusia palveluita ja uudenlaista osaamista tarvitaan

Saman katon alla: ensimmäiset kokemukset Odotukset: uuden työkulttuurin synty, ihmisten sekoittuminen, yhdessä työskentelyyn oppiminen, … Todellisuus: rutiinit hukassa, mobiilityö opeteltava, uusia ratkaisuja tehtävänä, kommunikaatio helppoa, pikatapaamiset järjestyvät, … Kaikki eivät vielä tunne toisiaan Asenne kuitenkin positiivinen ja odottava

Tulossa: organisaatiouudistus Luvattu valmiiksi vuoden loppuun mennessä Ulkoinen: suhde muihin palveluyksiköihin Sisäinen: toimintojen järjestäytyminen, esimiessuhteet, tiimien määrän vähentäminen Organisaatio olisi pitänyt uudistaa jo vuosia sitten

Opetukset Organisaatio luotava asiakasnäkökulmasta lähtien Säännölliset tarkistuspisteet ja tarvittavat korjaukset Organisaatiolle Työnkuville Työilmapiirille Kannattaa järjestää: yhdessä työskentelyä Uusien käytäntöjen testausta Tarvitaan selkeät esimiessuhteet Ennakointi / proaktiivisuus: ei odoteta käskyjä ylhäältä

Ennen: Aula ilman palvelua Kuva: Jaakko Marttila

Jälkeen: Uusi palvelupiste aulassa Kuva: Matti Raatikainen

Ennen: alin kerros kirjavarastona Kuva: Jaakko Marttila

Jälkeen: Tervetuloa Aalto-yliopiston Oppimiskeskukseen 31.10. 2016! Kuva: Tuomas Uusheimo