Vaikuttavuuden arviointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
Advertisements

Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Saanko puheenvuoron verkostossa? Lääkkeitä verkoston vuorovaikutukseen FT Riitta Vanhatalo.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
MUUTOS-hanke Kelan kuntoutuksen muutosten vaikutukset asiakkaan saamaan kuntoutuspalveluun Ajankohtaista info Riitta Seppänen-Järvelä Johtava.
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Esiselvitys & jatkoselvitys Tarkan tason toimintamallin määrittely
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Liiketoimintasuunnitelma
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Tervetuloa Innokylään
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Esityksen nimi / Tekijä
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Q-Test Oy: Kumppani käytännönläheiseen kehittämiseen Laatu, 29. 9
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Kustannusvaikuttavuuden vertaissparraus - Sähköinen työkirja
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
THL:n tuki kehittämishankkeille
Tarkastuslautakunnan vpj. Maija Anttila
YtT Tiina Soininen, analyytikko HyTe – näkökulma?
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
KEIJO KEIJO
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
YtT Tiina Soininen, analyytikko HyTe – näkökulma?
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Opinnäytetyö Metodologia Raisa Ilkko.
Kustannusvaikuttavuuden vertaissparraus - Sähköinen työkirja
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Asiakasprosessi hankkeissa
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Järjestötieto muutoksessa
VamO-hanke tuo asiakasosallisuuden palvelujen kehittämiseen
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Kunnallisen nuorisotyön osaamiskeskus Kanuuna
Pienin askelin kohti parempaa työhyvinvointia – yrittäjien näkemyksiä keinoista edistää hyvinvointiaan Y-Foorumi Salla Ahola & Kirsi Heikkilä-Tammi.
Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori,
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Vaikuttavuuden arviointi Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö / kehittämisseminaari 17.8.-06 Vaikuttavuuden arviointi Antti Koski kehittämispäällikkö antti.koski@ulapland.fi

Tuloksellisuuden arvioinnille asetettavia odotuksia ja tavoitteita: parantaa työn laatua ja tuloksia tukee henkilöstön osaamisen kehittämistä ja jaksamista ratkaisee taloudellisia ongelmia edistää työyhteisöjen kehittämistyötä Tuloksellisuuden arvioinnin ongelmakohtia: käytännössä arviointi on rajoittunut pitkälti tuottavuuden/talouden ja kustannusvaikuttavuuden arviointiin 1990 –luvulla keskeiseen osaan nousseen laadunarvioinnin toteuttaminen ja kytkeminen osaksi tuloksellisuuden arviointia arvioinnin hyödyntäminen organisaation kehittämistyössä mikä yleensäkin on ”tulos” ja miten sitä voidaan mitata? Antti Koski kehittämispäällikkö antti.koski@ulapland.fi

Tuloksellisuuden arvioinnin tasot ja tavoitteet arviointitietoa valtuustolle, kunnanhallitukselle ja lautakunnille poliittisen päätöksenteon ja strategisten linjausten tueksi Poliittinen taso arviointitietoa virkamiesjohdolle toiminnan vaikuttavuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta; johtamisen tueksi Hallinnonala taso arviointitietoa tulosyksiköille / henkilöstölle toiminnan laadusta, tehokkuudesta ja taloudellisuudesta; toiminnan kehittämisen tueksi Yksikkö taso Antti Koski kehittämispäällikkö antti.koski@ulapland.fi

Suositus kuntien palvelutoiminnan tuloksellisuuden arvioinnista ja tasapainotettu johtamismalli (Lumijärvi 1999): Vaikuttavuus- näkökulma Visio ja strategia Asiakas- näkökulma (laatu) Prosessi- näkökulma Henkilöstön aikaansaannoskyvyn näkökulma Antti Koski kehittämispäällikkö antti.koski@ulapland.fi

Tasapainotetussa mallissa tavoitteen asettamista voidaan lähestyä pelkistäen seuraavien vaiheiden kautta: 1. Vaihe Vaikuttavuus –näkökulma 1. Määritellään perustehtävän kautta: - tuotettavat palvelut - näille palveluille pyritään löytämään määrällisiä tavoitteita => määrällinen vaikuttavuus (paljonko palveluja tuotetaan, pyritään mitattavuuteen) 2. Määritellään palveluiden kautta: - millaisia vaikutuksia / muutoksia palvelut saavat aikaan => asiakasvaikuttavuus (pyritään löytämään mittarit, onko mitattavissa?) Antti Koski kehittämispäällikkö antti.koski@ulapland.fi

Asiakasnäkökulma (laatu) 2. Vaihe Asiakasnäkökulma (laatu) Määritellään ed. kuvattujen palveluiden kautta: - miten palvelutilanteisiin liittyvä asiakastyytyväisyys ilmenee? - miten palvelutilanteisiin liittyvää asiakastyytyväisyyttä voidaan arvioida / mitata ? Huom. Tärkeätä on kyetä pitämään erillään vaikuttavuus ja asiakasnäkökulma. Näiden kahden näkökulman välistä eroa voidaan tarkastella pelkistäen esim. seuraavasti: Henkilöstön asiakasystävällinen käyttäytyminen (asiakasnäkökulma) ei ole vielä tae vaikuttavasta toiminnasta. Eli, tämä ei takaa vielä positiivisten vaikutusten ja muutosten aikaansaamista. Antti Koski kehittämispäällikkö antti.koski@ulapland.fi

Prosessit ja talous -näkökulma 3. Vaihe Prosessit ja talous -näkökulma Millaisista prosesseista syntyy vaikuttavien ja laadukkaita palveluja - prosessien tehokkuus - esim. odotusaika => vaikutus asiakastyytyväisyyteen - esim. prosessien tehokkuus => tehokkaat prosessit => mahdollisuus tarjota laajemmin palveluja => määrällinen vaikuttavuus korkeammalla tasolla jne. Malliin peruslähtökohtiin kuuluu pyrkimys löytää edellä kuvattuja syy-seuraussuhteita -prosessien kehittäminen - kehittämistoimenpiteet, joiden voidaan olettaa kehittävän asiakasnäkökulmaan ja vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä Antti Koski kehittämispäällikkö antti.koski@ulapland.fi

Henkilöstö -näkökulma 4. Vaihe Henkilöstö -näkökulma Henkilöstöresurssit – millaiset henkilöstöresurssit tarvitaan vaikuttavuus- ja asiakasnäkökulmille asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi? määrälliset resurssit osaamiseen liittyvät resurssit / osaamistarve (tarvittavan osaamisen määrittely ja arviointi, esim. liittäen kehittämiskeskusteluihin) Perustehtävän (ydinosaaminen) toteutukseen liittyvä osaaminen Tukiprosesseihin liittyvä osaaminen koulutus- ja kehittämistarpeet Työssä jaksaminen / työtyytyväisyys Antti Koski kehittämispäällikkö antti.koski@ulapland.fi